5

گزارش تصویری نشست بررسی راه‌های تأمین برق هسته‌ای

  • کد خبر : 53168
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
گزارش تصویری نشست بررسی راه‌های تأمین برق هسته‌ای
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید می‌شود که باید به سمت تولید و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتری پیش برویم و این حق مسلم ماست، براین اساس در نشست امروز درباره نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه‌های هسته‌ای کشور مباحثی مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

نشست بررسی راه‌های تأمین برق هسته‌ای کشور با حضور علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی رضا اردکانیان وزیر نیرو و معاونان وزیر نفت و علی نیکزاد نائب رئیس اول در محل هیات رئیسه مجلس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از فارس، علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سابقه برنامه کشورمان برای تولید برق هسته‌ای اظهار داشت: در سال ۱۳۵۳ مؤسسه SRI امریکا مأمور شد که چشم‌انداز آینده برق هسته‌ای ایران را بررسی و تدوین کند؛ در سندی که این مؤسسه تنظیم کرد تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای طی ۲۰ سال برای ایران درنظر گرفته شد که این رقم باید تا سال ۱۳۷۴ تأمین می‌شده است، اما در حال حاضر حدود یک‌هزار مگاوات در سال توان تولید برق هسته‌ای داریم.

علی نیک زاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این نشست با وزیر نیرو، هادی بیگی نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح این نشست با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: این نشست در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث افزایش تولید برق هسته‌ای کشور و سوال بیگی نژاد از وزیر نیرو در این مورد و با حضور صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، اردکانیان وزیر نیرو، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، میرسلیم نماینده مردم تهران و شریعتی عضو کمیسیون انرژی برگزار شد.

نیکزاد افزود: بیگی‌نژاد هفته گذشته در صحن علنی مجلس سوالی را درباره کوتاهی وزارت نیرو در تولید برق هسته‌ای از اردکانیان مطرح کرد که در آن نشست مقرر شد، برای پیگیری این موضوع، جلسه‌ای اختصاصی با حضور مسئولان مربوطه تشکیل شود.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنان خود فرمودند که باید میزان برق هسته‌ای کشور به ۲۰ الی ۳۰ هزار مگاوات برسد، زیرا با رسیدن به این میزان برق، می‌توان از آلودگی محیط زیست جلوگیری و استفاده بهینه‌ای از گاز کشور داشته باشیم و همچنین امکان صادرات بیشتر منابع فسیلی و نفت فراهم می‌شود.

 

نیروگاهیان

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید می‌شود که باید به سمت تولید و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتری پیش برویم و این حق مسلم ماست، براین اساس در نشست امروز درباره نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه‌های هسته‌ای کشور مباحثی مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

نیکزاد بیان کرد: مقرر شد، منابع مورد نیاز برای ساخت و تکمیل نیروگاه‌های هسته‌ای از محل انجام فاینانس به ویژه با کشور روسیه تامین شود و از سوی دیگر در بحث داخلی نیز منابع حاصل از صادرات برق هسته‌ای در اختیار سازمان انرژی اتمی کشور قرار گیرد. وزارت نیرو هم برق هسته‌ای تولیدی را در جهت توسعه زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار دهد تا بتوان میزان تولید برق هسته‌ای مدنظر مقام معظم رهبری را تامین کرد.

وی تصریح کرد: چشم انداز کمیسیون عالی انرژی برای سال ۱۴۲۵ بالغ بر ۸ هزار مگاوات برق هسته‌ای است، این نشست نیز برای بررسی و جمع بندی درباره استفاده از فاینانس‌ها و منابع داخلی حاصل از تولید برق هسته‌ای در جهت توسعه نیروگاه‌های هسته ای، برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد که مجلس همچنان این تصمیمات را پیگیری خواهد کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن مثبت دانستن خروجی این جلسه گفت: قرار شد، به سمت اصلاح ساختار در بحث تولید برق بدون نیاز به نیروگاه‌های هسته‌ای پیش برویم، سازمان انرژی اتمی توان و دانش مورد نیاز را دارد و تنها به دنبال تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های خود است که این منابع نیز از محل فاینانس و خرید تضمینی و منابع حاصله از صادرات برق تامین خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=53168
  • ارسال توسط :
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.