4

احداث راه در مسیر رودخانه خسارات سیل سیستان و بلوچستان را تشدید کرد

  • کد خبر : 20798
  • 16 فروردین 1399 - 16:16
احداث راه در مسیر رودخانه خسارات سیل سیستان و بلوچستان را تشدید کرد

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: احداث راه‌ها و جاده‌ها و نصب تیرهای برق در مسیر رودخانه موجب بروز خسارات به دنبال وقوع سیل در سیستان و بلوچستان شده است. به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازخبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیلاب‌های اخیر […]

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: احداث راه‌ها و جاده‌ها و نصب تیرهای برق در مسیر رودخانه موجب بروز خسارات به دنبال وقوع سیل در سیستان و بلوچستان شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازخبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیلاب‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان گفت: احداث راه‌ها و نصب تیرهای برق در مسیر رودخانه‌ها باعث شده تا سیلاب‌های اخیر خسارات قابل توجهی را‌‌‌ به سیستان و بلوچستان وارد آورد.

وی افزود: اگرچه اقداماتی از سوی دولت و خیرین برای جبران خسارات به سیل زدگان استان انجام شده اما این اقدامات کافی نیست و هنوز تا عادی شدن شرایط کارهای زیادی باید انجام شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خسارات سیلاب‌های اخیر مربوط به قسمت جنوبی استان یعنی بلوچستان است، اظهار داشت: متأسفانه مدارس این مناطق به جای این که در مناطق مرتفع ساخته شود در مناطق گود بنا شده و همین مسأله باعث تخریب ساختمان مدرسه‌ها بر اثر وقوع سیل شده است و هزینه‌ها و خسارات زیادی را‌‌‌ به دنبال داشته است.

دهمرده خاطرنشان کرد: پل‌های این مناطق بعضا قدیمی است و نیاز به بازسازی جدی دارد تا با وقوع سیل راه‌ها قطع و بسته نشود.

وی با بیان اینکه سیلاب‌های اخیر به منطقه سیستان در شمال استان خسارتی وارد نکرده، افزود: آب‌های رودخانه هیرمند وضعیت مناسب و مساعدی را‌‌‌ برای کشاورزان منطقه ایجاد کرده و این بارندگی‌ها و سیلاب‌ها برای مردم شمال استان حتی مفید نیز بوده است.

 

نیروگاهیان

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد بین ایران و افغانستان در باره رود هیرمند اظهار داشت: طبق قرارداد سال ۱۳۵۱ مابین ایران و افغانستان، افغانستان موظف شده تا در طول سال ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب را‌‌‌ در رودخانه هیرمند در مرز ایران جاری کند و این کار باید به صورت مستمر باشد تا آب رودخانه خشک نشود.

دهمرده خاطرنشان کرد: بارندگی‌های اخیر را‌‌‌ نمی‌توان به حساب عمل به توافقنامه سال ۵۱ گذاشت؛ چراکه آبی که بر اثر بارندگی‌های اخیر در هیرمند جاری شده هیچ ربطی به انجام توافق توسط افغانستان ندارد بلکه آنها قادر به مهار این آب نبوده‌اند که آب در رودخانه هیرمند در خاک ایران جاری شده است.

وی در پایان گفت: متأسفانه از زمان امضای این توافق نامه افغان‌ها هیچ وقت به این توافق عمل نکردند و عدم اجرای این تعهد توسط آنها باعث شده تا رودخانه هیرمند در خاک ایران به یک رودخانه فصلی تبدیل شود و تنها در سه ماه از سال آب در آن جاری باشد و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته برای عمل به این توافق، افغان‌ها هنوز تن به اجرای آن نداده‌اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=20798

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.