4

تفاوت تعرفه برق بخش تجاری با خانگی/ استفاده بهینه، راهی برای کاهش مصرف برق خانوارها

  • کد خبر : 64888
  • 05 آذر 1400 - 16:16
تفاوت تعرفه برق بخش تجاری با خانگی/ استفاده بهینه، راهی برای کاهش مصرف برق خانوارها
یک مشترک با مصرف اندکی بیشتر از 300 کیلووات ساعت می‌تواند با جلوگیری از اتلاف انرژی در بخش روشنایی و صوتی تصویر و اندکی استفاده‌ کمتر از کولر آبی به مصرف کمتر از 300 کیلووات ساعت در ماه دست یابد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در تشریح میزان تعرفه برق بخش تجاری و تفاوت آن با تعرفه خانگی گفت: نرخ برق مشترکان تجاری آمپری (غیر دیماندی) مشابه مشترکان خانگی، به صورت پلکانی افزایشی بوده و اختلاف بهای برق مشترکان تجاری و خانگی آمپری، در نرخ هر پله است. مثلا یک مشترک تجاری با مصرف نزدیک به ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه، بهای برق قبض دوماه آن به حدود ۱۸۰ هزار تومان می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “عبدالامیر یاقوتی” در خصوص تاثیر استفاده از کولر گازی در مصرف برق هر مشترک، اظهار کرد: استفاده از کولرهای گازی در مناطق مرکزی و شمال کشور منجر به افزایش چشمگیر قیمت قبض برق می‌شود. مثلا اگر در شهر تهران یک کولر گازی ۲۴ هزار، روزانه ۱۰ ساعت روشن باشد، مصرف برق آن در ماه نزدیک به ۶۶۰ کیلووات ساعت خواهد بود که با اضافه کردن مصرف برق سایر تجهیزات، این رقم به ۸۶۰ کیلووات ساعت در ماه می‌رسد.
وی افزود: بهای برق دو ماه یک مشترک که متوسط مصرف ماهیانه آن ۸۶۰ کیلووات ساعت است، نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که در صورت استفاده از کولر آبی و سایر تجهیزات معمول، مصرف برق ماهیانه کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت بوده و بهای برق دو ماه آن نیز برابر ۵۴ هزار تومان خواهد شد. به‌ عبارتی با افزایش ۲٫۹ برابری مصرف، مبلغ برق ۲۲ برابر افزایش خواهد یافت.

 

نیروگاهیان

یاقوتی گفت: بخش سایر مصارف (تجاری) به دلیل تنوع زیاد در مشاغل این دسته از تجهیزات برقی متنوع استفاده می‌کنند ولی عموماً فروشگاه‌های پروتئین، سوپرمارکت‌ها، بستنی فروش‌ها و … به دلیل استفاده از یخچال فریزرهای بزرگ دارای مصرف برق زیادی هستند؛ همچنین استفاده از کولر گازی و روشنایی زیاد در میوه فروشی‌ها نیز سبب افزایش مصرف برق می‌شود.
وی در تشریح راهکارهایی جهت کاهش مصرف مشترکان پرمصرف نیز گفت: مشترکانی با مصرف ۸۰۰ کیلووات ساعت در ماه، قطعا از کولر گازی استفاده می‌کنند. هرچند عوامل جزئی دیگری نیز می‌تواند موجب این اتفاق شود اما برای کاهش مصرف در این راستا، استفاده بهینه از کولر گازی و پنکه پیشنهاد می‌شود.
وی افزود: یک مشترک با مصرف اندکی بیشتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت می‌تواند با جلوگیری از اتلاف انرژی در بخش روشنایی و صوتی تصویر و اندکی استفاده‌ کمتر از کولر آبی به مصرف کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه دست یابد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=64888
  • نویسنده : امیر رضا آزاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

  1. سلام خواهشا بفرمایید تعرفه برق خانگی ارزان تر است یا تجاری

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.