5

اقلیم کردستان پس از ۶ سال اقتصاد مستقل، حاضر است تمام نفت خود را تحویل بغداد دهد

  • کد خبر : 23098
  • 09 اردیبهشت 1399 - 21:52
اقلیم کردستان پس از ۶ سال اقتصاد مستقل، حاضر است تمام نفت خود را تحویل بغداد دهد

اقلیم کردستان پس از ۶ سال اقتصاد مستقل، حاضر است تمام نفت خود را تحویل بغداد دهد سرویس عراق و اقلیم کردستان- پس از شش سال اقتصاد مستقل و فروش نفت از طریق خط لوله، دولت اقلیم حاضر است، در ازای دریافت کلیه استحقاقات دارایی و مالی خود طبق قوانین عراق، نفت خود را به […]

اقلیم کردستان پس از ۶ سال اقتصاد مستقل، حاضر است تمام نفت خود را تحویل بغداد دهد
سرویس عراق و اقلیم کردستان- پس از شش سال اقتصاد مستقل و فروش نفت از طریق خط لوله، دولت اقلیم حاضر است، در ازای دریافت کلیه استحقاقات دارایی و مالی خود طبق قوانین عراق، نفت خود را به صورت تمام و کمال در اختیار بغداد قرار دهد، اما بغداد حاضر به قبول آن نیست.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از کردپرس، سایت خبری درو میدیا در مطلبی به بررسی وضعیت اقتصادی کنونی اقلیم کردستان پرداخته و آورده: اقلیم کردستان پس از شش سال داشتن اقتصادی مستقل، آماده است، به روزهای زرین پیش از استقلال اقتصادی بازگشته و تمامی نفت خود را به بغداد تحویل دهد.

اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۳ از تحویل نفت خود به بغداد امتناع ورزید،با این حال سهم بودجه خود از دولت عراق را دریافت کرد، اما در سال ۲۰۱۴ و زمانی که اقلیم باز هم از تحویل نفت به بغداد سرباز زد، دولت مرکزی اقدام به قطع بودجه پرداختی به اربیل کرد، اما در سال ۲۰۱۸ علیرغم اینکه اقلیم هنوز حاضر به تحویل نفت تولیدی خود به بغداد نبود، ۳۱۷ میلیارد دینار را ماهیانه از دولت عراق دریافت می کردو در سال ۲۰۱۹ نیز با وجود اینکه هیچ نفتی را به دولت مرکزی نداد، اما هر ماه مبلغ ۴۵۳ میلیارد دینار را از بغداد (برای بودجە حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم) دریافت می کرد.

اقلیم کردستان پیش از اعلام استقلال اقتصادی، هر ماه یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دینار را از بغداد به عنوان سهم بودجه دریافت می کرد و از این مبلغ ۸۵۰ میلیارد دینار برای حقوق و ۳۵۰ میلیارد در دیگر زمینه ها و از جمله تولید و خدمات هزینه می شد، اما از سال ۲۰۱۴ تاکنون اقلیم به دلیل صادرات مستقل نفت و قطع بودجه از سوی بغداد، همیشه با بحران های اقتصادی و مشکل تامین حقوق کارمندان و حقوق بگیران خود، درگیر بوده است.

در لایحه بودجه سال ۲۰۱۳ میلادی دولت وقت عراق به نخست وزیری نوری مالکی از اقلیم خواسته شد روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خود را در مقابل دریافت بودجه به بغداد تحویل دهد و هر ماه ۱ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دینا بودجه را تحویل بگیرد و علیرغم اینکه اقلیم این درخواست را نپذیرفت، پرداخت بودجه از سوی بغداد ادامه داشت.

در لایحه بودجه سال ۲۰۱۴ عراق نیز (که به تصویب نرسید) بار دیگر دولت عراق به نخست وزیری مالکی، از اقلیم خواست روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از نفت تولیدی خود را به بغداد تحویل دهد ( در آن زمان آشتی هورامی رئیس وزارت منابع طبیعی اقلیم اعلام کرده بود که اقلیم توانایی تولید ۶۰۰ هزار بشکه نفت را در ماه دارد) اما اقلیم چنین امری را نپذیرفته و اعلام کرد نفت خود را به صورت مستقل صادر کرده و نیازی به بغداد ندارد و پس از این مرحله بود که دولت مرکزی بودجه را قطع کرده و اقلیم دچار بحران شدید و فزاینده اقتصادی شد.

در سال ۲۰۱۶ نیز حیدر عبادی نخست وزیر وقت عراق، بدون استناد به هیچ قانونی هر ماه ۳۱۷ میلیارد دینار را به اقلیم تحویل می داد.

در لایحه بودجه ۲۰۱۹ نیز دولت وقت عراق به نخست وزیری عادل عبدالمهدی خواستار دریافت ۲۵۰ هزار بشکه نفت از اقلیم در ازای پرداخت بودجه به اربیل شد و اعلام کرد در صورت دریافت نفت، هر ماه ۹۰۰ میلیارد دینار بودجه به اقلیم داده می شود و با وجودی که اقلیم هیچ نفتی را، به بغداد تحویل نداد، اما به مدت ۱۵ ماه ۴۵۳ میلیارد دینار به عنوان سهم بودجه حقوق کارمندان و حقوق بگیران به اقلیم از سوی بغداد پرداخت شد.

اکنون و پس از شش سال اقتصاد مستقل و فروش نفت از طریق خط لوله، دولت اقلیم حاضر است، در ازای دریافت کلیه استحقاقات دارایی و مالی خود طبق قوانین عراق، نفت خود را به صورت تمام و کمال در اختیار بغداد قرار دهد، اما این بار این دولت عراق است که به این معامله راضی نیست و بر این باور است اقلیم به دلیل کاهش شدید نرخ نفت، حاضر به تحویل آن است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=23098

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.