6

بررسی جنبه های عملی مدرنیزاسیون ترانسفورماتورها

  • کد خبر : 6428
  • 02 مرداد 1398 - 6:59
بررسی جنبه های عملی مدرنیزاسیون ترانسفورماتورها

چکیده از چندین دهه گذشته مدرنیزاسیون ترانسفورماتورها به عنوان یک گزینه جذاب در مقایسه با جایگزینی آنها با ترانسفورماتورهای جدید مطرح بوده است. همزمان با پیشرفت فناوری و معرفی تجهیزات کمکی، ورق هسته، هادی ها و مواد عایقی جدید، تدوین نرم افزارهای توانمند طراحی به کمک رایانه و دگرگونی در دانش طراحی ترانسفورماتور، روش های […]

چکیده

از چندین دهه گذشته مدرنیزاسیون ترانسفورماتورها به عنوان یک گزینه جذاب در مقایسه با جایگزینی آنها با ترانسفورماتورهای جدید مطرح بوده است. همزمان با پیشرفت فناوری و معرفی تجهیزات کمکی، ورق هسته، هادی ها و مواد عایقی جدید، تدوین نرم افزارهای توانمند طراحی به کمک رایانه و دگرگونی در دانش طراحی ترانسفورماتور، روش های شناخته شده مدرنیزاسیون نیز متحول گردیده اند. در این مقاله جنبه های عملی روش های موجود مدرنیزاسیون ترانسفورماتورها بررسی گردیده اند.

بر روی ارتقاء سیستم خنک کنندگی ترانسفورماتورها بمنظور افزایش ظرفیت بارگیری آنها، بعنوان یکی از رایج ترین روش های مدرنیزاسیون، تاکید ویژه شده است. در همین رابطه نقش سیستم خنک کنندگی درونی و سیستم خنک کنندگی بیرونی و نیز شیوه های بازبینی عملکرد حرارتی ترانسفورماتورها مورد بررسی قرار گرفته اند.

مقدمه

قطعات، تجهیزات کمکی، هادی ها، مواد عایقی بکار رفته در ترانسفورماتور پیوسته شاهد دگرگونی و پیشرفت بوده اند. در موارد متعددی مالکین یا بهره برداران با ملاحظه مزایای روشن فنی – اقتصادی به استفاده از آنها در ترانسفورماتورهای موجود خود تمایل پیدا می کنند.

در بخش (٢) این مقاله کوشش شده است تا لیست نسبتا کاملی از روش های مختلف مدرنیزاسیون ترانسفورماتورها که بمنظور ارتقاء کارائی و افزایش قابلیت اطمینان آنها اجراء می شوند، ارائه شود. با در نظر گرفتن شرایط فنی ترانسفورماتور موجود، نوع مسائلی که بهره بردار تمایل به حل آنها دارد و محدودیت های موجود، معمولا یک یا ترکیبی از این روش ها انتخاب و بکار بسته می شوند.

در مواردی همچون رشد ساخت و ساز و افزایش ساکنین مناطق شهری، توسعه ساختمان های تجاری، توسعه خطوط تولید واحدهای صنعتی، توسعه شهرک های صنعتی، شرکت های توزیع برق و همچنین برخی بنگاه های صنعتی و مجتمع های مسکونی و تجاری که مالکیت پست های کاهنده را خود بعهده دارند، اغلب به دلیل اتصال مصرف کنندگان جدید به شبکه و افزایش بار با دشواری هائی در رابطه با محدودیت ظرفیت پست ها و ترانسفورماتورها روبرو می شوند. محدودیت ظرفیت بویژه در پست های توزیع و فوق توزیع دارای دو یا چند ترانسفورماتور و در صورت معیوب شدن یکی از ترانسفورماتورها در فاصله زمانی جایگزینی آن با ترانسفورماتور رزرو یا بازگشت آن به بهره برداری پس از پایان تعمیرات، بشکل بمراتب حادتری بروز می نماید، زیرا ترانسفورماتور(های) در حال بهره برداری قادر به تحمل بار اضافی ناشی از خروج از مدار ترانسفورماتور معیوب نخواهد بود.

نویسندگان : بهرام جابری ، احمد عاطفی پویا

Nirogahian-ITCE-5-4

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=6428

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.