3

تاکید مسئولان بر ترمیم سیل بند ها در خوزستان

  • کد خبر : 20205
  • 08 فروردین 1399 - 21:06
تاکید مسئولان بر ترمیم سیل بند ها در خوزستان

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: حدود ۱۵ بازه بحرانی در این سیل‌بند‌ها در دشت آزادگان و هویزه شناسایی شده که استحکام بخشی آن‌ها باید تسریع شود. به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید ابراهیم حسینی مدیر […]

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: حدود ۱۵ بازه بحرانی در این سیل‌بند‌ها در دشت آزادگان و هویزه شناسایی شده که استحکام بخشی آن‌ها باید تسریع شود.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید ابراهیم حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: تمام نقاط و بازه‌های خطرپذیر در سیل‌بند‌های پایین دست رودخانه کرخه (از حمیدیه به پایین) شناسایی و به بخشداران و فرمانداران اعلام شده است که از این میان حدود ۱۵ بازه بحرانی است و عملیات ترمیم و بازسازی این سیل‌بند‌ها باید هر چه سریع‌تر اجرا شود.

او بیان داشت: شکستگی‌هایی در شاخه‌های انتهایی رودخانه کرخه از جمله نیسان، سابله و هوفل و بخشی از زهکش‌ها ترمیم شده، اما کماکان برخی از سیل‌بند‌ها سست هستند و باید تقویت شود و عملیات لایروبی برخی نقاط در شاخه‌های انتهایی کرخه در حال انجام است.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر رودخانه کرخه ظرفیت عبوردهی ۴۵۰ مترمکعب درثانیه را دارد، اما باید تاب‌آوری رودخانه بیشتر و آمادگی افزایش دبی در پایین دست ایجاد شود که لازمه آن ترمیم هرچه سریع‌تر سیل‌بند‌ها به ویژه در نقاط بحرانی است.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: شکستگی سیل‌بند در انتهای منطقه «گبان» در هویزه به دلیل تمایل مسئولان محلی برای هدایت آب به سمت هورالعظیم و کاهش فشار به مناطق مسکونی همچنان باقی مانده است که در صورت افزایش ارتفاع آب در تالاب هورالعظیم بازگشایی دریچه‌های دایک مرزی هور به سمت عراق در صورت نیاز با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.

نیروگاهیان

این مقام مسئول گفت: شرکت نفت با وجود مخالفت‌ها، به دلیل عملیات نفتی در مخزن شماره ۳ تالاب، ارتفاع جاده شط علی (حدفاصل مخازن ۲ و ۳ هورالعظیم) را بالاتر از میزان تعیین شده ساخته است، به این ترتیب برای اینکه آب از مخزن شماره ۲ به سمت مخزن شماره ۳ تخلیه شود، باید ارتفاع بیشتری بگیرد که این مساله باعث فشار آمدن به دایک مرزی می‌شود.

او اظهار داشت: ظرفیت رودخانه دز عبوردهی آب با دبی ۷۰۰ مترمکعب درثانیه است، اما چنانچه سیل‌بند‌های منطقه بامدژ در شهرستان اهواز ترمیم و بخشی از زهکش‌های بامدژ و بخش شاوور در شوش مسدود شود، ظرفیت آبگذری این رودخانه به ۹۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش می‌یابد و ترمیم سیل‌بند‌های منطقه بامدژ در پایین دست رودخانه دز توسط استانداری آغاز شده بود که سازمان آب و برق خوزستان نیز در این زمینه همکاری خود را در روستا‌های جعاوله، سید هاشم و سید یدیم شروع کرده است.

حسینی ادامه داد: استحکام بخشی و بازسازی سیل‌بند‌ها از تعهدات استانداری خوزستان است که به سازمان همیاری شهرداری‌ها به عنوان پیمانکار واگذار شده است که طبق اعلام معاونت مطالعات سازمان آب و برق، دبی خروجی سد‌ها فعلا ثابت است و افزایشی نخواهد داشت بنابراین تا ۲۰ فروردین و با وجود هشدار‌های بارندگی، نگرانی از بابت سیل و آبگرفتگی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=20205

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.