به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبر گزاری ایرنا، ناوگان حمل و نقل باید نوسازی شود همچنین خودروهای تولیدی باید به گونهای طراحی شود که مصرف آنها کمتر باشد چراکه قرار نیست تمام فرآورده تولیدی نفت در شبکه حمل و نقل مصرف شود.
امروز مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین با وجود حدود ۲۴ میلیون خودرو و حدود ۵ میلیون موتورسیکلت بسیار بالاست که با هیچ استاندارد جهانی تطبیق ندارد.
قانون در سالهای گذشته تکلیف کرده بود که دستگاههای متولی، سامانههای پایش را راه اندازی کنند. اکنون گازوئیل در داخل کشور لیتری ۳۰۰ تومان فروخته میشود که این رقم حتی هزینه حمل هر لیتر گازوئیل را هم پوشش نمیدهد. بنابراین نیاز است که یک سامانه پایشی ایجاد شود که به طور مثال بارنامههای جعلی که بسیار زیاد صادر میشود را شناسایی و با آن مقابله کند.
با این حال مشاهدات ما نشان میدهد که بخش زیادی از سهمیه سوخت این مجموعهها به سمت قاچاق منحرف میشود. یعنی وقتی همکاران من وضعیت فعالیت مجموعههای اقتصادی که سهمیه سوخت آنها توسط دستگاههای متولی تایید شده را پایش میکنند، انحراف حدود یک و نیم میلیارد لیتری میان توزیع و مصرف را مشاهده میکنیم.
بسیاری از بارنامههای جعلی در کشور صادر و منجر به این شده که سهمیه سوخت تخصیص یافته به این خودروها به سمت قاچاق منحرف شود. این موارد باعث اتلاف حجم بسیار بالایی از سرمایههای کشور شده است.
انتهای پیام/