5

آب پاییزه ۹۰۰ هکتار اراضی توسعه‌ای پایاب سد “آغ‌چای” ماکو تأمین شد

  • کد خبر : 62665
  • 10 آبان 1400 - 20:49
آب پاییزه ۹۰۰ هکتار اراضی توسعه‌ای پایاب سد “آغ‌چای” ماکو تأمین شد
با احداث سد شهید قنبری ماکو با ظرفیت 28 میلیون مترمکعب و تحت پوشش قرار دادن ٣ هزار هکتار از اراضی پایاب این سد و اراضی پایاب در حال بهره برداری هستند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: امسال تامین آب پاییزه در ۹۰۰ هکتار از اراضی توسعه‌ای پایاب سد آغ‌چای ماکو انجام شد و برداشت محصول در ۴۰۰ هکتار از اراضی توسعه‌ای این سد صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “یاسر رهبردین” در نشست شورای هماهنگی و انسجام بخشی مدیران عامل صنعت آب و برق استان آذربایجان غربی که با حضور محمد علیپور نماینده مردم شهرستان‌های ماکو، پلدشت، شوط و چالدران در مجلس شورای اسلامی، فرماندار پلدشت، مدیران بخش صنعت آب و برق و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در محل سد کرم آباد برگزار شد، ضمن ارائه گزارش از وضعیت منابع آب منطقه گفت: با احداث سد شهید قنبری ماکو با ظرفیت ۲۸ میلیون مترمکعب و تحت پوشش قرار دادن ٣ هزار هکتار از اراضی پایاب این سد و اراضی پایاب در حال بهره برداری هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزود: به‌دلیل اینکه اراضی یاد شده در محدوده منطقه آزاد ماکو بوده و حضور صنایع، رونق تولید و افزایش سرانه درآمدی مردم منطقه را باعث می‌شود با برنامه‌ریزی انجام شده و ایجاد شبکه آبیاری مدرن به صورت تحت فشار توسط سازمان جهاد کشاورزی، از محل صرفه‌جویی در مصرف آب این بخش، میزان ۵ میلیون مترمکعب را برای صنعت منطقه آزاد ماکو در نظر گرفته‌ایم.

 

نیروگاهیان

رهبردین با تاکید بر همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط در بخش آب و کشاورزی تصریح کرد: با تعامل خوبی که بین شرکت آب منطقه‌ای، شرکت توزیع نیروی برق و سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته است، با عنایت به تامین آب در شبکه اصلی کرم آباد و آغ چای توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، با تامین برق ایستگاه پمپاژ فرعی سازمان جهاد کشاورزی در ۸۴۳۱ هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی سد کرم آباد تا خرداد ۱۴۰۱ شاهد آبیاری کامل این اراضی خواهیم بود. همچنین در سال جاری تامین آب پاییزه در ۹۰۰ هکتار از اراضی توسعه ای پایاب سد آغ چای انجام شد و برای اولین بار  برداشت محصول در بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی توسعه ای پایاب سد آغچای را شاهد بودیم.
رهبردین همچنین اظهار کرد: در سال‌های گذشته طبق گفته مردم منطقه اراضی پایاب توسعه شبکه آغ چای میزان برداشت محصول در هر هکتار به یک تن نمی‌رسید ولی خوشبختانه در سال جاری با مدیریت میدانی و حوضه‌ای آب و اتمام قسمتی از طرح در این اراضی برداشت محصول در هر هکتار به ۶ تن رسیده است که باعث افزایش سفره درآمدی مردم شده است که امیدواریم با این اقدام، مهاجرت معکوس به روستاها و کسب درآمد پایدار برای مردم رونق گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=62665
  • نویسنده : شیرین پارس‌نژاد
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.