1
در بازديد اعضاي کميسيون عمران مجلس از طرح آبرساني به بستك و جناح مطرح شد؛

آب ۲ شهر و ۳۹ روستای غرب هرمزگان تامین می‌شود/ ضرورت تخصیص منابع اعتباری برای تکمیل فاز اضطراری طرح

  • کد خبر : 63057
  • 13 آبان 1400 - 20:53
آب ۲ شهر و  ۳۹ روستای غرب هرمزگان تامین می‌شود/ ضرورت تخصیص منابع اعتباری برای تکمیل فاز اضطراری طرح
"امين قصمي" در بازديد رئيس و اعضاي کميسيون عمران مجلس از طرح آبرساني چارك به بستك و جناح، گفت: اين طرح در قالب چهار فاز شامل؛ احداث سامانه نمک زدايي با ظرفيت ۸۰۰۰ متر مکعب توسط سرمايه‌گذاري بخش خصوصي اجرا شده و دارای كلكتور اصلي انتقال، اجراي مسيرهاي فرعي و فاز اضطراري طرح است.

مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: با اجرای طرح آبرسانی از چارک به بستک و جناح، جمعیتی بالغ بر ۷۶ هزار نفر در قالب ۳۹ روستا و دو شهر بستک و جناح در مجموع با نیاز آبی ۲۳۲ لیتر بر ثانیه از آب شرب مورد نیاز بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “امین قصمی” در بازدید رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس از طرح آبرسانی چارک به بستک و جناح، گفت: این طرح در قالب چهار فاز شامل؛ احداث سامانه نمک زدایی با ظرفیت ۸۰۰۰ متر مکعب توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شده و دارای کلکتور اصلی انتقال، اجرای مسیرهای فرعی و فاز اضطراری طرح است.
به گفته وی، در حال حاضر سامانه نمک زدایی در مرحله تائید قیمت و ابلاغ عقد قرارداد است و از ۶۶ کیلومتر خط انتقال در فاز دوم این طرح، حدود ۱۷ کیلومتر آن کار شده است، همچنین عملیات احداث مخزن بتنی خط الراس به حجم ۲۵۰۰ متر مکعب نیز با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
وی ادامه داد: احداث ۱۱ هزار مترمکعب مخزن ذخیره و پمپاژ، احداث ۴ باب ایستگاه پمپاژ، نیرورسانی به ایستگاه‌های پمپاژ شماره ۲ و ۳ به طول ۲۴ کیلومتر از دیگر پروژه‌های در حال اجرای کلکتور اصلی انتقال بوده و مجموع پیشرفت فیزیکی این فاز ۲۶ درصد است.
 

 

نیروگاهیان

*پیشرفت ۳۹ درصدی فاز اضطراری طرح
قصمی همچنین به پروژه‌های فاز اضطراری طرح آبرسانی به بستک و جناح از آب شیرین‌کن چارک اشاره کرد و گفت: این فاز شامل اجرای ۳۵ کیلومتر خط انتقال از نقطه اتصال خط محرم تا مخزن ورودی شهر جناح، اجرای دو باب ایستگاه پمپاژ شماره ۲ و ۳، برق رسانی به ایستگاه های پمپاژ شماره ۲ و ۳ به طول ۱۴ کیلومتر و تکمیل ۲ باب مخزن خط الراس شماره ۱ و ۲ است که هم اکنون با ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
مدیرعامل آبفای استان هرمزگان در رابطه با اعتبارات این طرح نیز گفت: اعتبار کل طرح ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد یال است که تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و ۱۹۱ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. همچنین جهت تکمیل فاز اضطراری پروژه نیز نیازمند دو هزار ۲۰۰ میلیارد ریال هستیم.

*مشکلات و راهکارهای اجرای طرح
قصمی با اشاره به برخی مشکلات فنی، اعتباری و حقوقی اجرای فاز اضطراری این طرح تصریح کرد: در صورت عدم رفع این مشکلات عملاٌ امکان تکمیل فاز اضطراری تا پایان سال جاری وجود ندارد.
وی همچنین عدم تخصیص ردیف اعتبار ملی- استانی، عدم تکمیل جاده دسترسی منطقه جناح-خور-چارک و عدم توافق با شرکت نفت و گاز پارس جهت اجرای خطوط لوله در حریم و عبور عرضی خط گاز ۲۵۶ اینچ کیش را از جمله چالش های پیش روی اجرای فاز اضطراری بیان کرد.
قصمی در پایان اظهار داشت: برای رفع این چالش ها نیازمند راهکارهایی نظیر؛ تسریع در انجام مذاکرات قراردادی و انعقاد قرارداد با سرمایه گذار آب شیرین کن، پیگیری و صدور مجوز کمسیون ماده ۲۳ طرح و پیش بینی منابع مالی مورد نیاز هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=63057
  • نویسنده : زهرا بیگلری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.