3
سخنگوی صنعت برق کشور خبر داد:

آغاز احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع/ ۱۵۰۰ مگاوات تا پایان سال به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع کشور افزوده می‌شود

  • کد خبر : 104293
  • 08 خرداد 1402 - 23:48
آغاز احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع/ ۱۵۰۰ مگاوات تا پایان سال به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع کشور افزوده می‌شود
"مصطفی رجبی مشهدی" امروز در آئین مبادله تفاهم‌نامه تامین برق بدون محدودیت صنایع طرف قرارداد نیروگاه قدس سمنان به عنوان اولین نیروگاه احداث شده با ظرفیت 320 مگاوات گفت: این برنامه در راستای اجرای تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های نیرو و صمت برای احداث 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صنایع کشور برگزار شد.

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم عملیات اجرای احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع آغاز شده است، گفت: در سال گذشته تامین انرژی صنایع ۱۳ درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود با پیشبرد برنامه‌ها امسال به این میزان افزوده شود.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مصطفی رجبی مشهدی” امروز در آئین مبادله تفاهم‌نامه تامین برق بدون محدودیت صنایع طرف قرارداد نیروگاه قدس سمنان به عنوان اولین نیروگاه احداث شده با ظرفیت ۳۲۰ مگاوات گفت: این برنامه در راستای اجرای تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های نیرو و صمت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صنایع کشور برگزار شد.
سخنگوی صنعت برق کشور ضمن ارزیابی مثبت روند اجرا و پیشبرد احداث ۱۰ هزار نیروگاه توسط صنایع، افزود: این امر از ابتدای دولت سیزدهم در دستورکار قرار گرفت و تاکنون عملیات اجرایی ساخت ۵۰۰۰ مگاوات توسط صنایع آغاز شده است.
وی ادامه داد: بر اساس مفاد تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و وزارت صمت، مقرر شده است که احداث نیروگاه‌ها توسط صنایع در راستای رفع محدودیت مدیریت مصرف در تابستان اجرایی شود.
رجبی مشهدی با بیان اینکه نخستین واحد نیروگاهی در نیروگاه قدس سمنان با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: واحد دوم این نیروگاه نیز بر همین اساس در مدار تولید قرار گرفت و مابقی نیروگاه‌ها به سرعت و با شیب صعودی در مسیر احداث قرار می‌گیرند.
وی تاکید کرد: صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه کرده‌اند در طی دوره تابستان معاف از برنامه مدیریت مصرف می‌شوند و بدون محدودیت انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در ادامه مسیر دو واحد نیروگاهی فولاد مبارکه، دو واحد نیروگاهی گل گهر سیرجان و یک واحد نیروگاهی آلومینیوم المهدی در ادامه این فرآیند احداث می‌شوند اضافه کرد: بر این اساس برق پایدار برای صنایع مورد نظر فراهم می‌شود و چنانچه این صنایع با تولید برق مازاد روبرو شوند این امکان را خواهند داشت تا برق مازاد خود را در اختیار سایر صنایع قرار دهند.
وی گفت: شرکت مدیریت شبکه برق ایران با همکاری وزارت صمت، برنامه‌ای را برای تامین برق پایدار ۴۴۰ واحد بزرگ صنعتی در تابستان در دستور کار قرار داده است و در این برنامه علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت تعطیلات تابستانی صنایع از امکان جا‌به‌جایی فعالیت صنایع در اوج بار مصرف استفاده می‌شود.
رجبی مشهدی با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی صنایع کشور افزوده می‌شود تاکید کرد که برنامه اساسی این است که صنایع بزرگ به صورت مستقل از شبکه، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
سخنگوی صنعت برق کشور ضمن ابراز امیدواری بر راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی در سایر صنایع به منظور رفع ناترازی موجود در برق، اظهار کرد: تاکنون عملیات احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع آغاز شده است و انتظار می‎‌رود حسب تفاهمات صورت گرفته ۱۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی توسط صنایع افزوده شود.
وی در ادامه به برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف برق در بخش صنعت در تابستان پیش‌رو پرداخت و اضافه کرد: این برنامه در بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی نیم روز در هفته و در ساعات ظهر به بعد اجرایی می‌شود، البته برای صنایع کوچک محدودیتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته تامین انرژی صنایع ۱۳ درصد افزایش یافت، گفت: انتظار می‌رود با پیشبرد برنامه‌ها امسال به این میزان افزوده و بستری برای توسعه صنایع فراهم شود و در نهایت با رشد تولید همراه باشد.

 

 

نیروگاهیان

*تا پایان سال‌ ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع کشور افزوده می‌شود

در ادامه “سید زمان حسینی” ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت نیروگاه‌های در دست احداث صنایع گفت: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال‌جاری ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع کشور افزوده شود؛ احداث این میزان نیروگاه با گذشت یک سال و نیم از زمان انعقاد تفاهم‌نامه یک رکورد محسوب می‌شود.

مجری طرح احداث نیروگاه توسط صنایع معدنی با بیان اینکه پیش‎بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود، افزود: تاکنون دو واحد نیروگاهی در سمنان هر یک به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات به شبکه متصل شده است و عملیات تست و راه‌اندازی دو واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات فولاد مبارکه اصفهان آغاز شده به طوری‌که یک واحد آن اواخر ماه جاری و واحد بعدی ۴۵ روز بعد افتتاح می‌شود.

وی اظهار کرد: در ادامه واحدهای اول گازی نیروگاه‌های آلومینیوم المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و نیروگاه گل گهر سیرجان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در نیمه اول سال‌جاری به شبکه متصل می‌شود و واحدهای دوم گازی این نیروگاه‌ها هر یک به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات پس از ۴۵ روز از اتصال واحدهای اول در مدار تولید قرار می‌گیرند.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین واحد گازی ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه لامرد در نیمه دوم سال‌جاری وارد مدار بهره‌برداری قرار خوهد گرفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=104293
  • نویسنده : معصومه قلباربند
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.