4

آغاز عملیات اجرایی سد کوچک مخزنی نوده حاجیلر در شهرستان آزادشهر

  • کد خبر : 28152
  • 12 تیر 1399 - 12:04
آغاز عملیات اجرایی سد کوچک مخزنی نوده حاجیلر در شهرستان آزادشهر
مهندس حسینی افزود: سدهای بزرگ و سدهای کوچک مخزنی برای مصارف نابهنگام استفاده می شود. بر اساس تعریف کمیسیون بین المللی ، سدهایی که حداقل ظرفیتش 3 میلیون متر مکعب باشد سدهای بزرگ و کمتر از آن سد کوچک مخزنی اطلاق می شود.

آغاز عملیات اجرایی سد کوچک مخزنی نوده حاجیلر در شهرستان آزادشهر با حضور مهندس کوهساری نماینده مردم شهرستان آزادشهرو رامیان در مجلس شورای اسلامی، مهندس حسینی سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان ، دکتر حسینی فرماندار شهرستان آزادشهر ودیگر مسئولین استانی و شهرستانی و آحاد مردم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان، در این برنامه اظهار کرد: مصرف آب از لحاظ زمانی به دو شیوه مصارف بهنگام و نابهنگام،تقسیم می شود. مصارف بهنگام توسط ایستگاه های پمپاژ ، شق نهرها، موتور پمپ ها و سدهای انحرافی، در زمانی که آب در رودخانه هست انجام شده وآب را به سمت اراضی کشاورزی منحرف می کند. اما مصارف نابهنگام زمانی است که به آب نیاز نیست ، در سد ذخیره شده ودر زمان نیاز مصرف می شود.

نیروگاهیان

مهندس حسینی افزود: سدهای بزرگ و سدهای کوچک مخزنی برای مصارف نابهنگام استفاده می شود. بر اساس تعریف کمیسیون بین المللی ، سدهایی که حداقل ظرفیتش ۳ میلیون متر مکعب باشد سدهای بزرگ و کمتر از آن سد کوچک مخزنی اطلاق می شود.

وی با بیان اینکه در استان گلستان حدود ۳۰۰ قطعه سد کوچک مخزنی و آببندان وجود دارد، گفت: ۸۰ قطعه از این سدهای کوچک مخزنی متعلق به وزارت نیرو ، تعدادی متعلق به وزارت جهاد کشاورزی و بقیه توسط خود مردم احداث و در حال استفاده است که مصارف شرب دام، کشاورزی ، آبزی پروری و …دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد : یکی از سیاست های آب منطقه ای احداث سدهای کوچک مخزنی است که سد کوچک مخزنی نوده حاجیلر در حوالی این روستا در زمین ۷ هکتاری احداث می شود.

وی افزود: ۲۰۰هزار متر مکعب آب قابل ذخیره این سد کوچک در فصل غیر زراعی است که در فصل زراعی در اختیار اراضی زراعی قرار خواهد گرفت که قابلیت آبیاری ۴۰ هکتار از اراضی را این ناحیه را دارد.

مهندس حسینی با بیان اینکه تلاش داریم در دهه مبارک فجر این سد کوچک مخزنی را با تلاش پیمانکار پروژه یعنی سپاسد افتتاح نمائیم، گفت: هیات امنای این سد می توانند مباحث پرورش ماهی و آبزی پروری و گردشگری و.. را نیز داخل همین مجموعه مدیریت کنند که البته هر کدام مجوز های خاص خود را می خواهد.

فرماندار شهرستان آزادشهر نیز در این مراسم گفت: اهالی نوده حاجیلر در این پروژه همکاری خوبی داشتند و مشکلات اجتماعی با کمک اهالی رفع گردید و امید داریم در دهه فجر افتتاح پروژه را داشته باشیم.

دکتر حسینی افزود : اجرای چنین پروژه هایی در مباحث آبی نیاز جدی شهرستان است که توقع است، گسترش چنین پروژه هایی را داشته باشیم.

مهندس کوهساری نماینده مردم آزادشهر و رامیان در این مراسم اظهار کرد: مشکلات اساسی مردم در سطح کشور مورد توجه مجلس است.

وی افزود: قیر یارانه ای، استفاده ازظرفیت قرارگاه خاتم الانبیاء در سطح کشور برای نهایی شدن طرح های عمرانی باقی مانده وتلاش برای حل مسکن از اولویت های کمیسون عمران مجلس است.

مهندس کوهساری با بیان اینکه تلاش داریم از صندوق توسعه ملی اعتباری برای حل مشکل آب شرب روستاها وشهرها اختصاص دهیم گفت: شرکت آب منطقه ای با کلنگ زنی این سد کوچک مخزنی برای اهالی این منطقه حسن نیت خود را نشان داد و امید داریم این سد شروع کارهای بزرگ تر شرکت آب منطقه ای برای تامین آب این شهرستان باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=28152

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.