3

آغاز نهضت نیروگاه سازی در حوزه تجدیدپذیر در استان کرمان

  • کد خبر : 131489
  • 29 اردیبهشت 1403 - 11:34
آغاز نهضت نیروگاه سازی در حوزه تجدیدپذیر در استان کرمان
دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح فاز نخست نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی رفسنجان اظهار کرد: آغاز نهضت نیروگاه سازی در حوزه تجدیدپذیر در استان کرمان به حل مشکل برق کشور و ناترازی گاز در کشور کمک می کند.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ساتبا،  دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح فاز نخست نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی رفسنجان اظهار کرد: آغاز نهضت نیروگاه سازی در حوزه تجدیدپذیر در استان کرمان به حل مشکل برق کشور و ناترازی گاز در کشور کمک می کند.
وی افزود: بهره برداری از حدود ۱۳۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان کرمان در مقطع کوتاه قابل توجه است و بیش از ۲۰۰۰ مگاوات در استان در حال ساخت است و چندین نیروگاه تجدیدپذیر نیز با استفاده از انواع مدل های سرمایه گذاری از جمله نیروگاه ۱۰ مگاواتی نرماشیر با سرمایه گذاری خارجی و ساخت ۴۰۰ سامانه خورشیدی برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی افتتاح شده است
وی تصریح کرد:سرمایه گذاران مشکلاتی همچون مسائل تخصیص ارز و ثبت سفارش دارند که باید پیگیری شود و برای تامین مالی ساخت نیروگاه ها نیز تفاهمنامه هایی با صندوق هایی همچون صندوق محیط زیست، نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش صنعت نفت منعقد شده تا به سرمایه گذاران کمک کنند.
در ادامه مدیرعامل شرکت تولیدکننده سیمان روند شکل گیری پروژه ساخت نیروگاه های این کارخانه را تشریح کرد و گفت: این شرکت در حال توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است که برای آن تاکنون دو بسته ۷و ۵ مگاواتی تعریف کرده است و پیش بینی می کنیم نیروگاه ۷ مگاواتی این شرکت حدود مردادماه به بهره برداری برسد.
وی افزود: معتقدیم آینده برق ایران از کانال تجدیدپذیر می گذرد و شرکت آمادگی توسعه برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر را دارد
گلستانی، مدیر فنی پروژه ساخت نیروگاه تجدیدپذیر شرکت خاطرنشان کرد: این شرکت برای تامین برق کارخانه در پیک تابستان اقدام به ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در سطح ۲۰ هکتار کرده و در نتیجه آن تاکنون ۷۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولیدکرده است
وی با اشاره با ساخت نیروگاه شرکت در مدت کوتاه خاطرنشان کرد: این کارخانه برای پیشروی در ساخت از امکانات داخلی و نیروهای متخصص خود استفاده کرده و همین امر بروکراسی ها و هزینه های ساخت نیروگاه را کاهش داده است.

ساخت این نیروگاه ۲٫۵ مگاواتی در ۳۲ کیلومتری شهرستان کرمان با استفاده از ظرفیت احداث نیروگاه های تجدیدپذیر توسط صنایع با با میزان سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و اشتغال زایی برای ۴۶ نفر در سال ۱۴۰۲ آغاز شده و در سطح ۹ هکتار اجرا شده است.
با بهره برداری از این نیروگاه خورشیدی از انتشار ۳۴۲۷٫۹ تن آلاینده دی اکسید کربن، جلوگیری و موجب کاهش مصرف سوخت، معادل ۱٫۴۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و نیز صرفه جویی ۱۰۹۲٫۹۶ مترمکعب در مصرف سالانه آب می شود.
لازم به ذکر است، تاکنون نیروگاه های تجدیدپذیر در قالب ۲۱ ساختگاه به ظرفیت ۱۳۵.۶ مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در ۱۳۶ ساختگاه به ظرفیت ۲۰۲۷.۵ مگاوات در این استان در حال اجراست.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=131489

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.