3

آغاز پویش تبدیل زباله به انرژی در ساتبا/ فعالیت ۷ نیروگاه زیست‌توده با تکنولوژی‌های متفاوت در ایران

  • کد خبر : 79251
  • 24 خرداد 1401 - 11:47
آغاز پویش تبدیل زباله به انرژی در ساتبا/ فعالیت ۷ نیروگاه زیست‌توده با تکنولوژی‌های متفاوت در ایران
در ایران روزانه بیش از ۵۸ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود که فقط ۲۰ درصد آن بازیافت شده و حجم بسیار زیادی از آن در اطراف شهرها و روستاها یا حتی دریاها و جنگل‌ها دفن می‌شوند؛ بی‌توجهی به این موضوع معضلاتی جدی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی را در کشور به وجود آورده است.

پویش تبدیل زباله به انرژی با هدف حفظ محیط زیست و توسعه نیروگاه‌های زیست توده توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، آغاز و در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محدودیت منابع انرژی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، رشد فزاینده جمعیت شهری، تغییر سبک زندگی، تمایل روزافزون شهروندان به مصرف «مصرف گرایی»، تنوع محصولات و کالای تجاری و به دنبال آن تحولات پدید آمده در میزان و کیفیت مواد مصرفی و تولید زباله بیش از اندازه و غیر منطقی، جامعه بشری را با مشکلات زیست محیطی زیادی رو به رو کرده و ادامه حیات انسان و جانداران را تحت تاثیر قرار داده است.
در ایران روزانه بیش از ۵۸ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود که فقط ۲۰ درصد آن بازیافت شده و حجم بسیار زیادی از آن در اطراف شهرها و روستاها یا حتی دریاها و جنگل‌ها دفن می‌شوند؛ بی‌توجهی به این موضوع معضلاتی جدی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی را در کشور به وجود آورده است.
“رضا صمدی” مدیرکل دفتر ارزیابی فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی و رئیس کارگروه توسعه نیروگاه‌های زیست‌توده سازمان ساتبا در همین خصوص گفت: در کلانشهرهای کشور، ۶۵ درصد از پسماندها تر هستند که ۶۰ درصد آن قابل تبدیل به کمپوست یا انرژی هستند. پسماندهای خشک نیز ۳۵ درصد از پسماندهای عادی را تشکیل می‌دهند و بازیافت آن‌ها توجیه اقتصادی بالایی دارد که هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد آن نیز بازیافت می‌شود.
وی اضافه کرد: یکی از زنجیره‌های اصلی، صحیح و پایدار برای عبور از بحران‌های زیست محیطی موجود، تولید انرژی از طریق منابع زیست توده است که روشی بهینه و اقتصادی برای ایجاد انرژی در جهان به شمار می‌رود و باعث کاهش حجم زباله و اثرات مخرب آن و همچین تولید کالای مفید مانند برق و حرارت می‌شود.
صمدی با بیان اینکه استحصال انرژی از منابع زیست توده به روش‌های مختلفی امکان پذیر است که می‌توان به روش‌های حرارتی، بیوشیمیایی و فیزیک‌و‌شیمیایی اشاره کرد، افزود: در ایران هفت نیروگاه زیست‌توده با تکنولوژی‌های متفاوت و با ظرفیت حدود ۱۴ مگاوات فعالیت می‌کنند، اما متاسفانه به دلیل مشکلات فنی، قانونی یا اقتصادی نمی‌توانند از تمام ظرفیت خود بهره ببرند.
مدیرکل دفتر ارزیابی فنی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان ساتبا ادامه داد: این سازمان برنامه‌ای را به منظور شناسایی و رفع مشکلات نیروگاه‌های موجود و همچنین احداث نیروگاه‌های جدید به ظرفیت حداقل ۴۰۰ مگاوات ساعت در دستور کار قرار داده است.

 

نیروگاهیان

*مراحل و نحوه اجرای پویش تبدیل زباله به انرژی

صمدی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه زیرساخت‌های لازم برای افزایش سهم نیروگاه‌های زیست توده در سبد حامل انرژی کشور، ابتدا باید نسبت به رفع موانع، ایجاد انسجام و هماهنگی با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌نفع اقدام شود که البته فعالیت‌هایی از جمله امضای تفاهم‌نامه با استانداری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست برای استفاده از توان مدیریتی استان‌ها به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی و دستگاه‌ها و نهاد های حمایتی، تسهیل در امر سرمایه‌گذاری، شناسایی سرمایه گذاران و شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی، ترغیب صنایع به ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و … در دست انجام است.
وی یاد‌آورشد: مراحل و نحوه اجرای پویش تبدیل زباله به انرژی شامل “پیگیری وضعیت تولید نیروگاه‌های احداث شده و رفع موانع و مشکلات موجود”، “پیگیری وضعیت اجرای پروژه‌های نیروگاه‌های در حال احداث و رفع موانع موجود و توسعه نیروگاه‌های زیست توده و به طور خاص در استان‌های شمالی کشور”، “توسعه نیروگاه‌های زیست توده در کلانشهرها” و “توسعه نیروگاه‌های زیست توده در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر” است.

*اولویت احداث نیروگاه‌های زیست توده در استان‌های شمالی کشور

صمدی در ادامه درباره پویش تبدیل زباله به انرژی، گفت: برنامه‌ریزی شده تا در این پویش ساخت نیروگاه‌های جدید مخصوصا در شهرهای شمالی کشور و کلان شهرها در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که تولید برق از پسماند بدون در نظر گرفتن مزایای زیست محیطی و صرفا با دید اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بنابراین احداث، تأمین خوراک نیروگاهی، خرید برق و رعایت ملاحظات زیست محیطی یک نیروگاه زیست‌توده با همکاری تنگاتنگ وزارتخانه‌های نیرو، کشور و سازمان حفاظت محیط زیست میسر می‌شود.
صمدی توضیح داد: به همین منظور در حال حاضر وزارت نیرو تفاهم‌‎نامه‌ای سه جانبه با وزارت کشور و سازمان محیط زیست را در دستور کار قرار دارد که امضای آن ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های زیست توده کشور را با سرعت بیشتری جلو خواهد برد.

*نتایج حاصل از اجرای پویش تبدیل زباله به انرژی

وی افزود: در صورت محقق شدن اهداف این پویش و رسیدن به ظرفیت جدید نیروگاهی زیست توده حداقل به میزان ۴۰۰ مگاوات و تولید خالص سالیانه انرژی الکتریکی پس از اتمام طرح به میزان ۳ میلیارد کیلووات ساعت می‌توان بهره‌وری انرژی و کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع به میزان ۲۵۰ میلیون کیلووات ساعت، صرفه‌جویی سالیانه سوخت «گاز طبیعی» به میزان ۸۵۰ میلیون مترمکعب را پیش‌بینی کرد.
صمدی بیان کرد: همچنین اجرای این طرح نه تنها از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی آب، خاک و هوا جلوگیری می‌کند، بلکه باعث اشتغال ۷ هزار نفر نیز در سطح کشور می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=79251
  • نویسنده : سمیرا منشی‌پور
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.