5
یادداشت؛

آمادگی صنعت تولید برق حرارتی در زمستان

  • کد خبر : 70684
  • 21 بهمن 1400 - 19:46
آمادگی صنعت تولید برق حرارتی در زمستان
رفاه و امنیت مردم در گرو تامین انرژی الکتریکی و تداوم تولید آن در طول سال است که تضمین دستیابی به آن، در انجام تعمیرات به موقع واحدها، تامین قطعات مورد نیاز، حضور نیروی انسانی متخصص، تامین سوخت لازم و... خلاصه می‌شود.

رفاه و امنیت مردم در گرو تامین انرژی الکتریکی و تداوم تولید آن در طول سال است که تضمین دستیابی به آن، در انجام تعمیرات به موقع واحدها، تامین قطعات مورد نیاز، حضور نیروی انسانی متخصص، تامین سوخت لازم و… خلاصه می‌شود.

موسی اصلی بیگی، مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی: آغاز فعالیت‌های تعمیراتی در نیروگاه‌ها، سرآغاز فصل دیگری از وظایف صنعت تولید برق است. نیروگاه‌ها که در پیک تابستان، با تمام توان، برق مورد نیاز شبکه مصرف را تامین می‌کنند، در ماه های سرد سال به دلیل کاهش نیاز به انرژی الکتریکی، فرصتی می‌یابند تا با انجام فعالیت‌های تعمیراتی، آمادگی لازم را برای پیک تابستان سال آینده کسب کنند. البته این، تمام داستان نیست. در ماه‌های سرد سال، اگرچه میزان مصرف انرژی الکتریکی کاهش می‌یابد، اما وظیفه تولید برق به منظور تداوم جنبش در چرخه صنعت و تامین برق خانگی ادامه دارد.
از این روی در جهت تعهد به تامین برق پایدار، طبق برنامه‌ریزی سالانه و براساس هماهنگی‌های دقیق، اجرای تعمیرات دوره‌ای و اساسی واحد‌های نیروگاهی، به نیروگاه ها ابلاغ می شود. همراه با این مهم، تامین سوخت مصرفی نیروگاه ها در ماه های سرد سال هم موضوع مهمی است که همراه با دیگر موارد و مسائل موجود، شرایط را برای تامین برق پایدار به منظور خدمت رسانی به مردم،  سخت کرده است.
رفاه و امنیت مردم در گرو تامین انرژی الکتریکی و تداوم تولید آن در طول سال است که تضمین دستیابی به آن، در انجام تعمیرات به موقع واحدها، تامین قطعات مورد نیاز، حضور نیروی انسانی متخصص، تامین سوخت لازم و… خلاصه می‌شود.

 

نیروگاهیان

در طی سال، به ویژه در ماه های سرد برنامه های تعمیراتی در نیروگاه ها آغاز می شود که پیش بینی بر آن است تا پیش از آغاز پیک تابستان ۱۴۰۱، بیش از صد هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در نیروگاه های کشور، عملیاتی شده و به پایان برسد که تاکنون ۵۰ درصد از این میزان به انجام رسیده است.
البته انجام تعمیرات به موقع مستلزم تامین قطعات مورد نیاز واحدهای نیروگاهی است و این قطعات با توجه به اعمال تحریم ها از سوی کشورهای صاحب این صنایع، در داخل کشور تامین می شود. از این رو توجه به توانمندی‌های داخلی در ساخت قطعات برای تامین نیازهای نیروگاهی، تاکنون منجر به همکاری با سازندگان و تامین کنندگان داخلی شده است.
نتیجه این همکاری ها، افزایش قابل توجه استفاده از قطعات داخلی با کیفیت تولید بالا در نیروگاه ها شده است تا با حضور نیروی انسانی متخصص، چرخ صنعت تولید برق به گردش درآید. اما ضرورت اساسی در شرایط فعلی و در فصل زمستان، تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها است. این در حالی است که با توجه به وضعیت آب و هوایی در این فصل و سرمای حاکم در کشور که مصارف خانگی را در بهره گیری از سوخت گاز طبیعی در اولویت قرار می دهد، در کنار نگرانی های زیست محیطی که حاصل استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها است، وضعیت تولید برق را در شرایط سختی قرار می دهد.
با آغاز فصل زمستان، سهمیه سوخت گاز نیروگاه ها به دلیل اولویت استفاده از این نوع سوخت در ماه های سرد سال برای مصارف خانگی، کاهش یافته؛ به طوری که طی ماه های اخیر، این سهمیه به صفر رسیده است. از این رو برای تداوم تولید برق و بهره مندی از این نوع صورت انرژی، نیروگاه های با قابلیت بهره گیری از سوخت مایع به ناچار به استفاده از سوخت مایع(مازوت) روی آورده اند که انتظار می رود تا پایان فصل سرما و افزایش دمای هوا، همچنان شاهد استفاده از سوخت مایع در این نیروگاه ها باشیم.
به هر حال تمامی حلقه های چرخه تولید در کنار هم و یک سو عمل کرده تا زمستان با تمام شرایط سخت آن و تابستان با گرمای هوایش، در پرتو تلاش صنعتگران این صنعت و تولید انرژی پاک الکتریکی، به پایان رسد که البته این چرخه‌ای است که هرسال تکرار می‌شود

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=70684
  • نویسنده : مهرداد رشتاک
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.