5
گزارش از اجرای بزرگترین پروژه آبرسانی کشور در خوزستان؛

ابرپروژه آبرسانی غدیر در آستانه بهره‌برداری/ برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای آبرسانی پایدار به ۵۲ درصد مردم استان خوزستان

  • کد خبر : 84762
  • 06 شهریور 1401 - 21:42
ابرپروژه آبرسانی غدیر در آستانه بهره‌برداری/ برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای آبرسانی پایدار به ۵۲ درصد مردم استان خوزستان
در ابتداي شروع به‌کار دولت مردمي، در سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به خوزستان، تکمیل بخشی دیگر از طرح آبرسانی غدیر که وظیفه تامين آب با حجم و كيفيت مناسب را برعهده دارد، در دستور كار قرار گرفت و به‌عنوان يکي از بزرگترين پروژه‌هاي آبرساني کشور در استان خوزستان مصوب شد.

به‌رغم سرمایه‌گذاری‌‌های وسیع سال‌های گذشته برای آبرسانی به مردم خوزستان از سد کرخه، میزان و حجم آب شرب اغلب شهرها و روستاهای این استان و نیز کیفیت آن رضایت این مردم را جلب نکرده بود، به‌گونه‌ای که به‌ویژه در ایام گرم سال، شهرهای انتهای مسیر آبرسانی با افت فشار مواجه بودند اما به منظور تامین آب با کیفیت‌تر، منابع آب سد دز به عنوان جایگزین انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در ابتدای شروع به‌کار دولت مردمی، در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به خوزستان، تکمیل بخشی دیگر از طرح آبرسانی غدیر که وظیفه تامین آب با حجم و کیفیت مناسب را برعهده دارد، در دستور کار قرار گرفت و به‌عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آبرسانی کشور در استان خوزستان مصوب شد.

طرح انتقال آب از دز شامل احداث آبگیر از کانال، احداث بزرگ‌ترین ایستگاه پمپاژ آب در کانال پایاب سد دز به ظرفیت ۱۰ مترمکعب در ثانیه، توسعه ایستگاه پمپاژ ام الدبس تا مخزن متعادل کننده، احداث خط لوله فولادی انتقال آب به طول ۷۴ کیلومتر و با قطر ۲۴۰۰ میلی‌متر، احداث خط انتقال برق و ایستگاه پمپاژ شهید چمران در دو فاز و مجموعا ۵ متر مکعب در ثانیه و خطوط انتقال به طول ۱۰ کیلومتر است.

 

 

نیروگاهیان

با مجموعه اقدامات شبانه روزی، فشرده، جهادی و تامین به موقع اعتبارات، این پروژه بزرگ در مدت زمان ۱۰ ماه اجرا شد که ۲۶ شهر از جمله شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، بستان و ۱۰۰۰ روستا با جمعیت چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان، از آب شرب با کیفیت، کافی و پایدار طرح آبرسانی غدیر، بهره‌مند می‌شوند.

بر اساس این گزارش، این طرح آبرسانی روزهای اخیر با راه‌اندازی ۵ الکتروپمپ بهره‌برداری آزمایشی شد که با اتمام فرآیند راه‌اندازی آزمایشی به زودی آب شرب با کیفیت از بهترین منابع آبی در اختیار مردم خوزستان قرار خواهد گرفت و مسئله تامین آب شرب این بخش به طور بلندمدت حل می‌شود.

بر این اساس، با تکمیل پروژه آبرسانی غدیر آب شرب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ تامین خواهد کرد البته در حال حاضر ۱۸ شهر و ۴۹۵ روستا متصل است که در ادامه بقیه شهرها و روستاها باید متصل شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=84762
  • نویسنده : امیررضا آزاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.