2

اجرای ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های انتقال و فوق توزیع در شهر مشهد

  • کد خبر : 54152
  • 21 تیر 1400 - 11:39
اجرای ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های انتقال و فوق توزیع در شهر مشهد
محمودی با اشاره به اینکه صنعت برق خراسان برای اجرای پروژه‌های خود دنبال راهکارهای متعددی است، عنوان کرد: در سال 99  این شرکت تصمیم گرفت به هر ترتیبی که ممکن است پروژه‌های طرح جامع شهر مشهد را اجرا کند در غیر این صورت شهر مشهد با خاموشی‌های وسیعی مواجه می‌شود.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای خراسان عنوان کرد: شرکت برق منطقه‌ای خراسان طی حدود یک سال گذشته قرارداد بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش انتقال و فوق توزیع برای مشهد منعقد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “حسین محمودی” با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت برق منطقه‌ای خراسان اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی، این شرکت طی سال‌های گذشته تلاش داشته از روش‌های مختلف جهت تامین اعتبار مالی پروژه‌ها استفاده کرده و طرح‌های مهم مربوط به مشهد و استان را اجرا کند. در این سال‌ها تجربه استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای خطوط ۴۰۰ کیلوولت اتصال به شبکه سراسری را داشته‌ و توانسته‌ایم قدم بسیار بزرگی برای رفع محدودیت حبس تولید برداریم و از اعمال خاموشی‌های گسترده در سال ۸۷ به شبکه برق کشور جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: تجربه دیگر شرکت برق منطقه‌ای خراسان استفاده از منابع حاصل از فروش نیروگاه‌ها بود که در دولت قبل فرصتی از این جهت ایجاد شد و برق خراسان برای نخستین بار توانست منابع حاصل از فروش نیروگاه شریعتی را جذب کند. البته فرایند این کار بسیار طولانی بود و مصوبه هیات وزیران و شورای عالی واگذاری کشور برای این منظور اخذ شد.
محمودی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات برای تامین منابع پروژه‌های صنعت برق خراسان استفاده از منابع فاینانس خارجی بود، گفت: نظر به اینکه شهر مشهد سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است و با سرعت بسیار زیادی نیز طرح‎های توسعه‎ایی خدمات شهری در آن در حال انجام است، متاسفانه این شهر با مشکلات فرسودگی بیش از حد خطوط برق، به خصوص شبکه ۶۳ کیلوولت و خطوط کابلی آن مواجه است. براساس بررسی همکاران معاونت برنامه‌ریزی شرکت، پیشنهاد شد که طرح جامع احداث شبکه برق انتقال و فوق توزیع شهر مشهد تهیه و اجرا شود. با توجه به رقم بالای اعتبارات مورد نیاز این طرح، پیشنهاد شد که از ظرفیت خط اعتباری ایران چین برای اجرای این طرح استفاده شود.
معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای خراسان اضافه کرد: زمان ابلاغ خط اعتباری چین، مدت بسیار زیادی وقت صرف اخذ مجوزهای آن شد و نهایتا تامین منابع از این محل به تایید بانک مرکزی رسید و به طرف چینی نیز این موضوع ابلاغ شد اما با خروج امریکا از برجام، متاسفانه علی‌رغم اینکه این پروژه به نقطه نهایی رسیده بود، طرف چینی از ادامه کار سر باز زد. از طرفی پروژه‌های مهم شهر مشهد نیز بلاتکلیف مانده بود که در صورت اجرا نشدن، می‌توانست وضعیت برق این شهر را به نقطه‌های بحرانی برساند.
محمودی با اشاره به اینکه صنعت برق خراسان برای اجرای پروژه‌های خود دنبال راهکارهای متعددی است، عنوان کرد: در سال ۹۹  این شرکت تصمیم گرفت به هر ترتیبی که ممکن است پروژه‌های طرح جامع شهر مشهد را اجرا کند در غیر این صورت شهر مشهد با خاموشی‌های وسیعی مواجه می‌شود. در حال حاضر نیز بخشی از خاموشی‌های کنونی ناشی از همین موضوع و البته بخش قابل توجهی از  آن ناشی از کمبود تولید برق و افزایش شدید مصرف برق است. در هر حال در صورتی که این پروژه‌ها اجرا نشود، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با بیش از ۲۰۰ مگاوات خاموشی ناشی از محدودیت‌های انتقال مواجه خواهیم بود.
به گفته وی، خوشبختانه صنعت برق خراسان توانست با پیگیری‌های زیاد، مناقصه تعداد بسیاری از پروژه‌ها را برگزار کند و قراردادهای آن را به پیمانکاران ابلاغ کند.

 

نیروگاهیان

*اجرای پست ۴۰۰ کیلولت GIS امام رضا(ع)، نخستین تجربه در مشهد
محمودی پروژه احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) را به عنوان یکی از پروژه‌های مهم و بزرگترین پروژه بخش برق شهر مشهد از ابتدای تشکیل شرکت برق منطقه‌ای خراسان یاد کرد و افزود: اجرای این پست نخستین تجربه بزرگ شرکت برق منطقه‌ای خراسان و از معدود پروژه‌هایی است که در شهر مشهد با این شرایط اجرا می‌شود. در حال حاضر در کشور پست‌های ۴۰۰  کیلوولت GIS  به تعداد بسیار محدودی فعال است. اینکه این پست در سطح شهر مشهد اجرا شود، برای برق خراسان نخستین تجربه به‌شمار می‌آید. البته اجرای این پروژه به دلیل نیاز شهر مشهد سال‌ها پیش از سوی توانیر ابلاغ شده بود اما پروژه‌های توسعه‌ای شهر مشهد به دلایلی زیادی از جمله لغو فاینانس چین معوق ماند.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اهمیت اجرای پست ۴۰۰ کیلولت GIS امام رضا(ع) این است که با رشد شدید مصرف، شبکه ۱۳۲ کیلوولت دیگر قادر نیست برق مورد نیاز مصرف شهر مشهد را تامین نماید و باید حتما سطح ولتاژ بالاتری به شهر مشهد آورده ‌شود و در مطالعات مربوط به سال ۱۴۲۰ توسعه شبکه برق مشهد، پیش‌بینی شده که باید یک پست ۴۰۰ کیلوولت دوم نیز در این شهر احداث شود.
معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه موقعیت این پست در نزدیکترین محل به حرم مطهر رضوی واقع است و در میدان بسیج یا همان فلکه برق قدیم مستقر خواهد شد، اظهار کرد: صنعت برق خراسان برای احداث این پست با محدودیت تامین زمین مواجه بود و تنها گزینه‌ای که در اختیار ما قرار داشت، استفاده از بخشی از ساختمان اداری میدان بسیج برای احداث پست بود.

*سرمایه‌گذاری  ۵۰۰ میلیارد تومانی برای احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع)
محمودی ادامه داد: با برگزاری مناقصه مربوط به اجرای این پست، قرارداد آن نیز حدود یک ماه پیش منعقد و به پیمانکار ابلاغ شد. ارزش قرارداد احداث پست بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان است که به مرور زمان و با توجه به شرایط و نواسانات ارزی در مدت اجرا و همچنین با اعمال تعدیل‌ها افزایش قابل توجهی خواهد داشت. این رقم بدون احتساب تهیه کلیدهای GIS  ۱۳۲ کیلوولت و ترانس‌های قدرت آن به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در حال حاضر باید ۲ عدد ترانس ۲۰۰ MVA نیز در این پست مستقر شود که با محاسبه قیمت این ترانس‌ها، هزینه احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) به بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای خراسان خاطرنشان کرد: همزمان با احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS امام رضا(ع) دو پروژه بزرگ دیگر نیز آغاز شده که مربوط به خطوط تغذیه کابلی آن است. باید توجه داشت هنگامی که یک پست در یک شهر راه‌اندازی می‌شود، امکان انتقال دکل‌های بزرگ خطوط هوایی تغذیه آن به داخل شهر به هیچ وجه عنوان فراهم نیست و باید سراغ شیوه‌های دیگری رفت که عموما پرخرج و پرهزینه خواهد بود. یکی از روش‌های معمول برای این منظور استفاده از تونل است. در حال حاضر پروژه احداث پست ۴۰۰ کیلوولت GIS  امام رضا(ع) دو تونل دارد که قرارداد آن منعقد شده است.
وی با تاکید بر اینکه عملیات احداث این پست بر اساس برنامه قراردادی سه ساله پیش‌بینی شده است، گفت: باید عملیات احداث این تونل‌ها نیز همزمان با اجرای پست مزبور آغاز و اجرا شود تا خط ارتباطی بین پست با سایر پست‌ها برقرار شود. بر این اساس پروژه تونل شماره یک به طول ۵٫۵ کیلومتر است که از پست امام رضا(ع) در میدان بسیج آغاز می‌شود و سپس به چهارراه نخریسی و نهایتا به انتهای خیابان کوشش می‌رسد و از آنجا از طریق یک سر کابل زمینی به هوایی به خط هوایی متصل می‌شود. رقم قرارداد اجرای این تونل حدود ۹۰ میلیارد تومان است که با احتساب تعدیل‌های مربوط به آن در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود که هزینه آن حدود ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید که البته این بدون احتساب هزینه کابل ۴۰۰ کیلوولت آن است و خرید کابل  ۴۰۰ کیلوولت نیز در دستور کار قرار گرفته و به زودی قرارداد آن منعقد خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=54152
  • نویسنده : بهنام دهرآزما
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.