7

اجرای ۴۰ پروژه آبرسانی روستایی در استان مرکزی

  • کد خبر : 39760
  • 13 دی 1399 - 18:49
اجرای ۴۰ پروژه آبرسانی روستایی در استان مرکزی
"یوسف عرفانی‌نسب" با تشريح وضعيت آبي روستاهاي استان، گفت: از مجموع یک هزار و 113 روستای استان مرکزی، 854 روستا با جمعیتی بالغ بر 284 هزار و 770 نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارند که بدین ترتیب شاخص بهره‌مندی از آب شرب سالم در روستاهای استان مرکزی 86 درصد است و نسبت به میانگین کشوری(70 درصد) رقم خوبی بوده که امیدواریم با کمک مردم و مسئولان این رقم به 100 درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اثرات مثبت اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی، از اجرای ۴۰ پروژه آبرسانی روستایی در استان مرکزی برای رفع مشکل تنش‌آبی ۷۴ روستا با جمعیت ۳۰ هزار نفر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “یوسف عرفانی‌نسب” با تشریح وضعیت آبی روستاهای استان، گفت: از مجموع یک هزار و ۱۱۳ روستای استان مرکزی، ۸۵۴ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۸۴ هزار و ۷۷۰ نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارند که بدین ترتیب شاخص بهره‌مندی از آب شرب سالم در روستاهای استان مرکزی ۸۶ درصد است و نسبت به میانگین کشوری(۷۰ درصد) رقم خوبی بوده که امیدواریم با کمک مردم و مسئولان این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ۱۳ روستا در استان مرکزی به صورت سیار آبرسانی می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون ۳۰ روستا نیز با مشکل کیفی آب مواجه هستند که تا کنون با نصب یک دستگاه حذف نیترات در مجتمع آبرسانی شهید شهرستان خنداب و نصب سیستم ارتقای کیفی و رسوب‌زدایی روستای راوه دلیجان مشکل تعدادی از روستاها مرتفع شده و ۳۰ دستگاه آب شیرین‌کن جدید نیز برای سایر روستاها خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را اقدامی موثر برای رفع تنش آبی در روستاها دانست و تصریح کرد: آبرسانی به ۱۰ روستای نزدیک شهر از شبکه توزیع آب شهری، بازسازی تاسیسات آب تعدادی از روستاها با استفاده از امکانات آبفا شهری، بهبود وضعیت کیفی آب ۶ روستا با نصب سیستم‌های ارتقا کیفی آب، کاهش زمان رفع حوادث شبکه و خطوط انتقال آب در تمام روستاها از اقداماتی هستند که برای رفع مشکل تامین آب روستاهای استان پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی استان مرکزی انجام شده است.
وی از اجرای ۴۰ پروژه آبرسانی شامل ۱۰ مجتمع آبرسانی و ۳۰ پروژه تک روستا برای رفع مشکل تنش آبی ۷۴ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر در قالب پویش# هرهفته_الف_ب_ایران یاد کرد و افزود: حفر، تجهیز و بازسازی ۴۷ حلقه منابع آبی، ساخت ۴۶ باب مخزن ذخیره و ۲۰ واحد ایستگاه پمپاژ آب، اجرای ۲۳۴ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب و اصلاح ۱۸۵ کیلومتر شبکه آبرسانی با هزینه‌ای بالغ بر ۳۱۹ میلیارد ریال از اقداماتی است که برای اجرای این پروژه‌ها انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در تشریح اقدامات انجام شده برای گذر از آخرین تابستان قرن نیز اظهار داشت: اصلاح و توسعه ۱۲۲ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب، ساخت ۱۴ باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۱۴ هزار و ۲۸۰ متر مکعب، افزایش ظرفیت تامین آب به میزان ۸۰ لیتر بر ثانیه، تعویض سه هزار کنتور خراب در سطح استان، تبدیل ۵۰ فقره سیستم گندزدایی گازی به مایع (آب ژاول)، بروزرسانی ۲۱۷ مورد تاسیسات مکانیکی چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ و پایش و رفع نقص ۶۵ مورد از سیستم‌های تله‌متری کنترل چاه‌ها و مخازن، از جمله اقداماتی است که برای گذر از آخرین تابستان قرن انجام شده است.
عرفانی نسب با اشاره به اینکه هم اکنون تاسیسات آبرسانی ۱۸۸ روستای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش شرکت بین ۳۰ تا ۷۰ درصد و تاسیسات آبرسانی ۵۳۹ روستا نیز تا ۳۰ درصد مستهلک شده که باعث هدر رفت آب می‌شود، افزود: بازسازی و بهسازی تاسیسات و شبکه‌های آبرسانی امری لازم و ضروری‌ است که به دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبارات برای انجام این امور با چالش مواجه هستیم، به طوری‌که از ۲۸۳ میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی برای بخش آب فقط ۳۶ درصد آن تخصیص یافته است.
وی ابراز امیدواری کرد: با تخصیص به موقع اعتبارات پروژه‌های آبرسانی در دست اقدام به پایان برسد و مشکلات کمی و کیفی آب روستاهای استان برطرف شود.
این گزارش می‌افزاید، هم اکنون با تاسیسات آبرسانی شامل ۵۴۶ حلقه چاه، ۱۴۴ رشته چشمه و ۲۶ رشته، قنات، ۷۲۲ باب مخزن مجموعا به حجم ۹۶ هزار متر مکعب به روستاهای استان مرکزی آبرسانی می‌شود.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=39760
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.