3

احداث ۱۷۱ سازه اندازه‌گیری و کنترل جریان آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 38203
  • 23 آذر 1399 - 13:46
احداث ۱۷۱ سازه اندازه‌گیری و کنترل جریان آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی آذربایجان شرقی
اجرای بهسازی انهار به میزان دو هزار و ۱۹۰ کیلومتر در شبکه آبیاری صوفی‌چای و احداث کانال سنگی نهر علویان یکی دیگر از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این خصوص است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی، از احداث ۱۷۱ سازه اندازه‌گیری و کنترل جریان آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی “زرینه‌رود”، “قلعه‌چای” و “آجی‌چای” با اولویت احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “یوسف غفارزاده” در این خصوص اظهار داشت: در طول چهار سال گذشته ۱۷۱ دستگاه سازه اندازگیری و کنترل جریان آب برای بهبود مدیریت توزیع و تحویل آب در شبکه‌های آبی استان احداث شده که ۱۲۰ دستگاه آن در شبکه آبیاری زرینه‌رود، ۲۲ دستگاه در آجی‌چای و ۲۹ دستگاه در شبکه آبیاری قلعه‌چای اجرا شده است.

غفارزاده همچنین اظهار کرد: اجرای بهسازی انهار به میزان دو هزار و ۱۹۰ کیلومتر در شبکه آبیاری صوفی‌چای و احداث کانال سنگی نهر علویان یکی دیگر از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این خصوص است.

وی در ادامه گفت: هدف ما بهبود مدیریت توزیع و تحویل آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی است و همچنین تلاش می‌کنیم با احداث سردهنه در انهار سنتی منشعب از رودخانه‌ها، علاوه بر افزایش بهره‌وری، با بهسازی انهار، راندمان انتقال آب را به دریاچه ارومیه بهبود بخشیم.

وی افزود: احداث سردهنه‌ها در ورودی نهرها، سبب تقسیم دقیق حقابه‌ها و برداشت بهینه آب از رودخانه‌ها شده و با سازه‌های اندازه‌گیری امکان پایش و کنترل حجمی آب تحویلی اراضی پایاب انهار به مقدار لازم میسر می‌شود، علاوه بر آن از هدررفت آب جلوگیری شده و صرفه‌جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در ادامه گفت: با جلوگیری از برداشت آب و انسداد انهار در فصل غیر زراعی، کنترل میزان برداشت و تحویل حجمی آب می‌توانیم روند احیای دریاچه ارومیه را در درازمدت تقویت کنیم.
غفارزاده در خصوص اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌ها گفت: این عملیات از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و برای سردهنه سازی و احداث سازه های اندازه گیری و انهار منشعب بالغ بر ۱۳۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=38203
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.