4

ادامه برنامه تبدیل نیروگاه‌های گازی به چرخه ترکیبی برای افزایش بهره‌وری

  • کد خبر : 21958
  • 29 فروردین 1399 - 14:04
ادامه برنامه تبدیل نیروگاه‌های گازی به چرخه ترکیبی برای افزایش بهره‌وری

مدیرعامل گروه مپنا از ادامه برنامه وزارت نیرو و مپنا برای تبدیل نیروگاه های گازی به چرخه ترکیبی با هدف افزایش بهره‌وری در بخش نیروگاهی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازگزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “عباس علی‌آبادی” در مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق استان تهران با حضور رئیس […]

مدیرعامل گروه مپنا از ادامه برنامه وزارت نیرو و مپنا برای تبدیل نیروگاه های گازی به چرخه ترکیبی با هدف افزایش بهره‌وری در بخش نیروگاهی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازگزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “عباس علی‌آبادی” در مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق استان تهران با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو اظهار کرد: طرح تبدیل نیروگاه های گازی به چرخه ترکیبی از ایده هایی است که توسط وزارت نیرو و گروه مپنا، با انگیزه ملی و در راستای توسعه زیرساخت های کشور همزمان با افزایش سطح بهره وری در حوزه انرژی و اقتصاد، از دیرهنگام پیگیری شده است.
عباس علی آبادی گفت: با تصویب قوانین مربوطه، مدل قراردادهای بیع متقابل با مساعدت ریاست جمهوری، وزارت خانه های نیرو و نفت مبتنی بر بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ به عنوان مدل مطلوب مورد توجه قرار گرفت و با اجرای این طرح و با گسترش و تکمیل آن در سطح کشور شاهد تحقق اهداف مهم از جمله افزایش راندمان از ۳۳ درصد به بیش از ۵۰ درصد، کاهش قابل توجه آلاینده های محیط زیستی و گازهای گلخانه ای، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت نیروگاهی بدون نیاز به بسیاری از احداثات جدید، حفظ و توسعه اشتغال در صنایع عظیم نیروگاهی کشور، استفاده از سوخت صرفه جویی شده در مصارف گوناگون و فرصت صادرات برای عملیاتی شدن این طرح گسترده و ملی، خواهیم بود، بر این اساس گروه مپنا با مساعدت وزارت نیرو بعنوان یک سازمان پیشگام با تبدیل سه نیروگاه گازی پرند، عسلویه و فردوسی متعلق به خود، افزایش ظرفیت نامی ۳۰۰۰ مگاوات این نیروگاه ها به ۴۵۰۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داد.
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در هریک از نیروگاه های سه گانه فوق بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان و جمعا بیش از ۲۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و نیروگاه پرند با موفقیت به اتمام رسیده و دو نیروگاه دیگر آخرین مراحل احداث خود را سپری می کنند.

نیروگاهیان

مدیرعامل گروه مپنا تاکید کرد: برای تامین مالی این پروژه ها، گروه مپنا از هیچ تسهیلات دولتی بهره نبرده و علیرغم وجود تنگناهای شدید مالی تمامی اهداف فوق را نیز محقق نموده است. به این آمار میتوان نیروگاه، غرب کارون، گل گهر سیرجان و همچنین مجموعه ای از مزارع بادی و آب شیرین‌کن‌ها جمعا به ارزش بیش از دو میلیارد دلار را اضافه کرد.
وی در عین حال گفت: برخی پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید برق کشور ضمن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تجهیزات خود را از خارج از کشور تامین نموده‌اند و این در حالی است که ظرفیت‌های گروه مپنا با کیفیت برتر و هزینه کمتر می‌توانست برای آن پروژه‌ها به کار گرفته شود.
وی افزود: با توجه به اهمیت تامین برق پایدار در استان تهران و نقش بی‌بدیل نیروگاه پرند در پایتخت و همچنین مسائل محیط زیستی، عملیات توسعه بخش بخار و تبدیل نیروگاه گازی به چرخه ترکیبی در قالب قرارداد بیع متقابل با وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق از سال ۹۳ آغاز شده و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۹۷ به ترتیب اولین و دومین واحد بخار راه‌اندازی و در آغاز سال ۹۹ نیز سومین واحد آن به مدار تولید وارد شده است.
علی‌آبادی افزود: با تکمیل بخش بخار، راندمان کل نیروگاه از محدوده ۳۳ درصد به بیش از ۵۰ درصد که با احتساب ارتقای راندمان توربین‌های گازی با فناوری جدید گروه مپنا، راندمان به بیش از ۵۳ درصد افزایش یافته است و با افتتاح این طرح ظرفیت ۴۸۰ مگاوات برق، بدون مصرف سوخت اضافی به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. در این راستا با کاهش مصرف سوختهای فسیلی برای تولید این میزان برق، تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت، بگونه ای که با اجرای این طرح در نیروگاه پرند سالیانه از هدر رفت معادل ۸۵۵ میلیون لیتر سوخت مایع (گازوییل) و نیز از تولید ۴/۲ میلیون تن CO2 جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: همچنین با اجرای سیستم خنک کاری جدید و نیز استفاده از پساب شهر پرند مصرف آب نیروگاه از ۴۶ لیتر بر ثانیه آب شرب به ۵/۴ لیتر بر ثانیه پس آب کاهش یافته است که گامی بزرگ در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت گروه مپنا و وزارت نیرو در حفظ محیط زیست کشور است.
مدیرعامل گروه مپنا یادآور شد: پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه پرند، اولین پروژه به روش قرارداد بیع متقابل در تبدیل نیروگاههای گازی به چرخه ترکیبی در کشور است و گروه مپنا، در ایفای رسالت توسعه ای خود و در راستای اهداف اقتصاد ملی، در حوزه اقتصادی و مالی نیز با پرهیز از الگوی مسلط بانک-محور، و ممانعت از تحمیل فشار مضاعف بر نظام بانکی مبتلا به تنگناهای مالی، در فرایندی متفاوت و بدیع تجهیز منابع مالی برای پروژه های توسعه ای خود را با اتکا به بازار سرمایه و از طریق مشارکت یکایک شهروندان و بخش خصوصی در توسعه ملی به پیش برده است.
وی ادامه داد: این اقدام با روش‌های متداول انجام این پروژه ها که نوعا با تکیه بر منابع صندوق توسعه ملی انجام می شود، با فاصله زیادی در راستای اهداف استراتژیک کشور و اقتصاد مقاومتی است، در این راستا، گروه مپنا نه تنها نخستین منتشر کننده اوراق صکوک پروژه بلکه پیشتاز توسعه پروژه های زیربنایی با اتکا به صندوق های سرمایه گذاری پروژه (ETF) بوده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=21958

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.