5

اردن و عربستان شبکه های برق خود را به هم متصل می‌کنند

  • کد خبر : 31113
  • 03 شهریور 1399 - 12:13
اردن و عربستان شبکه های برق خود را به هم متصل می‌کنند
این خط انتقال برق از کویت و شمال عربستان به شرق امان، پایتخت اردن می رسد.

عربستان سعودی و اردن هفته گذشته یادداشت تفاهمی امضا کردند تا شبکه های برق دو کشور را با یک خط ۱۶۴ کیلومتری به هم متصل کنند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از گزارش پیک نکا، عربستان سعودی و اردن هفته گذشته یادداشت تفاهمی امضا کردند تا شبکه های برق دو کشور را با یک خط ۱۶۴ کیلومتری به هم متصل کنند. هدف از بستن این قرارداد رهایی اردن از وابستگی به منابع خارجی سوخت تا ۲۰۳۰ است.

این خط انتقال برق از کویت و شمال عربستان به شرق امان، پایتخت اردن می رسد.

نیروگاهیان

این پروژه برای عربستان سعودی بخشی از طرح گسترده این کشور برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده برق در منطقه بر اساس انرژی های تجدید پذیر است.

وزیر انرژی اردن اعلام کرد این قرارداد بخشی از طرح استراتژیک بخش انرژی این کشور برای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ است. وی اضافه کرد این پروژه، برق ثابتی برای هر دو کشور فراهم می کند. وزیر انرژی عربستان گفت این پروژه انتقال برق به عنوان بخشی از دورنمای ۲۰۳۰ عربستان آغاز می شود.

اردن در گذشته به واردات گاز طبیعی از مصر و قطر جهت تولید برق وابسته بود و از آغاز ۲۰۲۰ واردات گاز از میدان لویاتان رژیم صهیونیستی را هم آغاز کرده است. اردن قراردادی برای واردات ۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال از این میدان گازی به مدت ۱۵ سال امضا کرده است. اردن در حال حاضر حدود ۶ دلار در هر واحد برای گاز پرداخت می کند. گزارشات قبلی از منابع خارجی نشان می دهند اردن می‌تواند این قرارداد با رژیم صهیونیستی را لغو کند ولی باید ۱٫۵ میلیارد دلار برای ۵ سال اول، ۸۰۰ میلیون دلار برای ۳ سال دوم و ۴۰۰ میلیون دلار پس از ۱۰ سال جریمه پرداخت کند.

این قرارداد از همان ابتدای بسته شدن با مخالفت وسیعی در اردن مواجه شد و کمپین‌هایی علیه آن توسط اتحادیه های کارگری و احزاب و وکلای مخالف به راه افتاد. ولی از ابتدای ۲۰۲۰ جریان ورود گاز از این میدان گازی به داخل اردن ادامه دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=31113

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.