2
صریح و شفاف درباره سد چمشیر (5)؛

استقرار سد چمشیر در گهواره‌‌ای از لایه‌های نفودناپذیر میشان/ میزان مقاومت؛ ۶۰ درصد بیشتر از بتن

  • کد خبر : 93398
  • 07 دی 1401 - 23:07
استقرار سد چمشیر در گهواره‌‌ای از لایه‌های نفودناپذیر میشان/ میزان مقاومت؛ ۶۰ درصد بیشتر از بتن
محدوده جنوب غرب ایران عمدتا از سازند‌های گروه فارس تشکیل شده است. این سازند‌ها شامل یابده، گچساران، میشان و آغاجاری است، عمده سدهای جنوب غرب ایران روی این سازند‌ها بالاخص گچساران قرار دارد. سدهای کوثر، مارون و جره در ایران و سد موصل در عراق نمونه‌ای از این سدهاست که روی سازند گچساران واقع شده و کیفیت منابع آب این سدها نیز تحت‌تاثیر نمک در سازند گچساران قرار نگرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدنه سد چمشیر روی آهک‌های ضخیم لایه میشان قرار گرفته و مقاومت فشاری آهک‌های میشان ۶۰ درصد از بتن بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محدوده جنوب غرب ایران عمدتا از سازند‌های گروه فارس تشکیل شده است. این سازند‌ها شامل یابده، گچساران، میشان و آغاجاری است، عمده سدهای جنوب غرب ایران روی این سازند‌ها بالاخص گچساران قرار دارد. سدهای کوثر، مارون و جره در ایران و سد موصل در عراق نمونه‌ای از این سدهاست که روی سازند گچساران واقع شده و کیفیت منابع آب این سدها نیز تحت‌تاثیر نمک در سازند گچساران قرار نگرفته است.
این گزارش حاکی است در سد چمشیر با اکتشافات سطحی و زیرسطحی انجام‌‌شده شواهدی مبنی بر وجود نمک در سطح وجود ندارد و در بدترین حالت، فاصله لایه‌های نمک از سطح زمین ۳۰۰متر در عمق است، لذا قیاس این سد با گتوند که در سطح زمین لایه‌های نمکی دیده شده بود، نادرست است.
درخصوص وجود گنبد نمکی نیز باید گفت به‌طور‌کل این گنبدها در محدوده شرقی گسل قطر کازرون دیده می‌‌شود، این ‌درحالی‌است که سد چم‌شیر در غرب این گسل قرار دارد. با این حال پیمایش سطحی و استفاده از تصاویر هوایی، عدم وجود گنبد نمکی را تایید می‌کند.

 

 

نیروگاهیان

بنا بر این گزارش حدود ۳۰درصد از آورد آب رودخانه زهره در شرایط دبی کم رودخانه (بهار، تابستان و پاییز) از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. این درحالی‌است که ۷۰درصد از آورد سالانه آب رودخانه در زمستان و به‌صورت سیلاب‌های بزرگ و دارای کیفیت مناسب است که این سیلاب‌ها در انتهای مسیر خود به خلیج فارس می‌ریزند، این در حالی است که با جمع‌آوری آب‌های سیلابی برآیند آب داخل مخزن، شرایطی به‌مراتب بهتر از آب رودخانه دارد. این موضوع با عنوان نقش تعدیل‌‌کنندگی کیفی آب پایین‌دست با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های‌تر و رهاسازی در طول سال، یکی از اهداف اولیه و مهم احداث سد است.
همانگونه که پیش از این نیز گفته شده است، علت کیفیت نامناسب آب رودخانه، وجود چشمه‌های شور در ۲منطقه از مسیر رودخانه و در پایین‌دست سد است،  با این حال، نتایج مدل‌سازی مخزن نشان می‌دهد که خاصیت تعدیل‌کنندگی سد باعث ارتقای شرایط کمی و کیفی پایین‌دست سد نسبت به رژیم طبیعی رودخانه خواهد شد.
این گزارش خاطرنشان می کند: ۸۴درصد اراضی کشاورزی در پایاب سد مربوط به استان خوزستان بوده که شامل ۵۰هزار هکتار اراضی هندیجان و ۶هزار هکتار اراضی زیدون است و سد چشمیر با افزایش کیفیت و تنظیم کمیت آب رهاسازی شده، باعث افزایش راندمان کشاورزی در این منطقه خواهد شد و عملا شرایط کشت دوم را در فصولی که آب کیفیت مناسب ندارد، فراهم خواهد آورد.
شایان ذکر است، بدنه سد چمشیر روی آهک‌های ضخیم لایه میشان قرار گرفته است. ناودیس میشان که سد روی آن ساخته شده، دارای ضخامتی حدود ۶۰۰متر و گستره آن از ۶کیلومتری بالای محور تا ۳کیلومتری پایین‌دست آن است. بدنه سد در بخش میانی آهک‌های میشان قرار گرفته و حدود ۴۰۰متر در زیر آن نیز آهک و مارن‌های آهکی میشان قرار گرفته است. مقاومت فشاری آهک‌های میشان ۶۰درصد از بتن بیشتر است، لذا سد در وضعیت پایداری کاملا مطلوب قرار دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=93398
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.