5

افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های آب و فاضلاب در استان همدان با اعتبار ۱۹۵ میلیارد تومان

  • کد خبر : 71089
  • 26 بهمن 1400 - 18:11
افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های آب و فاضلاب در استان همدان با اعتبار ۱۹۵ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: در ایام دهه فجر پروژه‌هایی با اعتباری حدود ۱۹۵ میلیارد تومان در شهرها و روستاهای این استان کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری رسید. به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “فرهاد بختیاری‌فر” ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: در ایام دهه فجر پروژه‌هایی با اعتباری حدود ۱۹۵ میلیارد تومان در شهرها و روستاهای این استان کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “فرهاد بختیاری‌فر” ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با اشاره به وضعیت آبرسانی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:‌ وضعیت تامین آب شرب و بهداشتی روستاها در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست به طوری که  قبل از انقلاب کمتر روستاهایی در استان از نعمت آب شرب برخوردار بودند اما در حال حاضر روستاهای زیادی تحت پوشش آب شرب بهداشتی و سالم بهره‌مندند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بهره‌مندی مردم از آب شرب سالم و پایدار است افزود: در خصوص رفع کمبودها و پایدارتر کردن تامین آب و همچنین ارتقای زیرساخت‌های آب روستایی اقداماتی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه در ایام دهه فجر پروژه‌هایی در حوزه آب و فاضلاب در استان همدان کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری رسید تصریح کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب روستای ارزانفود شهرستان همدان با اعتبار ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون  تومان در دهه فجر افتتاح شد، این مرکز، پساب تولیدی ۷۵۰ خانوار با حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت روستای ارزانفود را تصفیه و به پایین دست سد هدایت می‌کند

وی افزود: این تصفیه‌خانه به روش دوزیستی (BIOFIX) طراحی و اجرا شده که ۷۲۷ مترمکعب در شبانه روز یعنی چیزی حدود ۸٫۵ لیتر در ثانیه ظرفیت دارد.

بختیاری‌فر با تاکید بر اینکه تصفیه فاضلاب روستاهای بالا دست سد اکباتان اهمیت ویژه‌ای دارد و با پیگیری‌های انجام شده در راستای جمع‌آوری فاضلاب و هدایت پساب تصفیه شده به پایین دست سد اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است افزود:‌ با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه از ورود ۷۲۷ متر مکعب فاضلاب در شبانه روز به رودخانه بالا دست سد اکباتان جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای این تصفیه‌خانه، یک بخشی از مولفه ایجاد تاسیسات روستای ارزانفود و مولفه دیگر شبکه جمع‌آوری بود که ۸٫۴  کیلومتر با لوله‌های ۲۵۰ و ۳۱۵ میلیمتر اجرا شده است، عنوان کرد: ۳۵۰ متر هم خط انتقال با سایز ۴۰۰ میلیمتر اجرا شده که فاضلاب را به سمت تصفیه‌خانه هدایت می‌کند.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان به نصب ۶۹۸ مورد انشعابات فاضلاب و نیز محوطه‌سازی و دیوارکشی محوطه اطراف تصفیه‌خانه فاضلاب روستای ارزانفود اشاره کرد و افزود: محور سد اکباتان یکی از مهمترین بخش‌ها و اولویت‌ها در ایجاد تاسیسات فاضلاب، متوجه شرکت آب و فاضلاب بوده است.

وی با تاکید به اینکه روستای ارزانفود یکی از بزرگترین روستاهایی بود که برای آن تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد شد تا از ورود ۷۲۷ مترمکعب یا ۵ لیتر در ثانیه فاضلاب به رودخانه سد جلوگیری شود تصریح کرد: این طرح یکی از اقدامات اثربخش بهداشتی است که علاوه بر تضمین سلامت مردم از آلودگی آب سد اکباتان به عنوان سرچشمه آب آشامیدنی مردم همدان، جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه از افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۲ پروژه‌ آبرسانی در شهرستان ملایر طی ایام دهه فجر خبر داد و افزود: یکی از پروژه‌ها مجتمع آبرسانی سد کلان ملایر به عنوان بزرگترین پروژه آبرسانی استان بود که عملیات آن آغاز شد.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان یادآور شد: امسال ۱۴.۵ میلیارد تومان از محل اعتبار مجتمع‌های ملی برای مجتمع سد کلان ملایر نسبت به آبرسانی به ۳۷ روستا تامین شد که به میمنت ایام خجسته دهه فجر آبرسانی از این مجتمع را آغاز کردیم.

وی با تاکید به اینکه عملیات اجرای آبرسانی به ۳۷ روستا در این پروژه دیده شده است گفت: همزمان اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب روستای جوراب را به همراه احداث مخزن ۶۰۰ متر مکعبی در برنامه داریم.

بختیاری‌‌فر با اشاره به کلنگ‌زنی خط انتقال آب شرب روستای حاجی آباد با اعتبار ۹۵۰ میلیون تومان، افزود: ایام دهه فجر عملیات کلنگ‌زنی خط انتقال آب شرب روستای کهکدان نیز با اعتبار ۳ میلیارد و  ۶۲ میلیون تومان آغاز شد.

بختیاری‌فر با بیان اینکه آغاز احداث مخزن آب روستای علمدار علیا یکی دیگر از پروژه‌های آب‌رسانی مجتمع سد کلان بود افزود: حفر و تجهیز چاه آب شرب روستای حرم‌آباد نیز از اقدامات پیش‌بینی شده در مرحله اول آبرسانی به مجتمع سد کلان است.

وی به اصلاح شبکه و انشعاب آب ۸ روستای شهرستان ملایر شامل روستای اوچ تپه، طجر سامن، دهلق، کماسا، جوراب، توسک علیا و سفلی کیکله و ده چانه اشاره کرد و گفت: طبق قراردادی اصلاح شبکه ۸ روستا همزمان با اعتبار ۸۲۵ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان انجام می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به کلنگ‌زنی اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب شهر ازندریان و شهر سامن ملایر گفت: حفر و تجهیز چاه آب شرب روستای مهدی آباد نیز در دستور کار است.

بختیاری‌‌فر از بهره‌برداری دو پروژه آبرسانی در شهرستان ملایر خبر داد و گفت: اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب روستای آورزمان با اعتبار یک میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومان انجام شده است.

وی با اشاره به اصلاح ۱۲ کیلومتر شبکه توزیع آب و اصلاح ۷۵۰ فقره انشعاب آب در این پروژه بیان کرد: اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب و تجهیز و فنس‌کشی چاه روستای نمازگاه نیز با اعتبار  ۳۷۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بهره‌برداری رسید.

بختیاری‌فر تصریح کرد: اصلاح  ۱۰۱ کیلومتر شبکه توزیع، اصلاح ۲۵ فقره انشعاب آب، فنس‌کشی محوطه چاه به مساحت ۱۲۰ متر مربع و تجهیز چاه با عمق ۸۵ متر و دبی ۱۰ لیتر بر ثانیه از اقدامات صورت گرفته در این پروژه است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات در شهرستان ملایر سد کلان است و هدف ما نیز از اجرای این پروژه تامین آب شرب پایدار برای مردم است اضافه کرد: درصدد هستیم تعداد روستاهای تحت پوشش سد کلان را افزایش دهیم تا روستاهای بیشتری از آب سالم و پایدار برخوردار شوند.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه در مجموع  ۳۲ باب مخزن با ظرفیت ۴ هزار متر مکعب در مجتمع سد کلان احداث می‌شود گفت: ۱۰ کیلومتر خط انتقال پیش‌بینی شده، که برآورد آن آماده شده و در امور قراردادها موجود است.

وی با بیان اینکه ۱۳۲ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۹ باب هم ایستگاه پمپاژ در این پروژه مد نظر است افزود: اصلاح  شبکه روستای جوراب بخشی از عملیات ۱۳۲ کیلومتر شبکه توزیع آب و اصلاح شبکه توزیع بوده که  انجام شد.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم مجتمع آبرسانی سد کلان را طی سال‌های آینده به اتمام برسانیم گفت: اتمام کلی طرح آبرسانی مجتمع سد کلان ملایر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امسال ۱۴.۵ میلیارد تومان اعتبار ملی داشت که ۸.۵ میلیارد تومان از اعتبارات ملی دریافت شد و ۶ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات استانی هزینه شد.

وی با تاکید به اینکه از ۱۴.۵ میلیارد تومان اعتبار امسال سد کلان ملایر، ۶۰ درصد تخصیص داده شد اما تقریبا ۴ برابر این رقم  قرارداد منعقد شده است افزود: عملیات اجرایی بخشی از پروژه‌ها در ایام دهه فجر آغاز شد و قرارداد مابقی نیز به زودی منعقد می‌شود که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانیم در تامین آب شرب پایدار برای اهالی محترم روستاهای زیر پوشش مجتمع آبرسانی سد کلان اقدامات خوبی انجام دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۷ پروژه با صرف یک میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان اعتبار در اسدآباد بهره‌برداری شد بیان کرد: خوشبختانه در حوزه آب پروژه‌های خوبی با اعتبارات مناسب در شهرستان اسدآباد تعریف و اجرایی شد که امسال نیز در حوزه اعتبارات توجه ویژه‌ای به آب روستایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای شهرستان اسدآباد، ۱۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و پروژ‌ه‌های خوبی اجرایی شد که امیدواریم در ادامه بتوانیم تحرک و پویایی را در آب شرب روستایی داشته باشیم و معضلاتی که از سال‌های گذشته وجود داشته را بهبود ببخشیم.

بختیاری‌فر موضوع پدافند غیرعامل را در حوزه آب مهم برشمرد و گفت: یکی از مسائلی که در این خصوص باید توجه شود، حفاظت فیزیکی از تاسیسات آب شرب است و مخازن آب شرب و چاه‌های آب شرب به لحاظ طبقه‌بندی حفاظتی، از نقاط حساس و حیاتی محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا پروژه‌ای را تحت عنوان مجتمع‌النجه گنجه و نیز حفاظت فیزیکی ۶ مخزن و چاه آب شرب شهرستان اسدآباد در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان  با اشاره به بهره‌برداری از پروژه حفاظت فیزیکی از تاسیسات آب شرب روستایی شهرستان اسدآباد گفت: فنس کشی و محوطه‌سازی مخزن آب شرب روستای النجه به متراژ ۵۵ متر با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه فنس‌کشی و محوطه‌سازی مخزن آب شرب روستای گنجه به متراژ ۵۵ متر و اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان انجام شد تا خوشبختانه دهه فجر بهره‌برداری شود افزود: فنس‌کشی و محوطه‌سازی مخزن آب شرب روستای دهنوش را به متراژ ۵۰ متر با اعتبار ۱۴۰ میلیون تومان به انجام رساندیم.

بختیاری‌فر به فنس‌کشی و محوطه‌سازی چاه آب شرب روستای دهنوش به متراژ  ۵۷ متر و هزینه‌کرد ۱۵۵ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: فنس‌کشی و محوطه‌سازی چاه آب شرب روستای چنارسفلی به طول ۶۰ متر با اعتبار ۱۶۵ میلیون تومان اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در کار فنس‌کشی و محوطه‌سازی مخزن آب شرب روستای چنارسفلی اسدآباد به متراژ  ۷۲ متر، ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد، در ادامه به تامین آب شرب پایدار چهار روستای اسدآباد با اعتبار ۵۳۵ میلیون تومان به عنوان هفتمین پروژه در این شهرستان طی ایام دهه فجر اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه مشکلات متعدد در خط انتقال قبلی و شکستگی‌های مکرر ، با ممیزی مجدد خط انتقال اجرای پروژه مجتمع صادق‌آباد در دستور کار شرکت آبفا قرار گرفت تا قطعی‌های مقطعی آب در چهار روستا به حداقل برسد.

 

نیروگاهیان

بختیاری‌فر با بیان اینکه در اجرای این خط انتقال آب شرب ۱.۲ کیلومتر خط لوله پلی‌اتیلن به قطر ۱۶۰ میلیمتر انجام شد گفت: تعویض تمام متعلقات سر چاهی و نصب شیر هوا در خط نیز اجرایی شد.

وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه یک هزار و ۷۰۰ نفر از اهالی روستاهای کوانج، سیردره، پیریوسف و صادق آباد از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند و ما سعی کردیم خوشبختانه دغدغه اهالی چهار روستای بخش پیرسلمان اسدآباد را نسبت به تامین آب شرب پایدار رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان به اشاره به افتتاح و کلنگ‌زنی ۶ پروژه آبرسانی در شهرستان بهار به مناسبت دهه فجر گفت: به میمنت روزهای خجسته فجر سه پروژه آبرسانی در شهرستان بهار بهره‌برداری و سه پروژه نیز کلنگ‌زنی شد.

وی اظهار کرد: ساختمان اداری شهرستان بهار در دو طبقه هر طبقه ۴۰۰ متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع افتتاح شد که ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات جاری شرکت برای آن هزینه شده است

بختیاری‌فر به کلنگ‌زنی بخش اول و دوم خط انتقال مجتمع آبرسانی حسین آباد آشوری اشاره کرد و گفت: در شهرستان بهار دو مجتمع آبرسانی به نام‌های «آقبلاغ» و «حسین آباد آشوری» وجود دارد که دهه فجر خط انتقال مجتمع آبرسانی حسین‌آباد آشوری آغاز شد.

وی با بیان اینکه بخش اول و دوم اجرای خط انتقال مجتمع آبرسانی حسین آباد آشوری به طول ۱۰ کیلومتر بوده که به خاطر سایزهای متفاوت به دو بخش تقسیم شده است افزود: برای بخش اول این پروژه ۶ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی، یعنی از اعتبار مجتمع‌های ملی آبرسانی تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه برای بخش دوم این پروژه سایز لوله‌ها پلی‌اتیلن و کوچکتر است و تقریبا ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ میلیارد تومان برای مجتمع حسین‌آباد و ۱۱ میلیارد تومان نیز برای مجتمع آقبلاغ اعتبار موجود است.

وی بیان کرد: برای بخش اول خط انتقال حسین‌آباد آشوری ۸۰۰ متر لوله ۲۰۰ میلیمتر چدن نشکن (داکتیل) و  ۵ هزار و  ۲۰۳ متر لوله پلی‌اتیلن در سایز ۲۵۰ میلیمتر استفاده می‌شود.

بختیاری‌فر با تاکید به اینکه در بخش دوم سایزهای لوله‌ها کمتر می‌شود و خط انتقال ۹۰ میلیمتر پلی‌اتیلن به طول ۳ هزار و ۷۵۰  متر و خط انتقال سایز ۱۱۰ میلیمتر پلی‌اتیلن به طول ۳ هزار و ۶۰۰ متر است بیان کرد: حدود یک هزار و ۸۰۵ متر لوله پلی‌اتیلن ۲۰۰ میلیمتر نیز داریم که در مجموع جمعیتی حدود ۱۲ هزار نفر را در ۶ روستا که تحت پوشش مجتمع آبرسانی حسین‌آباد آشوری هستند، تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی به عملیات اجرایی احداث و فنس‌کشی مخزن آب به حجم یک هزار متر مکعب روستای مالک اشتر با اعتبار ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی اشاره کرد و گفت: پروژه احداث و فنس‌کشی مخزن هوایی فلزی روستای هارون آباد نیز با اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کلنگ‌زنی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان به افتتاح دیگر پروژه‌‌های آبرسانی در شهرستان بهار اشاره کرد و افزود: یکی از این پروژه‌ها در روستای دینارآباد است که چاهی به عمق ۸۰ متر با دبی ۱۲ لیتر در ثانیه با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل منابع استانی حفاری شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه چاه روستای همه‌کسی نیز بهره‌برداری شد که برای این پروژه از ظرفیت خیرین استفاده شده است گفت: تقریبا ۵۰۰ میلیون تومان نیز از اعتبارات شرکت آب و فاضلاب استان برای این پروژه هزینه شده است.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه در حفر، تجهیز و اجرای خط انتقال چاه تقریبا یک کیلومتر لوله پلی‌اتیلن سایز ۹۰ میلی‌متر استفاده شده است افزود: این چاه حدود ۷ تا ۸ لیتر در ثانیه آب دارد و با این اقدام مشکل آب شرب روستای همه‌کسی برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: تقریبا ۲۲ میلیارد تومان اعتبار برای دو مجتمع آبرسانی شهرستان بهار داریم و در حال حاضر نیز تمام پروژه‌ها تعریف شده و در حال انجام است.

بختیاری‌فر مجموع اعتبارات شهرستان بهار را در بخش آب و فاضلاب  ۶۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ حدود ۴۵ میلیارد تومان از اعتبارات ملی دریافت شده که نکته قابل توجهی است.

وی خاطرنشان‌کرد: با تکمیل دو مجتمع آبرسانی در شهرستان بهار ۱۵ روستا با جمعیت ۲۲ هزار نفر زیر پوشش قرار می‌گیرند که هدیه‌ای از سوی دولت برای مردم شهرستان بهار است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=71089
  • نویسنده : مسعود دلاوری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.