2

افزایش بهای نفت در بازار نیویورک

  • کد خبر : 27591
  • 03 تیر 1399 - 12:34
افزایش بهای نفت در بازار نیویورک
کارشناسان معتقدند خطر موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ به طور بالقوه تقاضای جهانی برای نفت را کاهش خواهد داد.

افزایش بهای نفت در بازار نیویورک
کارشناسان معتقدند خطر موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ به طور بالقوه تقاضای جهانی برای نفت را کاهش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، بهای ‏نفت در پایان معاملات بازار نیویورک آنچنان افزایش یافت که چنین افزایشی از ماه مارس تاکنون سابقه نداشته است.

در پایان معاملات نیویورک، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه اوت با دو و یک صدم درصد معادل ۸۹ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۴۳ دلار و هشت سنت رسید.

در پایان بازار نیویورک نیز بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود ‏برای تحویل ‏در ماه ژوئیه با یک و هشت صدم درصد معادل ۷۱ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین ‏، به ۴۰ دلار و ۴۶ سنت رسید.

بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال ‏، در هفته‌ای که گذشت برای هفتمین هفته متوالی افزایش یافت.

شرکت بیکر هیوز (Baker Hughes) آمریکا که علاوه ‏بر ارائه خدمات مشاوره‌ای در ‏زمینه انرژی، روز‌های ‏جمعه هر هفته شمار چاه‌ها یا سکو‌های فعال استخراج نفت این کشور را نیز اعلام می ‏کند و از همین رو، به گزارش‌های آن به ‏عنوان شاخصی پیشرو در خصوص میزان ‏تولید نفت استناد می‌شود این هفته اعلام کرد علت بخشی از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی کاهش حفاری‌های نفتی در آمریکا و کانادا بوده است.
کاهش حفاری چاه نفت حاکی از آن است که تولید نفت در آمریکای شمالی که از اول ماه آوریل رو به کاهش گذاشته بود به روند کاهشی در هفته‌های آینده خود ادامه خواهد داد.

جفری هالی از بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت اواندا در تحلیل و تفسیر خود از اوضاع حاکم بر بازار نفت می‌گوید:

با وجود افزایش قیمت نفت در بازار جهانی در معاملات دوشنبه این هفته، دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال ‏، به نظر می‌رسد رویکرد محتاطانه‌ای در پیش گرفته اند.

بیورنار تونهوگن (Bjornar Tonhaugen) از شرکت ریستاد انرجی Rystad Energy در تحلیل و تفسیر خود از اوضاع حاکم بر بازار نفت می‌گوید: سرمایه گذاران و کارگزاران بازار نفتی مترصد شاخص‌های مرتبط با تحول تقاضای جهانی برای نفت و میزان پایبندی امضاء کنندگان توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی به میزان کاهشی است که در چارچوب این توافقنامه متعهد شده اند.

با توجه به سقوط تقاضای جهانی برای نفت و در نتیجه سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی، اعضای “اوپک پلاس” (OPEC+)، متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و شرکای آن به ویژه روسیه، در تاریخ ۱۲ آوریل امسال متعهد شدند از تولید روزانه خود به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ بکاهند تا قیمت نفت در بازار جهانی تثبیت شود.

تاثیر کرونا بر قیمت نفت از دید کارشناسان:

این کارشناس خاطرنشان می‌کند خطر موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ که به طور بالقوه برای تقاضای جهانی برای نفت ویرانگر است و در صورت تحقق به احتمال زیاد کشور‌ها مجبور به اعمال دوباره مقررات قرنطینه و محدودیت‌های خارج شدن از منزل برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خواهند شد، تقاضای جهانی برای نفت را کاهش خواهد داد. هنگامی که تقاضای جهانی برای نفت کاهش یابد به تبع قیمت نفت در بازار جهانی کاهش خواهد یافت.

این کارشناس نفتی افزود از طرفی عراق نیز که در ماه‌های گذشته به سهمیه کاهش خود در چارچوب توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی پایبند نبوده است، قرار است برنامه جبرانی برای ماه‌های آینده ارائه کند.

عراق بعد از عربستان سعودی دومین تولید کننده و صادر کننده بزرگ نفت در سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) است و هر چند وقت انگشت اتهام در خصوص رعایت نکردن مفاد توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی، به سوی این کشور دراز می‌شود.

سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش غیر عضو آن، به ویژه روسیه که در چارچوب اوپک پلاس «OPEC+» یک گروه نفتی را تشکیل داده اند در چارچوب توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی متعهد شده اند از تولید روزانه خود به مدت سه ماه یعنی از ماه مه تا ماه ژوئیه به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بکاهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=27591

مطالب پیشنهادی

22خرداد
رشد تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۵
کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با ایراسین اظهار کرد:

رشد تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۵

13اردیبهشت
از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.