5

افزایش ظرفیت تأمین آب استان گلستان در دستور کار

  • کد خبر : 101654
  • 07 اردیبهشت 1402 - 1:52
افزایش ظرفیت تأمین آب استان گلستان در دستور کار
حیدریان، با اشاره به اینکه ۳۲۰۰ حلقه چاه مجاز در حریم اضراری چاه‌های آب شرب وجود دارد گفت: در گام اول برای سالجاری امیدواریم هوشمندسازی کنتور ۲۰۰۰ حلقه این چاه‌ها با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه ۴۰ درصد تامین آب شرب شهرهای ترکمن و گمیشان از سایت آب‌شیرین‌کن نیازآباد و ۶۰ درصد دیگر از منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد، از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت منابع تأمین آب در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “ایرج حیدریان” در جلسه بررسی و رفع مشکلات آب‌شیرین‌کن شهرستان بندرترکمن که با حضور فرماندار و اعضای شورای تامین این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: در پهنه استان گلستان با مساحتی بالغ بر ۲۰۴۳۸ کیلومتر مربع، ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۱۰۵۰ روستا قرار دارد، این خطه با ۶۵۰هزار هکتار اراضی زیر کشت آبی و دیم و همچنین ۲۰۰هزار هکتار اراضی قابل کشت یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

به گفته وی، با توجه به خشکسالی‌های متوالی و کاهش قابل توجه میزان نزولات جوی، کاهش ۳۰ درصدی روان آبهای سطحی و کاهش ۹۰میلیون مترمکعبی در آبخوان‌های عمیق و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در آبخوان‌های نیمه عمیق، امکان کشت بخشی از اراضی استان امکان‌پذیر نخواهد بود .

*تأمین یک چهارم آب شرب موردنیاز استان گلستان با تکمیل سد نرماب

وی با بیان اینکه بیش از ۹۴‌درصد منابع آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، افزود: حفر چاه‌‌‌های غیرمجاز و عدم‌رعایت الگوی کشت و استفاده بی‌‌‌رویه از منابع آبی بخشی از عوامل اثرگذار در کاهش منابع تامین آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه در صورت تکمیل سد نرماب که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یک چهارم آب شرب موردنیاز جمعیت استان تامین خواهد شد.

حیدریان، با اشاره به اینکه ۳۲۰۰ حلقه چاه مجاز در حریم اضراری چاه‌های آب شرب وجود دارد گفت: در گام اول برای سالجاری امیدواریم هوشمندسازی کنتور ۲۰۰۰ حلقه این چاه‌ها با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی انجام شود.

 

 

نیروگاهیان

*شیرین‌ساری آب دریا؛ تنها نسخه نجات‌بخش گلستان از تنش آبی

حیدریان، شیرین‌سازی آب دریا را تنها راه‌گذر از معضل کمبود منابع آبی دانست و ابراز امیدواری کرد، با تامین منابع مالی طرح شیرین‌سازی آب دریا هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی در بخش دیگری بیان داشت: پروژه آب‌شیرین‌کن بندرترکمن و گمیشان با ظرفیت تولید ۷ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در سال ۱۳۹۶ احداث و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در طرح توسعه تاسیسات آب‌شیرین‌کن علاوه بر دو شهر بندرترکمن و گمیشان روستاهای مسیر هم از این آب شرب بهره‌مند شدند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=101654
  • نویسنده : ولی‌الله ساور
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.