4
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان خبر داد:

امضای تفاهم‌نامه ۱۱ هزار میلیاردی برای آبرسانی به ۱۰۶۲ روستا در سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 37768
  • 17 آذر 1399 - 21:15
امضای تفاهم‌نامه ۱۱ هزار میلیاردی برای آبرسانی به ۱۰۶۲ روستا در سیستان و بلوچستان
قاسمی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان پهناورترین و کم تراکم‌ترین استان کشور است، گفت: این خطه با پنج هزار و 594 روستا پر روستاترین استان ایران و با بیشترین پراکندگی است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفت: به منظور تسریع در عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰۶۲ روستای فاقد شبکه یا دارای تنش آبی استان در بازه زمانی ۱۸ ماهه تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه به ارزش ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت‌ نیرو (پاون)، “علیرضا قاسمی” با اعلام این خبر افزود: در پی سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به سیستان و بلوچستان، تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه بین آب و فاضلاب کشور، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداری استان منعقد و مقرر شد بیش از ۸۲۵ روستای فاقد تاسیسات با جمعیت ۲۷۶ هزار نفر و ۲۳۷ روستای دارای تنش آبی با جمعیت ۸۹ هزار نفر با صرف اعتباری به مبلغ ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریالی از نعمت آب شرب پایدار بهره مند شوند که موجب ارتقای شاخص بهره مندی به میزان ۱۳ درصد شده و شاخص بهره مندی استان به ۸۱ درصد خواهد رسید.

وی اظهار کرد: استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ برای تامین آب روستاهای زیرمجموعه سد پیشین به منظور تامین آب ۱۴۹ روستا با جمعیت تحت پوشش ۷۳ هزار نفر با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی، استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ برای تامین آب روستاهای فاقد شبکه و دچار تنش آبی استان ۱۸۶ روستا با جمعیت تحت پوشش ۵۲ هزار نفر و اعتبار سه هزار میلیارد ریالی از جمله بندهای این تفاهم‌نامه است.
به گفته مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان، تامین اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد ریالی از محل ردیف ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور برای آبرسانی به ۱۷۳ روستا با جمعیت تحت پوشش ۵۳ هزار نفر، تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی به ۱۵۰ روستای فاقد شبکه استان با جمعیت تحت پوشش ۶۲ هزار نفر با اعتبار ۱۵۵۰ میلیارد ریال توسط استانداری نیز از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.
قاسمی اضافه کرد: تامین اعتبار از محل اعتبارات بند(هـ) تبصره(۵) برای سرعت بخشیدن با احداث تصفیه‌خانه آب مجتمع تلنگ با جمعیت ۷۴ هزار نفر با اعتبار هزار میلیارد ریالی، مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در آبرسانی به ۱۴۳ روستای استان از طریق حلقه‌های تخصصی جهادی با جمعیت ۵۱ هزار نفر با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال دیگر بندها این تفاهم‌نامه را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل آبفای استان سیستان و بلوچستان به حجم عملیات اجرایی اشاره کرد و گفت: احداث دو باب تصفیه‌خانه آب شرب به حجم ۱۱۲۵ لیتر در ثانیه برای مجتمع‌های تلنگ، پلان و پیر سهراب و زیرمجموعه سد پیشین، احداث خط انتقال آب خام و آبگیر طرح سد پیشین برای آبرسانی به روستاهای زیرمجموعه سد پیشین، تکمیل مجتمع آبرسانی تلنگ، پلان و پیرسهراب، اجرای خطوط انتقال در قالب مجتمع‌های آبرسانی روستایی، اجرای خطوط انتقال در قالب پروژه‌های تک روستایی، اجرای شبکه‌های توزیع، احداث مخزن ذخیره و حفر و تجهیز چاه برای پروژه‌های تک روستایی در برنامه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان پهناورترین و کم تراکم‌ترین استان کشور است، ادامه داد: این خطه با پنج هزار و ۵۹۴ روستا پر روستاترین استان ایران و با بیشترین پراکندگی است، در این استان بیش از ۹ هزار کیلومتر خط انتقال و ۶ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی داریم که می‌تواند با شبکه آبرسانی تهران و البرز برابری کند.
قاسمی افزود: متوسط بارندگی استان ۱۱۳ میلی‌متر و کشور ۲۵۰ میلی‌متر و سطح تبخیر منابع به دلیل باد و گرما بیش از چهار هزار میلی متر و خدمات‌رسانی به این خطه ۲ برابر نرم کشور است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ با عنایت و دستور ویژه مقام معظم رهبری جهت استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی صورت گرفت، افزود: در این راستا از سال ۹۴ تاکنون مبلغ ۶۰۵۰ میلیارد ریال جهت تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی استان تخصیص یافته و متناسب با آن شاخص بهره‌مندی استان با رشد ۹ درصدی از ۵۹ به ۶۸ درصد ارتقا یافته است، به‌طوری‌که در سال ۹۸ مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز ۱۵۸ میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است. با توجه به اعتبارات تخصیصی از اعتبارات متمرکز ملی به استان تاکنون تعداد ۳۳۳ روستا با جمعیت ۹۵ هزار نفر از نعمت آب شرب و بهداشتی پایدار برخوردار شده اند.
مدیرعامل آبفای استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین علاوه بر اعتبارات ملی و با تخصیص ۴۹۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی طی سال‌های اخیر، تعداد ۲۷۹ روستا با جمعیت ۴۵ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند که متناسب با این اعتبارات ملی و استانی در مجموع تعداد ۶۱۲ روستا با جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفر از نعمت آب شرب و بهداشتی برخوردار شده‌اند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=37768
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت‌ نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.