6

امکان افزایش ۸۴۷۳ مگاوات به شبکه برق کشور بدون مصرف سوخت اضافی

  • کد خبر : 8160
  • 21 مهر 1398 - 10:22
امکان افزایش ۸۴۷۳ مگاوات به شبکه برق کشور بدون مصرف سوخت اضافی

طرح های بیع متقابل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی / امکان افزایش ۸۴۷۳ مگاوات به شبکه برق کشور بدون مصرف سوخت اضافی با توجه به وجود ۱۰۵ واحد گازی (قابل تبدیل به سیکل ترکیبی) در کشور، قابلیت احداث ۵۲ واحد جدید بخش بخار سیکل ترکیبی موجود می باشد که با احداث این واحدها […]

طرح های بیع متقابل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی / امکان افزایش ۸۴۷۳ مگاوات به شبکه برق کشور بدون مصرف سوخت اضافی

با توجه به وجود ۱۰۵ واحد گازی (قابل تبدیل به سیکل ترکیبی) در کشور، قابلیت احداث ۵۲ واحد جدید بخش بخار سیکل ترکیبی موجود می باشد که با احداث این واحدها بدون مصرف سوخت اضافی، مجموعاً ۸۴۷۳ مگاوات به ظرفیت شبکه افزوده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از دفتر فناوری اطلاعات و آمار شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ، در سال های گذشته عمده واحدهای نیروگاهی بخش بخار سیکل ترکیبی با استفاده از سرمایه گذاری بخش دولتی احداث گردیده است. در حال حاضر با توجه به وجود ۱۰۵ واحد گازی منفرد (قابل تبدیل به سیکل ترکیبی) در کشور، قابلیت احداث ۵۲ واحد جدید بخش بخار سیکل ترکیبی موجود می باشد که با احداث این واحدها بدون مصرف سوخت اضافی، مجموعاً ۸۴۷۳ مگاوات به ظرفیت شبکه افزوده خواهد شد.

یکی از روش های تأمین سرمایه در خصوص طرح های مذکور، استفاده از ظرفیت های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که منابعی بالغ بر سالانه یکصد میلیارد دلار و پانصد هزار میلیارد ریال برای انعقاد قراردادهای منجر به صرفه‏‌جویی، بهره‏‌وری و بهبود کیفیت محیط زیست فراهم می‏کند. در این قانون به وزارت نیرو اجازه داده می‏شود قراردادهایی برای مدت زمان معین با سرمایه‏‌گذاران منعقد کرده تا در حوزه نیروگاه ها راندمان را افزایش دهند. لذا در این خصوص احداث واحدهای بخش بخار سیکل ترکیبی در قالب قراردادهای جدید بیع متقابل از مهم ترین اولویت های شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به شمار می رود.

در این قراردادها سرمایه گذاری لازم توسط بخش خصوصی انجام می پذیرد که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت نیروگاه (طی حدود ۲ تا ۳ سال بهره برداری) پرداخت خواهد شد. در حال حاضر این طرح شامل احداث ۴۳ واحد بخش بخار سیکل ترکیبی در ۲۰ نیروگاه مجموعا به ظرفیت ۷۰۳۲٫۵ مگاوات می باشد.

مالکیت ۸ نیروگاه شامل نیروگاه های شهید کاوه، شاهرود، ایرانشهر، خلیج فارس، جنوب اصفهان، حافظ، هرمزگان و ماهشهر با بخش دولتی و مالکیت ۱۲ نیروگاه شامل رودشور، چابهار، کاشان، ارومیه، سمنان، سلطانیه، زاگرس، سبلان، علی آباد، پرند، فردوسی و عسلویه با بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=8160

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.