5

انرژی برق محدود است ، درست مصرف کنیم/آیندگان هم نیاز به انرژی برق دارند

  • کد خبر : 105103
  • 20 خرداد 1402 - 21:18
انرژی برق محدود است ، درست مصرف کنیم/آیندگان هم نیاز به انرژی برق دارند
گسترش روز افزون صنایع برقی و دانش الکتریسیته به حدی رسیده است که در حال حاضر علاوه بر رشته های شاخه اصلی شعبه های وسیع تری در هر رشته جنبه تخصصی یافته است و خدمات گوناگون این صنعت مانند تامین روشنایی ، راه اندازی صنایع سنگین ، آبرسانی ، اقمار مصنوعی ، ماشین های حسابگر تاسیسات ، سیستم های ساده تر ازقبیل : وسایل خانگی آنچنان فزونی دارد انسان متمدنی به نحوی از آن بهره مند می باشد.

یک مثال جالبی است که ، اگر دامنه بهره دهی نیروی برق با نیروی انسانی مقایسه شود : به طور متوسط نیروی یک انسان فعال ۳۶ وات در شبانه روز است اگر روزانه ۸ ساعت کار از انسان سالم و فعالی انتظار داشته باشیم مثل این است که ۱۲ وات انرژی برق معادل کار یک کارگر در شبانه روز است. پس اگر سانترال یا نیروگاه برق قدرت۱۲ هزار کیلو وات تاسیس شود بهره برداری از آن معادل انجام کار روزانه یک میلیون کارگر فعال خواهد بود و امروزه نصب کارخانه برق ۱۲ هزار کیلو واتی کاری ساده وابتدایی است.

این بهره دهی بزرگ سبب شده است که صنعت برق معیار سنجش تمدن و بنیان صنایع و اقتصاد محسوب شود. تولید برق احتیاج به منابع سوخت ارزان مانند گاز – نفت – ذغال و یا نیروی محرکه طبیعی از قبیل ریزش و سقوط آب و وزش باد و …..دارد.

با توجه به این مقدمه و اهمیت و نقش صنعت برق و انرژی و سوخت در فعالیت روزمره و زندگی امروز به مقایسه الگوی مصرف در برق ایران با سایر کشورها می پردازیم.

برخی از کشورها تلاش میکنند برای ترغیب مردم به کاهش مصرف ، مشوق هایی را برای آنان در نظر بگیرند. زیرا می دانند این منابع حیاتی محدود است و سعی دارند تا جوامع را به سمت تغییر الگوهای مصرف و رفتارها در استفاده از انرژی بپردازند و دولت ها به فکر راه هایی برای صرفه جویی و کاهش هزینه های سرسام اور آن باشد.

در ایران هم از چندی پیش با طرح رایگان کردن هزینه آب و برق و گاز مصرف کننده هایی که با الگوی داده شده مصرف کنند ، به دنبال کاهش مصرف انرژی در کشور هستندو با ارایه مشوق هایی از مردم خواسته که در مصرف برق صرفه جویی لازم را اجرا کنند.مثل طرح ۱=۲۰که درباره این پاداش صرفه جویی رجبی مشهدی سخنگوی برق عنوان کرد:مشترکان در صورتی که یک کیلو وات ساعت صرفه جویی لازم رو داشته وآنهایی که زیر الگو مصرف استفاده کنند تا ۲۰ برابر می تواننداز پاداش توانیر برخوردار شوند .

 

 

داده های منتشر شده توسط اداره آمار کمیسیون اروپا “یورو استات” نشان می‌دهد که متوسط مصرف سالانه برق خانگی شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سه هزار ۷۳۷ کیلووات ساعت است. با توجه به نرخ ۲۱ سنتی هر کیلو وات ساعت برق خانگی در اتحادیه اروپا ، متوسط هزینه سالانه برق خانگی به بیش از ۷۹۷ یورو می رسد.

انرژی در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی بالاست. تا جایی که سهم بسزایی از هزینه های خانواده ها در اروپا به هزینه تامین انرژی اختصاص پیدا می‌کند.

* راههای تشویقی برخی ازکشورها

در هلند که کشوری زیبا و سرسبز در شمال قاره اروپاست کوپن صرفه جویی ، در یونان کمک هزینه نقدی برای کم مصرف ها ، در ایتالیا تشویق مراحل نصب پنل خورشیدی و در آمریکا کمپین های تبلیغاتی در پایین آوردن مصرف انرژی است ودر کشور ما نیز با رایگان کردن برق کم مصرف ها .

البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به آمار مصرف برق به تفکیک نیاز در واحدهای مسکونی کشورهای اروپایی بیش از ۸۴ درصد برق مورد استفاده صرف مصارفی می شود که در ایران ما برای تامین نیاز آن از گاز استفاده می کنیم.

بهرحال باتوجه به بالا رفتن مصرف برق بویژه در فصل گرم سال وهزینه های بالای تولید برق لازم است همگان صرفه جویی لازم را بکار گیرندواین موهبت الهی رو که با همه سختی به دست می آید قدر بدانیم ودرست مصرف کردن رو به همگان بیاموزیم .

 

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=105103
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.