3
معاون استانداری استان خوزستان:

بخش کشاورزی مصرف کننده ۹۰ درصد آب‌های سطحی و زیرزمینی است/ راندمان مصرف آب باید افزایش یابد

  • کد خبر : 98175
  • 11 اسفند 1401 - 2:48
بخش کشاورزی مصرف کننده ۹۰ درصد آب‌های سطحی و زیرزمینی است/ راندمان مصرف آب باید افزایش یابد
رضا فتوحی میزان آب‌های جاری در خوزستان را ۳۳ درصد آب‌های سطحی کشور عنوان کرد و گفت: این درحالی است که با کمبود آب روبرو هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: ۹۰ درصد آب‌های سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شوند، بهره‌وری از آب غیراقتصادی است و ادامه این روند بحران آب را در آینده تشدید خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا فتوحی میزان آب‌های جاری در خوزستان را ۳۳ درصد آب‌های سطحی کشور عنوان کرد و گفت: این درحالی است که با کمبود آب روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه برای پاسخگویی به نیاز‌های روزافزون بخش‌های مختلف به آب، راهی جز افزایش بهره‌وری در مصرف آب‌های موجود، وجود ندارد، افزود: برای افزایش بهره‌وری آب، باید آموزش‌های ترویجی را ارتقا و عملیات بازچرخانی آب را گسترش دهیم.
فتوحی افزایش تسهیلات کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین را ضروری دانست و ادامه داد: استفاده از آب‌های غیرمتعارف برای تولیدات آبزی‌پروری امری لازم است و نیاز به تعریف الگوی کشت متناسب با آب موجود داریم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن میزان بهره وری قابل قبول آب باید همه بخش‌ها و همچنین بهره‌برداران و ذی‌نفعان در بخش کشاورزی مشارکت کنند، اضافه کرد: هدررفت آب در بخش کشاورزی به دلایل مختلف از جمله؛ آبیاری غرقابی و سنتی زیاد و کمتر ۵۰ درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آب‌های سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شوند، گفت: در حالی که بهره‌وری از آب غیراقتصادی است و ادامه این روند بحران آب را در آینده بیشتر تشدید خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، باید در ۴ سال میزان صرفه جویی در بخش کشاورزی کشور به ۱۲ میلیارد متر مکعب برسد و تحقق این هدف بدون استفاده از فناوری نوین آبیاری شامل؛ قطره‌ای، بارانی و زیرسطحی و بهره‌گیری از شبکه‌های نوین آبیاری و آموزش امکان پذیر نیست.

 

 

نیروگاهیان

*لزوم بازچرخانی پساب‌های کشاورزی

فتوحی با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت آب با استفاده از سامانه‌های تصفیه آب و بازچرخانی پساب‌های کشاورزی، افزود: با توجه به اینکه تولیدات کشاورزی خوزستان منطبق با میزان بهره‌مندی از آب نیست، بنابراین باید برای اصلاح شرایط موجود برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کاربردی تری را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: ۳۳ درصد آب‌های سطحی در خوزستان جاری است، ولی فقط ۱۴ درصد کل محصولات بخش کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شوند و این ارقام نشان دهنده پایین بودن میزان بهره‌وری از آب در خوزستان است.

به گفته فتوحی؛ از مجموع ۱.۲ میلیون هکتار اراضی زیرکشت در خوزستان حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصول برداشت و تولید می‌شود، در حالی که سهم واحد‌های هفتگانه نیشکری در استان که حدود ۸۰ هزار هکتار است، حدود ۷ میلیون تُن نیشکر است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب کشاورزی خوزستان در صورت افزایش میزان بهره وری از آب، ادامه داد: در استان ما سالانه ۳ بار محصول از زمین برداشت می‌شود، در حالی در سایر مناطق کشور برداشت محصول فقط یک مرحله انجام می‌گیرد.

آقای فتوحی تصریح کرد: در صورت توسعه شبکه‌های پیشرفته آبیاری، تسطیح و زهکشی اراضی، امکان توسعه زمین‌های زیر کشت در خوزستان از ۱.۲ میلیون هکتار به ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

وی تاکید کرد: رسیدن به این نقطه، همت همه دست اندرکاران و مشارکت ذی نفعان و بهره برداران محلی را می‌طلبد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=98175
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.