6

برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تهدیدی برای خراسان رضوی

  • کد خبر : 88763
  • 07 آبان 1401 - 20:36
برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تهدیدی برای خراسان رضوی
"علیرضا طاهری"با اشاره به بحرانی بودن وضعیت منابع آبی افزود: در سال آبی سپری شده - مهر ۱۴۰۰ تا ابتدای مهر امسال - تنها ۲۲ درصد از حجم مخازن سد‌های استان آب داشته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافته است، چرا که در سال آبی پیش از آن ۳۰ درصد از حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی آب داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به خشکسالی‌های متوالی در یک دهه اخیر و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، پدیده فرونشست زمین در بسیاری از دشت‌های حاصلخیز خراسان رضوی اتفاق افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علیرضا طاهری”با اشاره به بحرانی بودن وضعیت منابع آبی افزود: در سال آبی سپری شده – مهر ۱۴۰۰ تا ابتدای مهر امسال – تنها ۲۲ درصد از حجم مخازن سد‌های استان آب داشته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافته است، چرا که در سال آبی پیش از آن ۳۰ درصد از حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی آب داشته است.
وی افزود: حجم آب ورودی به سد‌های استان از ابتدای امسال تاکنون ۵۸.۶ میلیون مترمکعب و از ابتدای سال آبی گذشته تاکنون نیز ۱۶۷.۲ میلیون متر مکعب بوده است به نحوی که هم اکنون حجم آب موجود پشت سد‌های خراسان رضوی ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۴۷۱ میلیون متر مکعب بود.

 

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد:  خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در نقاط مختلف استان شامل تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، ششمد، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.
به گفته طاهری سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان، به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان در حال بهره برداری است که ورودی آب به این سد به شدت کاهش یافته و ذخایر این سد به مرحله بحرانی رسیده است.
او افزود: تنها ۱۹ درصد از حجم ذخیره سد دوستی در این استان آب دارد و موجودی آب این سد ٢٢٩.٢ میلیون متر مکعب است، سد دوستی مهمترین منبع تامین آب مشهد است، اما به دلیل برخی مشکلات، تامین آب از این منبع به کمترین میزان رسیده است و باید برنامه ریزی لازم در خصوص تامین آب مشهد و جایگزینی برای این منبع آبی صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: بزرگترین خسارت نشست دشت‌ها که شاید به چشم نیاید، از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی است که روز به روز با نشست بیشتر زمین و از بین رفتن تخلخل مفید ذرات خاک، ظرفیت ذخیره‌سازی آب در آن‌ها رو به کاهش است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=88763
  • نویسنده : سمانه کفاش زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.