نویسنده : خلیل فخار زاده – شرکت توزیع نیروی برق شیراز
ﻣﻘﺪﻣﻪ :
ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺯﻳﺮ ﺑﻨﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﮐﺸﻮﺭ ، ﻧﻴﺮﻭﯼ ﺑﺮﻕ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﯽ
ﺑﺎﺷﺪ .
ﻟﺬﺍ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻧﻴﺮﻭﯼ ﺑﺮﻕ ﺑﺎ
ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺏ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﻭ ﻗﻄﻌﯽ ﻣﮑﺮﺭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺸﺘﺮﮐﻴﻦ
ﺭﺍ ﻣﺨﺘﻞ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﺩ ﺑﻠﮑﻪ :
۱ – ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪﻡ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ
ﻣﺸﺘﺮﮐﻴﻦ ﺑﺮﻕ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .
۲ – ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻭ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻧﺎﺷﯽ
ﺍﺯ ﺧﺮﺍﺑﯽ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺁﻻﺕ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﻗﻄﻌﯽ ﻫﺎﯼ ﻣﮑﺮﺭ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .
۳ – ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻤﺮﻣﻔﻴﺪ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻭ
ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺁﻻﺕ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻮﻗﻒ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻮﺍﻟﯽ ﻭﻏﻴﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺷﺪﻩ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
۴ – ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺿﺎﻳﻌﺎﺕ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻣﻌﻴﻮﺏ
ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .
۵ – ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﺳﻮﺩ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ، ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ
، ﮐﺎﺭ ﻭ ﺑﻴﮑﺎﺭﯼ ﻧﻴﺮﻭﯼ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪ .
۶ – ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻭ ﺗﻌﻄﻴﻠﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ
ﺍﻣﻮﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﻪ ﺑﺮﻕ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .
۷ – ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎﺭﺿﺎﻳﺘﯽ ﻭ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﺭﻭﺣﻴﻪ
ﻣﺸﺘﺮﮐﻴﻦ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﮐﻪ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ” ﺑﻪ ﻧﺎﺭﺿﺎﻳﺘﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ
ﻧﺎﺭﺿﺎﻳﺘﯽ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .
ﻟﺬﺍ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻮﺯﻳﻊ
ﻧﻴﺮﻭﯼ ﺑﺮﻕ ﺷﻴﺮﺍﺯ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻭ ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎﯼ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﯽ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﻫﺎ ﻭ
ﺭﻓﻊ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮﮐﻴﻦ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮﻕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺷﺮﮐﺖ
ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺷﺪ ﺗﺎ
ﻋﻠﻞ ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﻫﺎﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻧﻴﺮﻭﯼ ﺑﺮﻕ ﺷﻴﺮﺍﺯ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﻓﻨﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻮﺭﺩ
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﯽ ، ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺮﺥ ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﻫﻤﺖ ﮔﻤﺎﺭﺩ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﻓﺮﺩﯼ
ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﭼﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﻧﮕﺮﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻞ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺩﺍﺭﺩ .