5

بررسی و مطالعه عیب داخلی راکتور روغنی سری کوره قوس الکتریکی با استفاده از آنالیز DGA

  • کد خبر : 6132
  • 21 تیر 1398 - 23:49
بررسی و مطالعه عیب داخلی راکتور روغنی سری کوره قوس الکتریکی با استفاده از آنالیز DGA

چکیده وضعیت و شرایط تجهیزات الکتریکی سیستم های قدرت از مهمترین عوامل در کارکرد مناسب، پایدار و با ضریب اطمینان بالا می باشد. ردیابی اشکالات و ضعف ها در سایت های صنعتی معمولا با استفاده از اندازه گیری ها و آزمایش های خاص دوره ای صورت می گیرد. یکی از اهداف اساسی نگهداری و تعمیرات […]

چکیده

وضعیت و شرایط تجهیزات الکتریکی سیستم های قدرت از مهمترین عوامل در کارکرد مناسب، پایدار و با ضریب اطمینان بالا می باشد. ردیابی اشکالات و ضعف ها در سایت های صنعتی معمولا با استفاده از اندازه گیری ها و آزمایش های خاص دوره ای صورت می گیرد. یکی از اهداف اساسی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ، ردیابی ضعف ها در مراحل اولیه پیدایشو اقدام مناسب جهت برطرف کردن آنها می باشد. عیوبی که در داخل ترانسفورماتور رخ می دهد، باعث تخریب عایق و تولید گازهای مختلف در روغن می شود. در این تحقیق روشهای مختلف تحلیل وضعیت روغن رأکتور بررسی شده و با توجه به روش های مطرح شده چگونگی عیب یابی و ارائه روشی نوین در رأکتور کوره قوس کارخانه فولاد خوزستان تشریح شده است.

مقدمه

تقاضای بالای محصولات فولادی سبب شده که فولادسازان جهت تولید تجهیزات فلزی، لوازم خانگی و سایر محصولات با ظرفیت و سطوح فوق العاده ای اقدام کنند.

به موجب رشد صنعت فولاد مبنی بر مطالبات تولیدکنندگان و به منظور بدست آوردن حداکثر تولید، تجهیزات موجود خود را بهینه سازی می کنند. هدف اکثر طراحان تاسیسات کوره قوس الکتریکی تولید حداکثر قدرتممکن در درون محدودیت های سیستم است. یکی از زمینه های مورد علاقه نصب و راه اندازی راکتور سری به عنوان مکمل در مدار کوره برای بهینه سازی عملیات تولید مذاب می باشد. این راکتورها به طور معمول بین باس فشار قوی مدار کوره و ترمینال اولیه ترانسفورماتور کوره نصب می شود.

وظایف راکتور سری در کوره قوس الکتریکی در زمان ذوب اولیه سیکل حرارتی است. یکی دیگر از وظایف راکتور به عنوان راکتور اشباع به صورت کنترل دینامیکی راکتانس با تغییر شرایط قوس می باشد. مهمترین وظایف راکتور سری در سیستم های کوره قوس بهبود و تثبیت قوس ، کاهش شکستگی الکترود و از بین رفتن و کاهش حرارت ذوب، افزایش توان متوسط کوره و همچنین کاهش فلیکر ولتاژ می باشد.

شناسایی ضعف ها در مراحل اولیه پیدایش و اقدام مناسب جهت برطرف کردن آنها امری مهم می باشد. شناسایی اشکالات و ضعف ها در سایت های صنعتی معمولا با استفاده از اندازه گیری ها و آزمایش های خاص دوره ای صورت می گیرد.

امروزه سیستم های مختلفی بر مبنای پدیده های فیزیکی و شیمیایی ناشی از تخریب و یا تجزیه مواد مورد استفاده در ترانسفورماتور و یا رأکتور روغنی مورد بررسی قرار گرفته اند، برخی از این روش ها عبارتند از:

تحلیل پاسخ فرکانسی(FRA) تجزیه وتحلیل گازهای محلول در روغن(DGA) ، اندازه گیری تخلیـه جزئـی(P) ،مونیتورینـگ تـپ چنجر،مونیتورینـگ حرارتـی روغن و اکتیو پارت می باشد.

نویسندگان : عبدالحسین دریس، محمد خضابی و مهران نشیبی

Nirogahian-ITCE-4-7

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=6132

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.