5

برق وارداتی کابل و یازده ولایت دیگر ‘در نتیجه درگیری‌ها’ قطع شد

  • کد خبر : 7245
  • 25 شهریور 1398 - 12:03
برق وارداتی کابل و یازده ولایت دیگر ‘در نتیجه درگیری‌ها’ قطع شد

برق وارداتی کابل و یازده ولایت دیگر ‘در نتیجه درگیری‌ها’ قطع شد به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از اداره ملی برق افغانستان (ریاست برشنا) اعلام کرد که در نتیجه منهدم شدن چهار پایه/دکل برق در شمال افغانستان، برق وارداتی از ازبکستان و تاجیکستان به کابل و یازده ولایت دیگر قطع شده است. این […]

برق وارداتی کابل و یازده ولایت دیگر ‘در نتیجه درگیری‌ها’ قطع شد

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از اداره ملی برق افغانستان (ریاست برشنا) اعلام کرد که در نتیجه منهدم شدن چهار پایه/دکل برق در شمال افغانستان، برق وارداتی از ازبکستان و تاجیکستان به کابل و یازده ولایت دیگر قطع شده است. این پایه‌ها “در نتیجه ادامه جنگ و انفجار مین‌ها” منهدم شده‌اند.

ریاست برشنا در اعلامیه‌ای گفته که یک پایه/دکل برق وارداتی از تاجیکستان به افغانستان امروز (یکشنبه، ۲۴ شهریور) در منطقه عسقلان ولایت قندوز در شمال‌شرق افغانستان و در فاصله ۶۸ و ۷۵ کیلومتری به سمت شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان در شمال این کشور تخریب شده است.

این ریاست افزوده که دو پایه برق وارداتی ازبکستان هم امروز در منطقه حسن‌تال ولایت بغلان منهدم شده و روز گذشته نیز یک دکل دیگر در دندشهاب الدین ولایت بغلان “در نتیجه ادامه جنگ” تخریب شده بود.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی برشنا به بی‌بی‌سی گفت که از این دو خط انتقال برق هر کدام ۳۰۰ مگاوات برق وارد افغانستان می‌شد که اکنون کاملا قطع شده است.

او افزود که از این برق وارداتی ۴۰۰ مگاوات در شهر کابل مصرف و بقیه به ۱۱ ولایت دیگر افغانستان توزیع می‌شد. با قطع شدن برق وارداتی اکنون نیروگاه‌های داخلی فقط قادر به تامین ۷۷ مگاوات برق برای شهر کابل هستند و این به معنی قطع برق در بیشتر قسمت‌های شهر است.

برشنا گفته است که تیم‌های فنی این شرکت برای وصل کردن برق وارداتی آمادگی کامل دارند و “با بهتر شدن وضعیت امنیتی” در محل به آنجا اعزام خواهند شد.

ریاست برشنا در اعلامیه‌اش نوشته است:”برق و تاسیسات برق سرمایه ملی است. زیان رساندن به تاسیسات عام المنفعه زیان رساندن به منافع ملی ماست و نگهداری آن وظیفه هر هموطن ماست.”

افغانستان به شدت به برق وارداتی وابسته است و ۷۷ درصد برق افغانستان از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود.

میزان برق تولید شده در داخل افغانستان نیز حدود ۱۹ درصد از نیازمندی این کشور را تامین می‌کند. چهار درصد از تولید داخلی از طریق نیروگاه حرارتی و انرژی تجدیدپذیر و بقیه نیز در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود.

در گذشته برق شهر کابل معمولا تنها در فصل سرما، با مشکل جیره‌بندی رو به رو می‌شد ولی درسال‌های اخیر در فصل بهار که میزان تولید داخلی بیشتر می‌شود، نیزمردم به برق مورد نیاز خود دسترسی ندارند.

ناامنی، کاهش آب در سدهای تولید برق، رشد شهرها و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر باعث شده که تامین برق به چالش جدی برای حکومت افغانستان بدل شود.

علاوه بر اینها، شورشیان مخالف دولت نیز هر از چند گاهی با صدمه زدن به دکل‌های انتقال برق، سبب قطع برق در ولایت‌های مختلف می‌شوند.

طالبان اخیرا در اعلامیه گفتند که به تاسیسات عام المنفعه در جریان جنگ آسیب نمی‌رسانند.

اکنون علاوه بر انفجار دکل‌های برق وارداتی در شمال افغانستان، در ولایت میدان وردک در جنوب نیز دکل‌های برق در چند منطقه تخریب شده است. چند روز قبل برق وارداتی به ولایت بادغیس و هرات در غرب افغانستان نیز به دلیل انفجار پایه‌ها، قطع شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=7245

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.