6

برنامه‌های آبفا برای رفع تنش آب شرب از ۳۰ شهر در خراسان رضوی

  • کد خبر : 40106
  • 17 دی 1399 - 22:45
برنامه‌های آبفا برای رفع تنش آب شرب از ۳۰ شهر در خراسان رضوی
"سید ابراهیم علوی" اظهار داشت: از این تعداد پنج شهر نیشابور، گلبهار، خواف، تربت جام و مشهد ریزه در وضعیت قرمز قرار دارند، به این معنی که میزان مصرف آب در این شهرها بیش از تولید است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از برنامه‌های این شرکت برای رفع تنش آب شرب در ۳۰ شهر استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “سید ابراهیم علوی” اظهار داشت: از این تعداد پنج شهر نیشابور، گلبهار، خواف، تربت جام و مشهد ریزه در وضعیت قرمز قرار دارند، به این معنی که میزان مصرف آب در این شهرها بیش از تولید است.
به گفته وی، میزان مصرف و تولید آب در ۱۶ شهر هم در نقطه سر به سر قرار دارد که جزو شهرهای زرد محسوب می‌شوند و در ۹ شهر با مشکلات کیفی آب از جمله سختی مواجهیم.
وی نسخه رفع مشکل آب هر شهر را متفاوت از دیگر شهرها ارزیابی کرد و گفت: در برخی شهرها احداث مخزن و در برخی دیگر افزایش منابع در دستور قرار دارد، به عنوان مثال توان تولید آب در شهرهای نیشابور، خواف و مشهد ریزه از طریق حفر و تجهیز چاه در حال افزایش است و در بعضی نقاط در تلاش هستیم با اصلاح خطوط انتقال و شبکه ضمن جلوگیری از هدررفت، به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کنیم.

علوی با بیان اینکه ۲۲۰ روستا در استان نیز در شرایط تنش آبی قرار دارند و از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند، اظهار داشت: هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دیگر در مرز تنش قرار گرفته‌اند که بایستی با اقدامات اصلاحی تقویت منابع آبی از شرایط  فعلی خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان اعتبارات در اختیار، پروژه‌های مختلفی در دست اجراست که در همین رابطه ۴۲ روستا در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در اواخر آذرماه، از لیست روستاهای تنش‌دار خارج شدند و تا پایان سال جاری ۳۱ روستای دیگر از شرایط تامین آب پایدار بهره‌مند خواهند شد.
وی از تدوین و ارسال برنامه رفع مشکل آب شرب به استانداری خبر داد که بر اساس آن قرار است با تامین سه هزار میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ماده ۵۶ تا پایان سال ۱۴۰۱ هزار روستای مشکل‌دار تحت پوشش قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، منابع تامین آب ۷۶ شهر و دو هزار و ۸۰۰ روستای تحت پوشش آبفای خراسان رضوی با جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را هزار و ۸۰۰ حلقه چاه، قنات و چشمه اعلام کرد و افزود: این استان از اقلیم خشک و کم بارش برخوردار است و بارش‌های بهتر دو سال اخیر به معنای این نیست که مجاز به برداشت آب از منابع به هر میزان باشیم، بنابراین لازم است یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک شهری و روستایی شرایط و نحوه مصرف و مدیریت آب را مدنظر داشته باشند.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=40106
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.