5

برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی تصویب شد

  • کد خبر : 37010
  • 08 آذر 1399 - 22:46
برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی تصویب شد
کاهش مصارف مورد انتظار در بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، از تصویب برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «بنفشه زهرایی» با اشاره به برگزاری هفدهمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در تاریخ هشتم آذرماه ۱۳۹۹ به ریاست وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی اظهار کرد: برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی به ترتیب در چهل و هشتمین و پنجاهمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ یکم و ۲۹ مهرماه ۱۳۹۹ مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی تمامی دستگاه‌ها، در جلسه هفدهم کارگروه ملی مطرح و به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه به‌منظور جبران کسری آبخوان‌ها در استان کرمان، برنامه سازگاری با کم‌آبی در دو فاز پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در فاز اول برنامه‌ها، میزان کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی ناشی از اجرای طرح‌‌های مندرج در برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کرمان برابر با ۱۰۳۷ میلیون مترمکعب تا پایان برنامه هفتم توسعه است که سهم بخش شرب ۴۲ میلیون مترمکعب، بخش صنعت، ۳۷ میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی ۹۵۸ میلیون مترمکعب است. لازم به ذکر است که کاهش مصارف مورد انتظار در بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.
زهرایی افزود: همچنین با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان آذربایجان شرقی در مجموع ۲۲۸ میلیون مترمکعب از مصارف آب زیرزمینی و ۱۱۵ میلیون متر مکعب از مصارف آب سطحی تا سال ۱۴۰۹ کاهش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: برای این منظور از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به میزان ۲۰۳ میلیون مترمکعب و در بخش‌های شرب، صنعت و فضای سبز به ترتیب به میزان ۱۷، ۵٫۳ و ۳ میلیون مترمکعب و از منابع آب سطحی تنها در بخش کشاورزی ۱۱۵ میلیون متر مکعب کاهش مصارف پیش‌بینی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هفدهمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شد دستگاه‌های عضو کارگروه، بسته سیاستی لازم برای پیگیری پیشنهادات استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی در خصوص پیاده‌سازی الگوی کشت کم آب طلب، ایجاد معیشت جایگزین برای صاحبان چاه‌های غیرمجاز و تحویل حجمی آب را تدوین و به هیئت وزیران ارائه کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=37010
  • نویسنده : موسوی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.