5

برنامه هسته ای امارات می تواند بخشی از توسعه تسلیحاتی باشد

  • کد خبر : 12614
  • 08 دی 1398 - 14:48
برنامه هسته ای امارات می تواند بخشی از توسعه تسلیحاتی باشد

مشاور هسته ای سابق دولت انگلیس اعلام کرد، نیروگاه برق هسته ای براکه امارات فاقد ویژگی های ایمنی و تهدیدی برای محیط زیست است و می تواند بخشی از برنامه های امارات برای توسعه تسلیحات هسته ای باشد. به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا،پائول دورفمن (Paul Dorfman) در این گزارش که روز […]

مشاور هسته ای سابق دولت انگلیس اعلام کرد، نیروگاه برق هسته ای براکه امارات فاقد ویژگی های ایمنی و تهدیدی برای محیط زیست است و می تواند بخشی از برنامه های امارات برای توسعه تسلیحات هسته ای باشد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا،پائول دورفمن (Paul Dorfman) در این گزارش که روز یکشنبه در روزنامه تلگراف منتشر شد ، افزود، نیروگاه براکه ممکن است به سرنوشت چرنوبیل مواجه شود.

فاجعهٔ چرنوبیل یک حادثهٔ هسته‌ای بود که در ۶ اردیبهشت ۱۳۶۵ (۲۶ آوریل ۱۹۸۶) در راکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل در نزدیکی شهر پریپیات و در شمال اوکراین رخ داد.

دورفمن در ادامه گزارش خود با تاکید بر این که دانشمندان راکتورهای هسته ای امارات را خطری برای ایجاد رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه و هدفی برای اشاعه هسته ای می دانند، افزود، امارات ساخت این نیروگاه هسته ای را با هدف تولید برق مورد نیاز خود اعلام می کند و این امکان وجود دارد که انگیزه ساخت آن پشت یک طرح ساده پنهان شده باشد و آنها به جد به دنبال اشاعه هسته ای هستند.

به نوشته روزنامه تلگراف، وزارت خارجه امارات از اظهار نظر در زمان انتشار این مطلب خودداری کرد.

امارات پیشتر تاکید کرده است که این کشور متعهد به تامین بالاترین استانداردهای ایمنی، امنیتی و عدم اشاعه هسته ای است.

این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت کره ای الکتریک پاور را برای ساخت نیروگاه براکه به خدمت گرفت. این اولین نیروگاه برق هسته ای در شبه جزیره عربی است و به ادعای برخی ابوظبی آماده رقابت تسلیحات هسته ای با برخی کشورهای منطقه می شود.

امارات از سویی دیدگاه دولت قطر را در مورد اینکه این نیروگاه یک تهدید برای امنیت دوحه و محیط زیست قطر است ، رد کرده است.

افزایش انتقال مواد رادیواکتیو از طریق منطقه خلیج فارس در زمان عملیاتی شدن نیروگاه می تواند خطر انفجار یا شکست مواد را افزایش دهد.

انتشار مواد رادیواکتیو بر اثر برخوردهای ناگهانی به راحتی می تواند در مراکز زیستی مردم در سواحل خلیج فارس تکثیر شود و تاثیر مخربی را بر روی اکوسیستم این منطقه بگذارد.

گزارش دورفمن نشان می دهد که تغییرات اقلیمی تحت تاثیر فعالیت نیروگاه هسته ای امارات قرار می گیرد و حتی دمای بسیار زیاد منطقه بر روی سیستم خنک کننده آن تاثیر می گذارد.

کمیته بین المللی تغییرات آب و هوایی اعلام کرده است که رویدادهای تغییر سطح آب دریا امروزه بیشتر اتفاق می افتد و این یعنی نیروگاه های برق هسته ای ساحلی مانند براکه متاثر از افزایش سطح آب و جزر و مد است.

میانگین بالای دمای آب دریا در خلیج فارس همچنین می تواند خنک کردن راکتور با استفاده از آب دریا را دشوارتر کند. هزینه حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ در شوروی سابق اخیرا حدود ۲۳۵ میلیارد دلار تخمین زده شد.

دورفمن در جایی از گزارش خود به “خطر” احتمال حملات پهپادی به نیروگاه هسته ای توسط برخی گروه ها اشاره می کند.

انتظار می رود نیروگاه هسته ای براکه کار خود را در سال جدید میلادی (۲۰۲۰) پس از سومین تعویق در راه اندازی آن آغاز کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=12614

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.