5

بسکت‌های لایه گرم هیتر واحدهای بخار نیروگاه نکا بومی‌سازی شد

  • کد خبر : 29870
  • 08 مرداد 1399 - 15:08
بسکت‌های لایه گرم هیتر واحدهای بخار نیروگاه نکا بومی‌سازی شد
به منظور افزایش راندمان بویلر و صرفه جویی در مصرف سوخت واحدها، عملیات ساخت و تعویض بسکتهای لایه سرد و گرم ایرپری هیتر واحدهای یک و دو بخاری نیروگاه شهیدسلیمی نکا، همزمان با تعمیرات اساسی انجام شد.

شرکت نیروگاه شهید سلیمی نکا از ساخت بسکت های لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار توسط متخصصان این شرکت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازایرنا به گزارش روز چهارشنبه معاونت تعمیرات شرکت نیروگاه نکا، به منظور افزایش راندمان بویلر و صرفه جویی در مصرف سوخت واحدها، عملیات ساخت و تعویض بسکتهای لایه سرد و گرم ایرپری هیتر واحدهای یک و دو بخاری نیروگاه شهیدسلیمی نکا، همزمان با تعمیرات اساسی انجام شد.
بنابر این گزارش شرکت مدیریت تولیدبرق نکا با توجه به نیاز واحدهای بخاری نیروگاه به ساخت تجهیز ژانگستروم( گرمکن هوا ) با استفاده از بسکتهای سرد و گرم و به منظور استفاده از امکانات، تخصص و توانمندیهای کارکنان در راستای ساخت تجهیزات مورد نیاز، با خرید دستگاههای برش و فرم دهی ورق، از سالهای گذشته بستر لازم جهت ساخت بسکتهای گرم ایر پری هیتر و نیز ساخت فریم (باکس) بسکتهای لایه سرد از جنس کورتن استیل را فراهم کرده است.

نیروگاهیان

بسکتهای لایه سرد بویلرها بدلیل محل قرارگیری، شرایط دمایی و تشکیل شبنم در حالت مازوت سوز بودن در معرض خوردگی بیشتر قرار داشته و به همین دلیل باکس آنها از جنس کورتن با ضخامت ۳ میلیمتر و ورقهای داخل آنها دارای لعاب ضد خوردگی اسیدی است بنابراین بسکتهای لایه سرد (لعابدار) در سنوات گذشته از خارج از کشور تامین می شد که امسال برای اولین بار در داخل کشور ساخته شد و در حین تعمیرات اساسی واحد یک بخار نصب شده است.
عملیات ساخت و تعویض بسکت واحدهای بخاری نیروگاه شهیدسلیمی شامل تخلیه ورقهای فرسوده، ترمیم فریمها، برش، فرم دهی و نصب ورقها در فریم ها و جوشکاری های مورد نیاز بوده است که در ادامه استقرار در ژانگستروم در مدت ۹۰ روز انجام شد.
در هر نوبت تعویض کامل بسکتهای لایه سرد و گرم واحدهای بخار ۴۴۰ مگاواتی نیروگاه شهیدسلیمی نکا برای لایه گرم حدود ۲۰۰ تن و برای لایه سرد حدود۵۰ تن ورق مصرف می شود، برای انجام این کار حدود ۱۶ نفر در بخش تعویض، ۱۰ نفر در بخش برشکاری و ساخت ، ۶ نفر در بخش جوشکاری و ۲ نفر در بخش حمل و نقل به صورت مستقیم فعالیت می کنند.

استفاده بهینه، بازیافت و جلوگیری از هدررفت انرژی یکی از کلیدی ترین مباحث در نیروگاه های بخاری است، در بویلرهای نیروگاهی به منظور افزایش راندمان و کاهش سوخت مصرفی از نوعی مبدل حرارتی به نام گرمکن هوا (ژانگستروم) استفاده می شود تا بوسیله آن بتوان انرژی حرارتی گازهای خروجی کوره را کنترل و در جهت افزایش دمای جریان هوای ورودی بکار گرفت.

ژانگستروم، متشکل از استوانه ای دوار به نام روتور است که فضای آن با محفظه هایی به نام بسکت که تعداد زیادی ورق موجدار در داخل آن قرار دارد، پر می شود، وجود موج بر روی سطوح انتقال حرارت موجب تحریک بیشتر جریان و افزایش میزان انتقال حرارت میگردد. بسکتها به تناسب محل استقرار و شرایط دمایی به ۳ دسته لایه سرد، میانی و گرم روی هم قرار می گیرند.

اجرای برنامه بازتوانی نیروگاه‌ با هدف افزایش راندمان تولید انرژی برق از طرح های مهم این نیروگاه است و طبق آمار رسمی این شرکت تاکنون از ۴۲هزار و ۱۰۹ قطعه مورد نیاز نیروگاهی که در داخل کشور تولید شد، ۲۷ هزار قطعه مورد نیاز توسط مهندسان این نیروگاه بومی‌سازی شده است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا در ساحل دریای خزر، در ۲۲ کیلومتری شمال شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده است. این نیروگاه در سال ۱۳۵۸ ایجاد شد و اکنون با ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات ظرفیت، یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود ۴۰ سال عمر شناخته می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=29870

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.