با حمایت توانیر، مدلی جدید برای شناسایی مشترکان فصلی و غیردائم در مناطق غرب مازندران، به عنوان یکی از توریستیترین مناطق کشور، بکار گرفته شد.
به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، شرکت توزیع نیروی غرب مازندران موفق شد با بکارگیری علم داده، مدلی جدید را برای شناسایی مشترکان فصلی و غیردائم پیادهسازی کند.
به این منظور با استفاده از علم داده (Data Science)، ابتدا اطلاعات ۶ هزار مشترک که فصلی بودن آنها محرز شده بود، شناسایی و همزمان اطلاعات ۶ هزار مشترک دایم نیز همانند فرایند قبلی شناسایی و سپس همه اطلاعات صحت سنجی شد.
بنابر این گزارش، در قدم بعدی اطلاعات انرژ ی مصرفی مشترکان در ۵ سال گذشته به تفکیک دورههای قرائت تهیه و در اختیار تیم تحقیقاتی قرار گرفت و سپس مدل جدید، استخراج و روی نمونههای آزمایشی ۲ هزار مشترک پیاده سازی شد که با دقت بالای ۹۰ درصدی همراه بود. این مدل هم اکنون برای تمامی مشترکان غرب مازندران پیاده سازی شده است.
بیشتر بخوانید
کنتورهای مکانیکی از طریق نرم افزار توزیع برق غرب مازندران قرائت میشوند
۵۰ درصد برق مصرفی غرب مازندران مربوط به وسایل سرمایشی است
خاطرنشان میسازد، از آنجا که ظرفیت تجهیزات شبکه همانند پستهای توزیع برای مصرف پیک مشترکان فصلی طراحی میشود، سرمایهگذاری زیادی را برای توسعه شبکه به صنعت برق تحمیل میکند. این درحالی است که میزان انرژی فروشی به این مشترکان پایین و میزان تلفات بی باری در ترانسهای نصب شده این مناطق بالاست که این موارد چالشهایی را برای شرکتهای توزیع به وجود آورده است.
از دیگر چالشهای مشترکان فصلی یا غیردائم، حضور این مشترکان در زمان های پیک مصرف و دشوار بودن اعمال سیاست های مدیریت مصرف برآنهاست. از سویی دیگر چون مشترکان فصلی دارای منحنی مصرف مشخصی نیستند، پیشبینی مصرف و مدیریت و برنامه ریزی آنها سخت است.
در عین حال از آنجا که مشترکان غیردائم و فصلی به طور معمول در مناطق ییلاقی و جنگلی و حواشی شهرها حضور مییابند، باعث افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری شبکههای توزیع میشوند.
انتهای پیام/