4

بهره‌برداری و سرریز همزمان ۳ واحد نیروگاه برق‌آبی سد شهید رجایی در مازندران

  • کد خبر : 4563
  • 04 اردیبهشت 1398 - 16:34
بهره‌برداری و سرریز همزمان ۳ واحد نیروگاه برق‌آبی سد شهید رجایی در مازندران

معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران از بهره‌برداری سه واحد نیروگاه برق‌آبی سدشهید رجایی همزمان با وقوع سرریز آن با حجم ۲۰ متر مکعب بر ثانیه خبر داد. “سید جمال موسوی” با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و آبگیری نشدن کامل سد در شش سال گذشته اظهار کرد: بهره‌برداری سه واحد نیروگاه برق‌آبی سدشهید رجایی به‌طور همزمان […]

معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران از بهره‌برداری سه واحد نیروگاه برق‌آبی سدشهید رجایی همزمان با وقوع سرریز آن با حجم ۲۰ متر مکعب بر ثانیه خبر داد.

“سید جمال موسوی” با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و آبگیری نشدن کامل سد در شش سال گذشته اظهار کرد: بهره‌برداری سه واحد نیروگاه برق‌آبی سدشهید رجایی به‌طور همزمان با وقوع سرریز آن، یک رویداد مهم در دوران بهره‌برداری این سازه بزرگ آبی محسوب می‌شود.

وی با بیان اثرات اقتصادی سد در سطح ملی و منطقه‌ای اضافه کرد : این سد در صورت آبگیری کامل علاوه بر تامین آب شرب و تولید انرژی برق‌آبی به‌میزان ۱۳٫۵ مگاوات، می تواند آب ۵۲ هزارهکتار از اراضی کشاورزی ۲۲۶ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۶۵ هزار نفر را تامین کند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: این سد به لحاظ کارکردی در بخش کنترل سیلاب، دو سیلاب ۲۷ اسفند ۹۷ و ۱۲ فروردین ۹۸ را در سال آبی جاری مهار و از خسارات وارده به پایین‌دست جلوگیری کرده است.

موسوی با برشمردن مشخصات فنی این سازه آبی گفت: حجم ذخیره این سد ۱۶۲٫۵ میلیون متر مکعب است و قادر است سالانه تا ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم و در اختیار شرب، کشاورزی و صنعت منطقه قرار دهد.

وی با توجه به شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد پایداری سد گفت: این سد یکی از بهترین و بدون مشکل‌ترین سدهای کشور است و هم‌اکنون شاهد وقوع سرریز در این سد هستیم و این یعنی سد در صحت و پایداری کامل قرار دارد و مردم نباید بابت پایداری آن نگران باشند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران در پایان با اشاره به محدودیت‌های برداشت آب زیرزمینی در استان مازندران به موضوع ریل‌گذاری تامین آب شرب از آب سطحی پرداخت و افزود: در طرح جامع آب شرب استان تامین آب شرب شهر ساری از سد شهید رجایی دیده شده و در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل پروژه تصفیه‌خانه آب شرب با اجرای یک طرح اضطراری ۵۰۰ لیتر آب شهروندان از این سد تامین می‌شود و در یک ماه گذشته در این سد که با وقوع دو سیل مواجه بودیم و کدورت آب بالا رفته بود در کمتر از ۴۸ ساعت با تلاش همکاران ما کدورت آب تقلیل و مشکلات کمبود آب شهروندان برطرف شد.

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=4563

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.