2

بهره‌مندی شبکه‌های آبیاری استان بوشهر از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب

  • کد خبر : 47230
  • 23 فروردین 1400 - 18:45
بهره‌مندی شبکه‌های آبیاری استان بوشهر از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب
"رضا چویلی" اظهار کرد: با اتمام فصل گرده افشانی نخیلات، دور اول آبیاری 6500 هکتار از نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی آب‌پخش از سد شهید رئیسعلی دلواری، از 17 فروردین ماه سال 1400 آغاز شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب به بهره برداران شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر تحویل داده شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “رضا چویلی” اظهار کرد: با اتمام فصل گرده افشانی نخیلات، دور اول آبیاری ۶۵۰۰ هکتار از نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی آب‌پخش از سد شهید رئیسعلی دلواری، از ۱۷ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: علاوه بر آبیاری نخیلات تحت پوشش شبکه‌های آب‌پخش و کلل، به منظور تامین نیاز آبی اراضی زراعی شبکه شبانکاره و همچنین نیاز زیست محیطی رودخانه‌های شاپور، حله و تالاب حله نیز حقابه‌های مورد نظر در حال رهاسازی از سد رییسعلی دلواری است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز آبیاری تکمیلی به منظور تامین نیاز آبی اراضی زراعی سهم بران حاشیه رودخانه حله و همچنین اراضی زراعی تحت پوشش شبکه آب‌پخش که عموما به کشت‌های استراتژیک گندم و جو اختصاص یافته است، انجام شده و در حال حاضر این اراضی در مرحله برداشت محصول هستند.

 

نیروگاهیان

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت افزود: به‌رغم کاهش بارش‌ها و به تبع آن کاهش آورد رودخانه‌های تامین کننده منابع آب سطحی استان، در سال ۱۳۹۹ حجمی بالغ بر ۳۵۰ میلیون متر مکعب نیاز آبیاری اراضی زراعی و باغی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر به وسعت تقریبی ۳۰ هزار هکتار از طریق تاسیسات تامین و انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ آب به مصرف رسیده است.
چویلی تصریح کرد: عدم تحقق میزان بارندگی پیش بینی شده در پاییز و زمستان گذشته و کمبود منابع آبی در دسترس، اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در سال جدید را دوچندان می‌کند.
وی افزود: توجه به تقویم آبیاری، الگوی تحویل حجمی آب به منظور کاهش میزان هدررفت و مصرف بهینه آب از جمله راهکارهای مواجهه با کم آبی است.
مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر یادآور شد: استمرار خدمات نگهداری و تعمیرات (نت) تاسیسات آبی در دست بهره‌برداری شامل سدهای انحرافی، ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه‌های آبیاری و زهکشی و استفاده بهینه از تاسیسات مذکور، مستلزم مشارکت کشاورزان و باغداران تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی از طریق پرداخت آب بهای مصرفی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=47230
  • نویسنده : محمدرضا جهانشاهی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.