3
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

تحول عظیمی در صنعت سدسازی زنجان بعد از انقلاب رخ داده است

  • کد خبر : 42634
  • 19 بهمن 1399 - 18:45
تحول عظیمی در صنعت سدسازی زنجان بعد از انقلاب رخ داده است
"اسماعیل افشاری" با حضور در برنامه زندۀ تلویزیونی فجر بایرامی شبکه اشراق به‌مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به حوضه آبریز استان که در 2 حوزه قرار دارد، گفت: 85 درصد این حوqه به رودخانه قزل اوزن سرازیر می‌شود و 15 درصد که شامل شهرستان‌های ابهر و خرمدره و بخشی از شهرستان خدابنده است به دریاچه مرکزی قم روانه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تشریح اقدامات این شرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون گفت: تحول عظیمی در صنعت سدسازی زنجان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “اسماعیل افشاری” با حضور در برنامه زندۀ تلویزیونی فجر بایرامی شبکه اشراق به‌مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به حوضه آبریز استان که در ۲ حوزه قرار دارد، گفت: ۸۵ درصد این حوqه به رودخانه قزل اوزن سرازیر می‌شود و ۱۵ درصد که شامل شهرستان‌های ابهر و خرمدره و بخشی از شهرستان خدابنده است به دریاچه مرکزی قم روانه می‌شود.
وی، با تاکید بر اینکه مسیل رودخانه قزل اوزن حدود ۵۰ درصد در استان زنجان جاری است، اظهار کرد: این یک پتانسیل بالایی را نصیب زنجان کرده تا به برکت انقلاب اسلامی وزارت نیرو به این منطقه نگاه ویژه‌ای داشته باشد که ۴ سد بزرگ در این راستا به بهره برداری رسیده و ۳ سد دیگر در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان به استحصال حدود ۷۳۰ میلیون مترمکعبی آب توسط این سدهای احداث شده اشاره و خاطرنشان کرد: حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب هم از طریق تکمیل سدهای درحال اجرا جمع آوری و ذخیره خواهد شد که در مجموع حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را می‌توانیم برای آینده استان ذخیره کنیم.
افشاری افزود: ظرفیت تنظیم آب در استان به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون حدود ۳۴۰ میلیون مترمکعب است که با تکمیل سدهای در دست اقدام حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب نیز به این ظرفیت افزوده شده که در مجموع حدود ۴۴۰ میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشت و بخشی هم کشاورزی استان تنظیم خواهد شد و با این شرایط می‌توان وابستگی آب شرب به منابع زیرزمینی که حدود ۸۰ درصد است را کاهش داده و به ۵۰ درصد رساند.
وی، در همین راستا به وابستگی ۹۵ درصدی صنعت به آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: با این روند می‌توان این وابستگی را به ۶۰ درصد رساند و در آینده با این برنامه برای طرح تعادل بخشی نیز نتایج خوبی رقم زد.

 

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، بارش‌های امسال را بخصوص در آذر و دی چندان مناسب ندانست و عنوان داشت: نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد در بارش‌ها کاهش داشتیم، با این وجود آب پشت سدهای استان مشابه حجم سال گذشته بوده و در سدهای تهم، گلابر، کینه ورس و تالوار که سال قبل حدود ۲۶۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده بود امسال نیز به همین اندازه ذخیره شده است.
افشاری، در خصوص سد مشمپا نیز گفت: به‌رغم بدهی سنگینی که به پیمانکار این طرح بزرگ و مهم در غرب زنجان داریم، کارگاه فعال است و در صورت تامین منابع مورد نیاز، می‌توان تا ۲ سال آینده این سد را به مرحله آبگیری رساند.
وی، در خصوص تامین آب شرب زنجان از سد تهم گفت: حدود ۵۰ درصد آب شرب شهر زنجان از این سد و مابقی از چاه‌های حاشیه شهر تامین می‌شود و درصورت به بهره برداری رسیدن سد کینه ورس آب شرب شهرهای ابهر و خرمدره نیز همانند شهر زنجان از این سد تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان به سد بلوبین در شهرستان ایجرود اشاره کرد و افزود: این سد با تکمیل خط آبرسانی و انتقال آب آن که توسط وزیر نیرو در سال گذشته کلنگ زنی شد می‌تواند آب شرب شهرهای زرین آباد و حلب و ۹۲ روستای مسیر را تامین کند و همچنین سد مراش در شهرستان ماهنشان، تامین کننده آب شرب شهرهای ماهنشان، انگوران و ۱۲۲ روستای مسیر خواهد بود که با تکمیل این پروژه‌ها می‌توان گفت تحول عظیمی در این شهرستان ایجاد خواهد شد.
دبیرشورای حفاظت منابع آب استان، با تاکید بر افت ۷۱ سانتی‌متری سطح آب زیرزمینی در استان و لزوم رعایت الگوی کشت و اجرا نمودن برنامه‌های سازگاری با کم آبی از سوی کشاورزان و بهره برداران، تصریح کرد: طبق توافقی که با سازمان جهاد کشاورزی استان داریم، رعایت الگوی کشت و عدم کشت محصولات پرآب طلب بایستی در برنامه کشاورزان قرار گیرد و بهره‌برداران در چارچوب برنامه‌های ابلاغی سازگاری با کم آبی و طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی حرکت کرده و با این همکاری موجب تامین آب مطمئن و پایدار در منطقه محل سکونت خود باشند.
وی التزام به نصب کنتورهای هوشمند را برای کشاورزان و بهره برداران، نقطه قوتی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آبی مورد استفاده عنوان کرد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=42634
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.