2
در نخستین نشست خبری معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا مطرح شد:

تدوین دستورالعمل استفاده از پساب در بخش آب وزارت نیرو

  • کد خبر : 80410
  • 30 خرداد 1401 - 18:46
تدوین دستورالعمل استفاده از پساب در بخش آب وزارت نیرو
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا عنوان کرد: استفاده از پساب به‌عنوان یک منبع آبی مدنظر قرار دارد و می‌تواند به‌عنوان یک منبع عظیم بخش قابل توجهی از مشکلات ما را حل کند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه استفاده از پساب به‌عنوان یک منبع آبی مدنظر قرار دارد، از تدوین دستورالعمل استفاده از پساب در بخش آب وزارت نیرو خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “محمد جوانبخت” در نخستین نشست خبری معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و سخنگوی صنعت آب ایران که در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ درصد از متوسط بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته عقب هستیم، افزود: مخازن سدهای کشور نیز نسبت به شرایط نرمال خیلی پایین هستند.
وی همچنین اظهار داشت: امسال به دلیل کمبود بارش و منابع آب، تابستان راحتی نخواهیم داشت و نیازمند پیگیری‌ها و جلسات برای تبیین وضعیت منابع آب هستیم.
وی با بیان اینکه بارندگی‌های امسال بسیار کمتر از پیش بینی‌‌های انجام شده اتفاق افتاد، تصریح کرد: به امید خدا برای ماه‌های پیش رو قطعی آب برنامه‌ریزی شده نخواهیم داشت.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا عنوان کرد: استفاده از پساب به‌عنوان یک منبع آبی مدنظر قرار دارد و می‌تواند به‌عنوان یک منبع عظیم بخش قابل توجهی از مشکلات ما را حل کند.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۷ الی ۸ میلیارد مترمکعب آب شرب و بهداشتی در کشور تولید و توزیع می‌شود که بخش قابل توجهی از آن می‌تواند به‌عنوان پساب به چرخه مجدد مصرف برگردد.
جوانبخت با اشاره به اینکه دستورالعمل استفاده از پساب در بخش آب وزارت نیرو در حال تدوین است، اظهار داشت: پساب باید مشتری خودش را در حلقه اقتصادی، صنعتی و خدماتی پیدا کند و بنا داریم در این دولت به شکل جدی و فارغ از شعار به این بحث ورود کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به برنامه تشویق مردم به صرفه‌جویی افزود: ضروری‌ترین برنامه در حال حاضر اطلاع‌رسانی از وضعیت موجود منابع آب به مردم است و بنا داریم در آینده بیشتر به رویکرد اجتماعی مسئله آب توجه داشته باشیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم وضعیت منابع آب را خوب به مردم تبیین کنیم، بدون شک با همراهی و اهتمام مردم به نتایج خوبی خواهیم رسید، چرا که آب یکی از مسائل مهم کشور است.
جوانبخت در ادامه یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی به دنبال تبیین اهداف و چشم اندازهای بخش آب هستیم و با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به دنبال پاسخگویی به انتظارات و مطالبات مردم خواهیم بود.
به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، آب فراتر از وظایف یک دولت و یک قوه است و در جای جای زندگی اجتماعی ما قرار دارد و قطعا برای موفقیت در برنامه‌ریزی‌ها نیازمند رسانه‌ها هستیم.

 

نیروگاهیان

*آب مشترکان بد مصرف قطع می‌شود
“فیروز قاسم‌زاده” سخنگوی صنعت آب در ادامه این نشست، با بیان اینکه تنها ۶ درصد مشترکان آب بد مصرف هستند، گفت: آب مشترکان بد مصرف در صورت تداوم رفتار غلط مصرفی از چند ساعت تا چند روز قطع خواهد شد.
وی افزود: تنها ۶ درصد مشترکان آب بد مصرف هستند که در صورت بی‌توجهی به الگوهای مصرف مشمول قطع آب خواهند شد.
وی ادامه داد: مشترکان آب به سه دسته خوش مصرف‌ها، پرمصرف‌ها و بد مصرف‌ها تقسیم می‌شوند که برای مشترکان بد مصرف در صورت تداوم رفتار بدمصرفی تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.
سخنگوی صنعت آب گفت: این افزایش تعرفه‌ها به حدی خواهد بود که قیمت تمام شده تأمین آب برای این دسته از مشترکان لحاظ خواهد شد.

*تدوین برنامه سختگیرانه برای بخش اداری کشور
وی از تدوین برنامه سختگیرانه برای بخش اداری کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: برنامه‌های این بخش تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.
سخنگوی صنعت آب گفـت: آب یکی از محوری‌ترین مسائل جهانی است که اکنون مناقشه‌های زیادی نیز در باره آب‌های مشترک بین کشورها در جریان است.
قاسم‌زاده ادامه داد: کشورمان هم امسال در یکی از سخت‌ترین شرایط آبی قرار گرفته و باوجودآنکه دو سال داشته‌ایم این دو سال اثر چندانی بر منابع آبی نداشته و همچنان درگیر با خشکسالی هستیم.
وی افزود: بر همین اساس وزارت نیرو مصمم شده با کمک خود ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان آب چالش‌های آب را اطلاع‌رسانی کرده تا با کمک یکدیگر بتوان بر این چالش‌ها غلبه کرد.

*۳۰۰ شهر تحت تنش آبی
سخنگوی صنعت آب با اشاره به شرایطی که منجر به ایجاد شهرهای تحت تنش آبی در سال‌های گذشته شده است، گفت: سال گذشته ۳۰۰ شهر دارای تنش آبی وجود داشت که برای رفع این مشکل در دو جبهه کاری برنامه‌ریزی مدونی در دولت سیزدهم صورت‌گرفته است.
قاسم‌زاده ادامه داد: برای تمام شهرهای تحت تنش آبی برنامه‌ریزی دقیقی صورت‌گرفته و در حال اجرا است و برخی هم که موجب نگرانی بیشتر است را به جد پیگیر خواهیم بود.
وی افزود: در بخش روستایی نیز طرح جهاد آبرسانی در وزارت نیرو با هدف آبرسانی به روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار و به تعداد ۱۵ هزار روستا در جریان است.
سخنگوی صنعت آب گفت: بخشی از این طرح اجرا شده است و تعدادی از روستاهای استان خوزستان در قالب این طرح آبرسانی شده‌اند.
قاسم‌زاده درباره منتفی شدن انتقال آب از خزر از سوی سازمان محیط‌زیست و برنامه وزارت نیرو دراین‌خصوص ادامه داد: تلقی ما از برنامه انتقال آب از خزر این است که بر اساس جمع‌بندی و درنظرگرفتن تمام جوانب پیش برویم. اکنون در حال بررسی و پیگیری موضوع هستیم و نشست‌های مستمر برگزار می‌شود تا به نتیجه برسیم.
وی خاطرنشان کرد: فعلاً انتقال آب از خزر به طور کامل منتفی نیست.
وی در باره اقدام‌های صورت‌گرفته برای نصب کنتورهای هوشمند در صنعت آب، گفت: به دلیل اینکه نصب این تجهیزات بر عهده مصرف‌کننده است، تاکنون استقبال چندانی برای این موضوع صورت نگرفته، درنهایت وزارت نیرو به این جمع‌بندی رسید که تسهیلاتی را برای نصب کنتورهای هوشمند در نظر بگیرد.

انتاهی پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=80410
  • نویسنده : مهتاب علی‌بخشی
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.