نویسندگان : علی فیاض ، دکتر آبروش ، ﺟﻮاد روﺣﻲ – ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻣﺸﺎور ﻧﻴﻤﺎ ، داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺎزﻧﺪران
ﭼﻜﻴـﺪه:
ﺗﺮاﻧـﺴﻔﻮر ﻣـﺎﺗﻮر ﻫـﺎی زﻣﻴﻨـﻲ ﻛـﻪ ﻋﻤـﺪﺗﺎ” در ﻣﺮاﻛﺰﺷﻬﺮی و
ﻧﻘﺎط ﭘﺮ ﻣﺼﺮف ﻧﺼﺐ می ﺷـﻮﻧﺪ از ﻋﻨﺎﺻـﺮ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺷﺒﻜﻪ ﺗﻮزﻳﻊ می ﺑﺎﺷـﻨﺪ. درﺷـﺮاﻳﻂ
ﻓﻌﻠـﻲ ﺟﻬـﺖ ﺷﻨﺎﺧﺖ وﺿﻌﻴﺖ داﺧﻠﻲ و ﻧﮕﻬﺪاری اﻳﻦ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮر ﻣﺎﺗﻮر ﻫﺎاز روﺷﻬﺎی ﺣﺪی ﻣﺜﻞ
اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ اﻟﻜﺘﺮﻳـﻚ روﻏـﻦ,ﻣﻴﺰان رﻃﻮﺑﺖ روﻏﻦ و…. اﺳﺘﻔﺎده می
ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺗﺎ اﮔﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽـﻪ ﻣﻘﺪار اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪه از ﻣﻴﻨﻴﻤﻢ ﻳﺎ ﻣـﺎﻛﺰﻳﻤﻢ ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺷـﺪه
ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺒﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺻﻼح وﺿﻌﻴﺖ روﻏﻦ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. اﻳﻦ روﺷﻬﺎﻫﺮﻛﺪام
ﻣﺰاﻳﺎ و ﻣﻌﺎﻳﺒﻲ داﺷـﺘﻪ و ﺑـﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺳﺎﺳﻲ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮر
ﻣـﺎﺗﻮر از ﺟﻤﻠﻪ ﺿـﻌﻒ ﻋـﺎﻳﻖ ﻛﺎﻏـﺬی (ﻋـﺎﻳﻖ اﺻـﻠﻲ ﺗﺮاﻧـﺴﻔﻮر ﻣﺎﺗﻮر),ﻣﻴﺰان ﭘﻴﺮی,ﻧﻮع
ﺗﺨﻠﻴﻪ داﺧﻠﻲ و….راﻧـﺸﺎن ﺑﺪﻫﻨـﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﭘﺮوژه
(روﺷﻬﺎی ﺑﻬﺒﻮد و ﻛﺎرآﻳﻲ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮر ﻣﺎﺗﻮر ﻫـﺎی
ﺗﻮزﻳـﻊ زﻣﻴﻨـﻲ ﻣﺎزﻧـﺪران و ﮔﻠﺴﺘﺎن ) ﻛﻪ درﻛﻤﻴﺘﻪ ﻣﺮﻛﺰی ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﺎزﻧـﺪران ﺑـﻪ
اﻧﺠﺎم رﺳﻴﺪ روﺷﻲ ﻧﻮ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان روش ﺗﺸﺨﻴﺺ و ﻧﻈﺎرت ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ,ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮر ﻣﺎﺗﻮر
ﺣﻬـﺖ ﺗﻌﻴـﻴﻦ آزﻣﺎﻳـﺸﻬﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ وﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﺎرای ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﺮای ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮرﻫﺎی
ﺗﻮزﻳﻊ زﻣﻴﻨﻲ اراﺋﻪ ﻣﻴﺸﻮد ﻛﻪ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ آزﻣﺎﻳﺸﻬﺎی ﺣـﺪی راﭘﻮﺷﺶ داده وﻋﻼوه ﺑﺮآن ﺑﺎروش
ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ وﺿـﻌﻴﺖ داﺧﻠﻲ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮر ﻣﺎﺗﻮر در ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻴﮕﺮدد ﺗﺎ ﺑﺘﻮان
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ رﻓﻊ ﻋﻴﻮب داﺧﻠﻲ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮر ﻣﺎﺗﻮر و اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﺮ و ﻛﺎرآﺋﻲ آن
اراﺋﻪ داد.
ﺿﻤﻨﺎ” اﻳﻦ روش روی ۱۵ ﻧﻤﻮﻧـﻪ
ﺗﺮاﻧـﺴﻔﻮر ﻣـﺎﺗﻮر ﺗﻮزﻳـﻊ زﻣﻴﻨﻲ اﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﻣﺎزﻧﺪران و ﮔﻠﺴﺘﺎن اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﻳﺪه ﻛﻪ در اﻳﻦ
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻄﺮح ﻣﻴﺸﻮد.