6

تشکیل سومین جلسه کارگروه فنی ایران و آذربایجان برای ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی

  • کد خبر : 43639
  • 02 اسفند 1399 - 21:45
تشکیل سومین جلسه کارگروه فنی ایران و آذربایجان برای ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی
"یوسف غفارزاده" اظهار کرد: در این جلسه به استناد مفاد ماده ۲ قانون ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی و در ادامه جلسات قبلی که اسناد و نقشه‌های سد خداآفرین توسط طرفین مبادله و مورد موافقت قرار گرفت، همچنین اسناد و نقشه‌های "سد قیز قلعه سی "توسط کارشناسان فنی دو کشور بررسی و مورد تایید قرار گرفت.

سومین جلسه کارگروه فنی ایران و جمهوری آذربایجان برای ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای “خداآفرین و قیزقلعه سی” بر روی رودخانه مرزی ارس به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “یوسف غفارزاده” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اعلام این خبر اظهار کرد: در این جلسه به استناد مفاد ماده ۲ قانون ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی و در ادامه جلسات قبلی که اسناد و نقشه‌های سد خداآفرین توسط طرفین مبادله و مورد موافقت قرار گرفت، همچنین اسناد و نقشه‌های “سد قیز قلعه سی “توسط کارشناسان فنی دو کشور بررسی و مورد تایید قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم با این توافق‌ها روند اجرا و بهره‌برداری از سدهای “خداآفرین و قیزقلعه سی” سرعت بیشتری گرفته و در آینده نزدیک شاهد استفاده مشترک از منابع آب و انرژی این سدها باشیم تا مردم دو کشور از منافع حاصل از آن بهره‌مند شوند.

 

 

نیروگاهیان

به گفته وی، سد خاکی خداآفرین به عنوان یکی از بزرگترین سدهای خاکی شمال غرب کشور در فاصله ۲۲۰ کیلومتری تبریز با حجم مخزن یک میلیارد و ۶۱۲ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی ۲ میلیارد متر مکعب با هدف تامین سالانه یک میلیارد مترمکعب حقابه ایران، مهار سیلاب، توسعه آبزی پروری و شیلات و تولید ۵۵۰ گیگاوات ساعت برق در سال به صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان روی رودخانه ارس به صورت مشترک احداث شده و در حال حاضر ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
غفارزاده در پایان گفت: سد انحرافی تنظیمی قیز قلعه‌سی نیز با هدف تامین آب مورد نیاز شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، تولید برق سالانه ۲۷۰ گیگاوات ساعت در ۱۲ کیلومتری پایین‌دست سد خداآفرین احداث شده و در حال حاضر از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
این گزارش حاکی است، پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه هیئت دیگری به ریاست “النور سلطان‌اف” معاون وزیر انرژی و هیئت همراه از پروژه‌های سد و نیروگاه‌های “خداآفرین و قیز قلعه‌سی” بازدید کردند.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=43639
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.