3

تلاش برای مقابله با کم‌آبی در ۵ شهرستان استان فارس

  • کد خبر : 89878
  • 25 آبان 1401 - 1:15
تلاش برای مقابله با کم‌آبی در ۵ شهرستان استان فارس
"علی‌جان صادق‌پور" با اعلام این خبر گفت: در پی تأکید وزیر نیرو بر سرعت بخشیدن به پروژه‌های پیشگیرانه برای تأمین آب شرب شهرها و روستاهای جنوبی فارس که احتمال می‌رود در اثر کاهش بارندگی‌ها منابع آبی با افت جدی مواجه شود، جلسات متعدد مدیریت بحران تشکیل و برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات مقابله با تنش آبی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس از برنامه‌‎ریزی و اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع و تشدید تنش آبی به ویژه در پنج شهر این استان خبر داد و گفت: در پی کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی‌ها، منابع تأمین آب در سطح شهر و روستاها به شدت افت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی‌جان صادق‌پور” با اعلام این خبر گفت: در پی تأکید وزیر نیرو بر سرعت بخشیدن به پروژه‌های پیشگیرانه برای تأمین آب شرب شهرها و روستاهای جنوبی فارس که احتمال می‌رود در اثر کاهش بارندگی‌ها منابع آبی با افت جدی مواجه شود، جلسات متعدد مدیریت بحران تشکیل و برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات مقابله با تنش آبی در دستور کار قرار گرفت.
وی ضمن بیان اینکه در داراب، فسا، زرین‌دشت، فیروزآباد و کازرون با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستیم، به تشریح اقدامات انجام شده و در دست اجرا پرداخت و گفت: در شهر فسا  حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه و همچنین اجرای خط انتقال در دستور کار قرار دارد که در همین راستا یک دستگاه حفاری مستقر شده و پیمانکار حفار چاه دوم نیز مشخص است.
وی ادامه داد: در منطقه شیدانک، تجهیز، برق‌رسانی و اجرای خط انتقال ۳ حلقه چاه حفر شده و اجرای ۲ کیلومتر خط انتقال با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در حال انجام است.
صادق‌پور با اشاره به سایر اقدامات گفت: در شهر داراب ۶ حلقه چاه جدید در دستور کار حفر قرار دارد که در همین راستا  چاه شماره ۲۲ تا عمق ۱۵۰ متر حفاری شده و چاه شماره ۱۲ تا عمق ۱۵ متری حفر شده است. وی افزود: همچنین دو حلقه چاه برای افزایش دبی در دستور کف‌شکنی و ۹ حلقه چاه موجود نیز نیازمند مهندسی مجدد، تجهیز، برق‌رسانی و اجرای خط انتقال است.
وی با اشاره به اقدامات مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تأمین آب در شهر حاجی‌آباد شهرستان زرین‌دشت  گفت: برای جبران کمبود آب مشترکان این شهر، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای خط انتقال آب در حال اجرا است.
به گفته وی مهندسی مجدد و  تجهیز ۶ حلقه چاه نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد، که از این تعداد ۳ حلقه از آن تجهیز و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در شهر کازرون نیز گفت: در شهر کازرون یک چاه در دستور کار حفر، تجهیز، برقرسانی و اجرای خط انتقال آب قرار دارد. در همین راستا شرکت حفار مشخص شده و پس از تسطیح دستگاه حفاری بزودی مستقر می‌شود.

 

 

نیروگاهیان

صادق‌پور از اتمام طرح مطالعات، خرید تجهیزات و بهسازی چشمه ساسان، تجهیز سیستم پمپاژ این چشمه و خط انتقال آب خبر داد و افزود: این پروژه با دبی ۷۰ لیتر بر ثانیه در مدار بهر برداری قرار گرفته است، همچنین مطالعات و مهندسی مجدد ۴ حلقه چاه انجام و تجهیزات مورد نیاز تعیین شده  و دردست اقدام است.
وی در خصوص اقدامات در حال انجام در شهر فیروزآباد نیز گفت:  تجهیز، برق‌رسانی و اجرای خط انتقال آب ۴ حلقه چاه حفر شده قبلی در سطح شهر در حال انجام است، همچنین طرح برق‌رسانی به دو حلقه چاه تهیه و در حال طی نمودن مراحل اداری است که در همین راستا درخواست خرید تجهیزات صادر شده و در مرحله خرید است.
وی افزود: در حوزه مدیریت مصرف نیز در این شهرها اقدامات مختلفی از جمله نشت‌یابی و رفع نشت، تعویض کنتورهای خراب و فرسوده و همچنین برنامه‌های متنوع فرهنگی مدیریت مصرف نیز در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خشکسالی متوالی در سالیان اخیر و کمبود آب ناشی از عدم بارش به موقع باران و همچنین برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و مصارف غیر معمول در کاربری‌های مختلف در سطح استان فارس، مناطق مختلفی که از منابع سطحی سد و چشمه بهره‌مند می‌شدند را دچار تنش و کمبود آب کرده است.
وی ادامه داد: در همین راستا شهرستان‌های داراب، فسا و زرین‌دشت که از سد رودبال، شهرستان فیروز‌آباد که از سد تنگاب و شهرستان کازرون که از چشمه ساسان تأمین آب می‌شدند دچار تنش آبی شدید شده‌اند به طوریکه خروجی آب چشمه ساسان در شهرستان کازرون به میزان ۹۰ درصد کاهش یافته است.
وی در پایان با اظهار خشنودی از بارندگی روزهای اخیر، این میزان بارندگی را ناکافی دانست و گفت: اقدامات ما در نقاط مختلف استان به ویژه شهرستان‌هایی که در آنها احتمال تنش آبی وجود دارد به سرعت در حال انجام است، اما امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها و تغذیه سدها، چشمه‌ها و سایر منابع آب و همچنین مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی مضاعف مردم فهیم استان در مصرف آب، خدمات مطلوب آبرسانی به مردم شریف فارس به صورت مستمر ادامه یابد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=89878
  • نویسنده : کاوه ایروانی‌کشکولی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.