2

تمرکز مهندسی ایرانی در پروژه “کاکارضا”/تأمین آب شرب پایدار خرم‌آباد تا ۲۵ سال آینده

  • کد خبر : 125637
  • 27 اسفند 1402 - 11:55
تمرکز مهندسی ایرانی در پروژه “کاکارضا”/تأمین آب شرب پایدار خرم‌آباد تا ۲۵ سال آینده
وزارت نیرو در دولت سیزدهم، با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدقن در راستای پایدار سازی تأمین آب شرب شهرهای مختلف با افق چشم‌انداز 20 و 25 ساله اقدام می‌کند

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت نیرو در دولت سیزدهم، با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدقن در راستای پایدار سازی تأمین آب شرب شهرهای مختلف با افق چشم‌انداز ۲۰ و ۲۵ ساله اقدام می‌کند که در این راستا با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تعریف پروژه‌های اصلاحی، تاکنون آب شرب شهرهای مختلفی را در استان‌هایی چون خوزستان، همدان و کردستان با افق جمعیتی بلندمدت پایدار کرده است.

پروژه جدیدی که هم‌اکنون با جدیت در حال پیگیری است مربوط به پایدارسازی تأمین آب شرب برای شهر خرم آباد است.

شهر خرم‌آباد یکی از شهرهای پرجمعیت غرب ایران و مرکز استان لرستان است. آب شرب این شهر از محل چشمه‌سارهایی تأمین می‌شود که در برخی سالهای خشکسالی، این منابع آبی متأثر شده و محدودیت‌هایی را به‌وجود می‌آورند.

حجت الله قربان‌خانی، مجری طرح سد و تونل کاکارضا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص جزئیات این پروژه اظهار داشت: پروژه طرح کاکارضا با هدف اصلی تأمین آب شرب پایدار شهر خرم آباد تعریف شده است.

وی افزود: آب شرب شهر خرم آباد با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر از چشمه‌ها و سرآب‌هایی تأمین می‌شود که خشکسالی‌ها روی این منابع تأثیرگذار است و گاها بارندگی‌های شدید موجب کدورت آب آنها می‌شود.

قربان‌خانی با بیان اینکه “وزارت نیرو در جهت پایدارسازی تأمین آب شرب شهر خرم آباد برنامه ریزی کرده تا جمعیت این شهر تا ۲۵ سال‌اینده، از نظر تأمین پایدار آب شرب بیمه شود”، گفت: به‌خاطر اختلاف ارتفاع پایین و بالای شهر، برای چشمه‌هایی که در پایین شهر واقع شده‌اند، مجبور به استفاده از پمپاژ و مصرف برق هستند تا آب شرب مردم تأمین شود؛ اما یکی از ویژگی‌های این طرح این است که نیاز به پمپاژ ندارد و کل مسیر آب به صورت ثقلی به شهر منتقل می‌شود و حتی در شهر نیز به صورت ثقلی آب به خانه‌های مردم می‌رسد و این از محاسن اصلی طرح کاکارضا است.

وی ادامه داد: این طرح به‌گونه‌ای تعریف شده که از سرشاخه‌های سد تنگ معشوره که رودخانه‌ای به نام کاکارضا هست و بر روی آن یک بند انحرافی از قبل احداث شده، آب منحرف می‌شود و حدود ۸ کیلومتر آب را منحرف می کند و به آب پخشی که مخزن آن ساخته شده، وارد می شود.

مجری طرح سد و تونل کاکارضا تصریح کرد: آب از محل آب پخش از طریق خط لوله مسیر ۱۴ کیلومتری را به صورت ثقلی طی می‌کند و به سد مخملکوه که جزو طرح است و باید احداث شود، وارد می‌شود.

وی افزود: آب از سد مخملکوه نیز با خط لوله ای خارج می‌شود و به تصفیه خانه شهر خرم‌آباد می‌رسد که مسیر اول از آب پخش تا سد مخملکوه ۱۴ کیلومتر خط لوله ای به قطر ۱۸۰۰ میلیمتر به صورت لوله فلزی احداث می‌شود و در مسیر دوم از سد مخملکوه به تصفیه‌خانه شهر حدود ۲ کیلومتر است که خط لوله ۱۱۰۰ میلیمتری احداث می شود که حدود یک کیلومتر آن با حفاری کانالی در زمین قرار می گیرد و حدود یک کیلومتر از آن با احداث تونلی از دل کوه عبور می‌کند.

قربان‌خانی با بیان اینکه “ورودی آب به سد مخملکوه با دبی ۶ مترمکعب در ثانیه و خروجی آب از سد مخملکوه با دبی ۱٫۸ مترمکعب در ثانیه خواهد بود”، گفت: از اینرو سد مخملکوه یک سد تنظیمی است که این امکان را فراهم می کند که در مواقع پرآبی و سیلابی، آب با دبی بالا در مخزن این سد ذخیره شود و در طول سال، با دبی پایدار ۱٫۸ مترمکعب در ثانیه آب را به پایین دست انتقال دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=125637

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.