3
یک کارشناس مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان:

تنها راهکار جلوگیری از فرونشست زمین حفظ تعادل طبیعی در آبخوان‌ها است

  • کد خبر : 117434
  • 30 آبان 1402 - 21:45
تنها راهکار جلوگیری از فرونشست زمین حفظ تعادل طبیعی در آبخوان‌ها است
فرونشست در استان اصفهان به‌طور گسترده در دشت‌های مهیار شمالی، اردستان، کاشان، بادرود، گلپایگان، مورچه خورت، دامنه‌داران، اصفهان ـ برخوار، نجف آباد و مهیار جنوبی ـ دشت آسمان با نرخ‌های حدود 8 تا 18 سانتی‌متر در سال در حال رخداد دادن است.

استان اصفهان به لحاظ وسعت مناطق درگیر با فرونشست زمین، رتبه اول را دارد ولی به لحاظ نرخ فرونشست دراستان‌های دیگر نرخ‌های بالاتری برای فرونشست ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون) محمد سیاری افزود: مهمترین عامل رخداد فرونشست، برداشت بی‌رویه و بیش از توان و حد تعادل از سفره‌های آب زیرزمینی است که بیلان منفی سالانه و در ادامه افت‌های تجمعی آبخوان‌ها را به همراه داشته است. عوامل دیگری نیز می‌تواند در بروز و کیفیت فرونشست موثر باشند؛ نظیر وجود سنگ بستر کارستی در زیر آبخوان آبرفتی، استخراج نفت و گاز از مخازن عمیق هیدروکربنی، عملکرد گسل و… است ولی همان‌طور که اشاره شد مهمترین و غالب‌ترین عامل افت شدید و مستمر سطح آب زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه بر اساس تداخل سنجی ماهواره‌ای که توسط سازمان نقشه‌برداری صورت گرفته و اطلس آن در سال ۱۳۹۷ ارائه شد، بیشترین نرخ فرونشست اصفهان را در منطقه شرق اصفهان معادل ۱۷ سانتی‌متر در سال دانست و گفت: سازمان زمین‌شناسی بر اساس داده‌های GPS بیشترین نرخ فرونشست اصفهان را ۱۸ سانتی‌متر در سال در شمال شهر اصفهان برآورد کرد.

سیاری افزود: فرونشست در استان اصفهان به‌طور گسترده در دشت‌های مهیار شمالی، اردستان، کاشان، بادرود، گلپایگان، مورچه خورت، دامنه‌داران، اصفهان ـ برخوار، نجف آباد و مهیار جنوبی ـ دشت آسمان با نرخ‌های حدود ۸ تا ۱۸ سانتی‌متر در سال در حال رخداد دادن است.

وی اظهار داشت:. دشت مهیار شمالی نیز اولین دشت استان اصفهان است که از اواخر دهه ۶۰ دچار فرونشست شده است. از لحاظ درجه خطر، به واسطه قرار گیری کلان‌شهر اصفهان در دشت اصفهان ـ برخوار، فرونشست در این دشت از حساسیت بالایی برخوردار است.

کارشناس مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: برخی استان‌های دیگر نظیر فارس، کرمان، همدان و تهران نرخ‌های بالاتری از فرونشست دارند. در جهان بیشتر کشورهای درگیر با فرونشست، نرخ‌های پایین‌تری دارند. تقریبا ۵۰ درصد فرونشست‌های جهان با نرخ‌های کمتر از ۲ سانتی‌متر در سال مشخص می‌شوند و تنها ۳ درصد از این مناطق نرخ بالای ۲۰ سانتی‌‎متر در سال دارند که متأسفانه برخی مناطق ایران نیز در این دسته قرار دارند. به لحاظ میزان نرخ فرونشست در جهان، ایران در رتبه سوم قرار دارد.

 

 

نیروگاهیان

وی در خصوص اجرای طرح ملی احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان توضیح داد: بر اساس داده‌های دفتر حفاظت و بهره‌برداری از سال ۱۳۸۶ تا تا آبان سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۰۷۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان پر و مسلوب‌المنفعه شده است. حجم صرفه‌جویی از محل پرکردن چاه های غیرمجاز از سال ۱۳۸۶ تاکنون حدود ۲۱۶ میلیون مترمکعب است. همچنین از سال ۱۳۸۷ تا  سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۸۹۶ کنتور هوشمند آب و برق نصب شده است. از سال ۱۳۹۶ تاکنون نیز تعداد ۷۰۱۳ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس نیز در استان نصب شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  فرونشست به تعبیری انتقام طبیعت است. زمانی که ما به حقوق محیط زیست احترام نمی‌گذاریم. استحصال آب زیرزمینی را با معیار و میزان خود و به هر قیمتی پیش می‌بریم طبیعت واکنش فوری نشان نمی‌دهد. اما زمانی که شروع به واکنش می‌کند، بدون هیچ‌گونه تخفیفی و به شیوه خود مجازات می‌کند. تنها راهکار جلوگیری از فرونشست، حفظ تعادل طبیعی در آبخوان‌ها است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=117434
  • نویسنده : نرگس ناظمی‌نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.