2

توسعه ساخت داخل در صنایع راهبردی کشور

  • کد خبر : 14556
  • 25 دی 1398 - 14:27
توسعه ساخت داخل در صنایع راهبردی کشور

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت ضمن یادآوری برگزاری نشست مشترک با سازمان جهاد دانشگاهی کشور، گفت: این نشست با هدف توسعه ساخت داخل در صنایع راهبردی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ریلی و برق الکترونیک برگزارشد.   بیشتر بخوانید ششمین همایش ساخت داخل و بازسازی قطعات نیروگاهی داخلی سازی ۲ میلیارد دلار […]

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت ضمن یادآوری برگزاری نشست مشترک با سازمان جهاد دانشگاهی کشور، گفت: این نشست با هدف توسعه ساخت داخل در صنایع راهبردی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ریلی و برق الکترونیک برگزارشد.

 

 

نیروگاهیان

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازایرنا،«مهدی صادقی نیارکی» در این نشست که با حضور مدیران دو طرف برگزارشد، ضمن تبیین سیاست های حمایتی از صنایع داخلی و مدیریت واردات محصولات دارای مشابه داخلی به تبیین مهمترین برنامه اجرایی وزارت صنعت با عنوان نهضت ساخت داخل پرداخت.

سرپرست معاونت امور صنایع وزات صنعت، معدن و تجارت همچنین در این نشست با اشاره به راه اندازی فاز اول سامانه توانیران با محوریت ثبت توانمندی های صنعتی در سراسر کشور گفت: این سامانه در چارچوب اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با محوریت بهم رسانی توانمندی ها ونیاز های صنعتی به شکل خودکاراجرایی و وارد فاز عملیاتی شد.

صادقی نیارکی موضوع ابلاغ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را یادآور شد و گفت : هدف از این قانون ارجاع طراحی ساخت پروژه ها و قراردادها و خرید تجهیزات به شرکت های سازنده ایرانی است.

سرپرست معاونت امور صنایع توضیح داد: فرصت مناسبی است که از ساخت داخل با اتکا به این قانون حمایت حداکثری به عمل آید.

وی افزود: امروز جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت هایی است که در کشور می توان برای ساخت محور صنایع ماشین سازی و تجهیزات صنعتی و انواع فناوری ها در حوزه های مختلف بهره گرفت، بنابراین جهاد دانشگاهی با دو رویکرد می تواند در کنار صنعت کشور باشد.

صادقی نیارکی پیشنهاد داد: جهاد دانشگاهی به عنوان تولیدکننده داخلی که همانند سایر تولیدکنندگان در سایه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی باید در برابر خرید خارجی حمایت شود و نگاه دیگر که بسیار حاِئز اهمیت است و کار اصلی جهاد دانشگاهی می تواند تعریف بشود؛ ساماندهی نیازهای صنعتی و معدنی است.

وی گفت: حضور جهاد دانشگاهی و صنایعی که نیازهای آن شناسایی شده و همچنین سازمان متولی آن صنعت، می تواند به شکل پروژه راهبردی از ظرفیت های دانشی و تولیدی جهاد دانشگاهی بهره مند شود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت تصریح کرد: براساس پروژهای راهبردی که در قالب پروژه نهضت ساخت داخل تدوین شده در صنایعی نظیر فولاد، ریلی ،خودرو، دانش بنیان و… هدایت و ساماندهی نیازهای اساسی در کشور سرعت خواهد گرفت و کشور با آهنگ مناسب تری به سمت توسعه صنعتی حرکت خواهد کرد.

صادقی نیارکی یکی دیگر از رویکردهای وزارت صنعت را شناسایی شاخص هایی برای ایجاد محدودیت به منظور توسعه صنایع تکراری برشمرد و گفت: منشور سیاستی برای مدیریت این صنایع تدوین شده که با اجرای این سیاست ها، انتظار می رود سرمایه به سمت صنایع مزیت دار و نوین سوق داده شود .

وی همچنین پیشنهاد انعقاد یک تفاهم نامه میان معاونت امور صنایع و جهاد دانشگاهی را به منظور تعریف پروژه های راهبردی در نهضت ساخت داخل ارائه داد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت همچنین بر ضرورت ایجاد آزمایشگاه های مرجع به منظور بررسی این موضوع راهبردی در هیات نظارت بر اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد.

براساس این گزارش، «حمید رضا طیبی» رییس جهاد دانشگاهی در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فناور اجرای پروژه های بزرگ ملی را براساس توانمندی های ساخت داخل و بومی سازی فناوری دردستورکار دارد و انتطار می رودبخش های دولتی حمایت لازم را به منظور اشتغال مولد و بومی سازی فناوری داشته باشند.

وی،پروژه های فناورانه جهاد در حوزه تأمین منابع تغذیه صنعتی(UPS) و رکتیفایرهای پرقدرت صنعتی ایستگاه های مترو(قطار شهری) را یادآور شد و تأمین نیازهای فناورانه حوزه نفت و گاز به ویژه طراحی و ساخت دکل حفاری خشکی و بازوهای بارگیری نفت، راه اندازی خط تولید مته حفاری پرداخت را خاطرنشان ساخت.

به گفته طیبی، جهاد دانشگاهی چنانچه مورد حمایت وزارت صنعت، معدن وتجارت قرار گیرد، می تواند گلوگاههای فناورانه کشور را حل نماید.

رییس جهاد دانشگاهی توضیحاتی در مورد پروژه های جاری جهاد دانشگاهی که در حوزه تولید کاتالیست خودرو، موتورهای درون چاهی، تأسیسات فرآورش نفت و گاز و پمپهای ESP، سیستم رانش واگن های مترو و الکتروموتورهای دور متغیر VFD ارایه داد و خواستار حمایت وزارت صنعت برای تأسیس آزمایشگاه مرجع شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=14556

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.