6

ثبت رکورد جابجایی و احیای ترانسفورماتورهای قدرت در برق منطقه‌ای تهران

  • کد خبر : 32208
  • 24 شهریور 1399 - 14:11
ثبت رکورد جابجایی و احیای ترانسفورماتورهای قدرت در برق منطقه‌ای تهران
عملیات تست، عیب یابی، دمونتاژ، تعمير و سرويس اساسي ترانسفورماتور، جا به جايي تجهيزات و متعلقات جانبي ترانسفورماتور، عمليات آرماتوربندي، بتن‌ريزي و ساخت پايه‌هاي فلزي، با هزینه ای بالغ بر 860 میلیون تومان در کمتر از سه ماه به طول انجامید که رکوردی جدید در این حوزه محسوب می‌شود.

با وجود محدودیت‌های تحمیل شده به صنعت برق کشور طی سالیان گذشته، کارشناسان و متخصصان شرکت برق منطقه‌ای تهران به منظور تامین برق مطمئن و پایدار، با اقدام نوآورانه متخصصان امور انتقال نیروی دو تهران و بهره گیری از توان عملیاتی بخش خصوصی، توانستند یک ترانسفورماتور قدرت ۲۳۰٫۶۳ کیلوولت کارکرده با عمر بالا را با استفاده از وسایل نقلیه سنگین و توسط جرثقیل بارگیری و کشنده بوژی (دستگاهی برای حمل کالاهای حجیم و سنگین) در مدت زمان یک هفته از قم به تهران جابجا و در پست ازگل واقع در اتوبان ارتش ابتدای بلوار اوشان نصب کنند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عملیات تست، عیب یابی، دمونتاژ، تعمیر و سرویس اساسی ترانسفورماتور، جا به جایی تجهیزات و متعلقات جانبی ترانسفورماتور، عملیات آرماتوربندی، بتن‌ریزی و ساخت پایه‌های فلزی، با هزینه ای بالغ بر ۸۶۰ میلیون تومان در کمتر از سه ماه به طول انجامید که رکوردی جدید در این حوزه محسوب می‌شود.

برخورد صاعقه و بروز اتصالی
روند صعودی مصرف برق طی سال‌های گذشته، هزینه زیادی برای سرمایه گذاری در این صنعت به کشور تحمیل کرده که بخش عمده این افزایش مصرف مربوط به فصل تابستان است. با نزدیک شدن به این فصل و افزایش مصرف برق به‌ویژه در بازه زمانی ۱۵ خرداد لغایت ۱۵ شهریور هر سال، طرح‌های بسیاری برای عبور از پیک بار در فصل گرما در دستور کار قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی بروز حادثه برای دستگاه‌های تولید و انتقال نیروی برق، بحرانی جدی پدید می‌آورد.
روز شنبه ۳۰ فروردین سال جاری با برخورد صاعقه و بروز اتصالی بر روی یکی از خطوط ۶۳ کیلوولت منشعب از پست ازگل، ترانسفورماتور قدرت ۲۳۰٫۶۳ کیلوولت شماره چهار پست ازگل با طول عمر بالا، از مدار شبکه برق خارج شد و دغدغه‌ای جدی در آستانه پیک بار تابستان ۹۹ همزمان با شیوع ویروس کرونا برای تأمین برق مراکز بسیار مهم از جمله بیمارستان‌ها، به وجود آورد.
این حادثه نیازمند تلاشی برق آسا برای خدمت بود تا با جایگزینی یک ترانسفورماتور دیگر؛ این مشکل حل شود.

تست‌های ضروری و بازدید از داخل ترانسفورماتور حادثه دیده
عملیات با تست‌های ضروری و بازدید از داخل ترانسفورماتور حادثه دیده آغاز شد. مشکل اساسی در این ترانسفورماتور نیاز به تعویض و جایگزینی را اثبات کرد. برآورد قیمت برای سفارش ساخت ترانسفورماتور معادل رقم بالای ۲۰ میلیارد تومان را نشان می‌داد و همچنین مدت زمان ساخت نیز طولانی بوده و قبل از پیک بار، آماده نمی‌شد، لذا این گزینه منتفی گردید.

شناسایی ترانسفورماتور راکد وآغاز عملیات دمونتاژ
پس از شناسایی یک دستگاه ترانسفورماتور راکد در امور انتقال قم، عملیات دمونتاژ آغاز و تا ۱۰ اردیبهشت ماه به طول انجامید.
عملیات جا به جایی ترانسفورماتور قدرت
عملیات بعدی، جا به جایی این ترانسفورماتور سنگین بود، که به مدت یک هفته به طول انجامید.
جا به جایی ترانسفورماتور آسیب دیده در محل پست تا ۲۰ اردیبهشت پس از اخذ مجوز از وزارت راه و شهر سازی و پلیس راه کشور و انجام عملیات جابجایی تجهیزات و متعلقات جانبی، عملیات آرماتوربندی، بتن‌ریزی، ساخت پایه‌های فلزی، عملیات انتقال ترانسفورماتور از قم به تهران با مشقت و سختی بسیار تا ۲۷ اردیبهشت ماه انجام شد.
در مقابل درب ورودی پست موانعی مثل چند اصله نهال وجود داشت که طی انجام مکاتبه و هماهنگی با شهرداری این نهال‌ها جا به جا و در نهایت مشکل شیب درب ورودی پست برطرف و ترانسفورماتور پس از عبور از وسط بلوار، وارد پست شد.

قرار دادن ترانسفورماتور روی فونداسیون
پس از آن به ترتیب عملیات قرار دادن ترانسفورماتور روی فونداسیون و انتقال تجهیزات و متعلقات جانبی، تعمیر و سرویس اساسی و رفع مشکلات داخلی، عملیات مونتاژ و نصب تجهیزات و متعلقات جانبی تا ۱۲ مرداد و انجام سیر کوله روغن ترانسفورماتور توسط دستگاه (تصفیه روغن و رطوبت‌زدایی از روغن ترانسفورماتور) انجام، عملیات رفع نشتی روغن از اتصالات، رنگ‌آمیزی، انجام تست‌های مدارات حفاظتی ، سرویس و شستشو و انجام تست‌های نهایی تا مورخ ۲۸ تیر ماه، مرحله به مرحله اجرا شد و خوشبختانه ترانسفورماتور جایگزین در نهایت روز ۲۹ تیر سال جاری و قبل از اوج مصرف، برق‌دار شد تا در مدتی کوتاه این مشکل برطرف و تلاش بی‌وقفه صنعتگران برق را به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=32208

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

  1. خدا قوت به تمام دست اندر کاران صنعت برق به خاطر تلاش ها و زحمات زیاد و عبور از پیک بار سال ۱۳۹۹

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.