6
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان خبر داد:

خسارت ۴۵ میلیارد ریالی سیل به کانال انتقال آب سیمین دشت – گرمسار

  • کد خبر : 49869
  • 26 اردیبهشت 1400 - 16:45
خسارت ۴۵ میلیارد ریالی سیل به کانال انتقال آب سیمین دشت – گرمسار
"ایرج حیدریان" با اشاره به شرایط و ویژگی‌های کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار گفت: بر اثر این سیل بخش‌هایی از این کانال دچارگرفتگی بر اثر رسوب انتقالی از بالادست شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از بروز خسارت به کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار بر اثر سیل اخیر خبر داد و گفت: بازگرداندن وضعیت این کانال به شرایط قبل از سیلاب اخیر، به ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “ایرج حیدریان” با اشاره به شرایط و ویژگی‌های کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار گفت: بر اثر این سیل بخش‌هایی از این کانال دچارگرفتگی بر اثر رسوب انتقالی از بالادست شد.
وی افزود: به دنبال سیل ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت امسال و انتقال رسوب به بخش‌هایی از کانال از جمله سیفون‌های کیلومتر ۵  و ۱۴٫۵ به ترتیب به طول ۱۰۰ و ۶۰۰  متر، این سازه‌ها دچار گرفتگی و نیازمند لایروبی و رسوب برداری شد.
حیدریان اظهار داشت: با تلاش صورت گرفته و اعزام بلافاصله ماشین آلات به محدوده مورد نظر، مشکلات سیفون کیلومتر ۱۴٫۵ برطرف شده است و سیفون کیلومتر ۵ نیز نیازمند اقداماتی است تا این قسمت از کانال نیز رسوب‌زدایی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، با اشاره به مشکلات ناشی از سیلاب اخیر در کیلومتر ۲۸ که دارای کانال پایه دار(آکادوک) است، اظهار داشت: در این بخش نیز ۲۴ متر از کانال دارای مشکلاتی است که پیش‌بینی می‌شود با تدابیری از جمله لوله گذاری برطرف شود.

 

نیروگاهیان

حیدریان افزود: حوضه رودخانه حبله رود شامل زیر حوضه‌های فیروزکوه، نمرود و دلیچای در استان تهران است و سیل اخیر طبیعتا از بالادست جاری و در رودخانه حبله‌رود تمرکز یافته است. لازم به ذکر است عمده مشکلات در اثر تجاوز به بستر و حریم رودخانه (عدم اجرای سازه‌های تله‌اندازی رسوب و بندهای رسوبگیر در سرشاخه‌ رودخانه‌های استان بالادست) در حوزه استحفاظی تهران و تغییر مورفولوژی رودخانه هنگام عبور سیل اتفاق افتاده است و سبب ایجاد جریان واریزه‌ای شده که ضرورت عملیات تثبیت در بالادست وجود دارد.
وی افزود: در سالیان گذشته کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار به طول ۳۷ کیلومتر از بند انحرافی سیمین دشت تا بند انحرافی بنه کوه گرمسار توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران اجرا شده و عمده این کانال در حوزه استان تهران قرار دارد و این کانال در مسیر دارای سازه‌های هیدرولیکی مختلف از جمله سیفون، فلوم و … است.
حیدریان یادآور شد: طرح مرمت و بازسازی کانال مذکور با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد توسط پیمانکاران و با نظارت فنی شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس در حال اجراست.
لازم به ذکر است، بخش‌هایی از کانال که مرمت و بازسازی شده، در سیل اخیر عملکرد خوبی داشته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=49869
  • نویسنده : حميدرضا قزويني
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.