1

خشکسالی گریبان کرمان را رها نمی کند| ذخیره سدها آب رفت

  • کد خبر : 133568
  • 26 خرداد 1403 - 11:22
خشکسالی گریبان کرمان را رها نمی کند| ذخیره سدها آب رفت
استان کویری کرمان که پاییز و زمستان کم بارشی را در سال ۱۴۰۲ پشت سر گذاشت در بهار امسال شاهد بارندگی های خوبی بود.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از  بازار؛ گروه استان ها:استان کویری کرمان که پاییز و زمستان کم بارشی را در سال ۱۴۰۲ پشت سر گذاشت در بهار امسال شاهد بارندگی های خوبی بود.

این بارش ها هر چند قدری نگرانی ها در خصوص کم بارشی نیمه دوم سال گذشته را کاهش داد و وضعیت ذخیره آبی سدها کمی بهبود یافت اما نتوانست پنجه در پنجه خشکسالی قدر قدرتی بیاندازد که سال های سال است بر این استان سایه انداخته است.

این در حالیست که تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی، حفر چاه های غیر مجاز، برداشت بی رویه از سفرهای آب های زیر زمینی بر بحران آب در این استان دامن زده است.

چالش کمبود آب گریبان گیر کرمان

استاندار کرمان در گفتگو با بازار با هشدار در خصوص تشدید خشکسالی در کرمان اظهار کرد: کرمان با چالش جدی کمبود آب مواجه است و نیاز مردم برای مدیریت مصرف پای کار بیایند.

محمدمهدی فداکار مصرف آب شهر کرمان را حدود ۲ هزار و ۹۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: این میزان مصرف بسیار بالاست و حتما باید مدیریت شود.

وی با اشاره به امکان مواجه با مشکل آب در تابستان جاری و اهمیت تامین آب شرب گفت: کشت تابستانه باید در استان مدیریت شود. همچنین مصرف آب در بخش صنعت هم باید مدیریت شود.

استاندار کرمان کم ابی را بزرگترین مشکل شهر کرمان دانست و از مردم خواست در این زمینه صرفه جویی لازم را انجام دهند.

کاهش ذخیره سدهای کرمان طی ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: علیرغم اینکه زمستان گذشته در کرمان بسیار کم بارش بود اما خوشبختانه در سه جبهه بارشی شاهد بارندگی های خوبی در استان بودیم.

حمید علیدادی سلیمانی مجموع بارندگی ثبت شده توسط ایستگاه های باران سنجی آب منطقه ای کرمان را ۱۲۶ میلی متر اعلام کرد و افزود: این در حالیست که متوسط بارندگی کرمان ۱۲۹ میلی متر، کشور ۲۴۵ میلیمتر و دنیا ۷۸۰ میلی متر است.

وی گفت: در این سه جبهه بارشی نزدیک به ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب به سمت سدهای استان کرمان آمد و ذخیره سدهای استان از ۲۰ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافت.

علیدادی سلیمانی عنوان کرد: در حال حاضر در سد شهید سلیمانی ۱۴ میلیون متر مکعب ذخیره سازی شده است. متاسفانه در سد سیرجان دچار کمبود آب هستیم و ۴.۲ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: در سد نساء ۴۶ میلیون مترمکعب معادل ۲۷ درصد و در سد جیرفت ۱۱۳ میلیون مترمکعب معادل ۳۵ درصد آب ذخیره سازی شده است.

وی ذخیره آب سدهای استان کرمان را ۳۲ درصد اعلام و اظهار کرد: در حالی ذخیره سدها طی امسال به ۳۲ درصد رسیده که سال گذشته این میزان ۳۸ درصد بوده است. شاهد کاهش در این زمینه هستیم و نیاز است در بخش شرب و سایر مصارف مانند کشاورزی در شبکه های جیرفت، بم و حتی پایین دست سد بافت صرفه جویی بیشتری داشته باشیم.

علیدادی سلیمانی عنوان کرد: امیدواریم با همکاری مردم و کشاورزان سال آبی جاری را که با کاهش حجم ذخیره سدها همراه است را به خوبی سپری کنیم.

وی در خصوص چرایی کاهش حجم آب برخی سدها اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بارندگی اصلا نداشتیم و یا میزان آن بسیار کم (کمتر از ۵۰ میلیمتر) بود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: زمانی که میزان بارندگی کمتر از ۵۰ میلیمتر باشد رسوب اشباع نمی شود تا آبی وارد سد شود.

علیدادی سلیمانی بیان کرد: فقط برای سه سامانه بارشی تقریبا ۷۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان کرمان شد. در سامانه اول که اغلب پایین دست سدهای بم و جیرفت بود، بیش از ۱۰میلیون متر مکعب به سمت تالاب جازموریان رفت و آبگیری شد.

وی با بیان اینکه پراکنش مابقی این بارندگی ها در مناطقی بود که سد نداشتیم، افزود: رودخانه ها ریه های زمین هستند، وقتی آب جاری می شود باعث تقویت سفره های آب زیرزمینی می شود.

وی گفت: البته با هر بارندگی سفره های آب زیرزمینی تقویت می شود و در بسیاری مناطق در فصل بارندگی میزان افت کاملا متوقف می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان با اشاره به اینکه منابع و مصارف هر سدی را برای دو ماه می بینیم. متاسفانه به حدی برداشت ها زیاد بوده و کاهش بارندگی داشتیم که فقط توانستیم از ۱۰ درصد این بارندگی ها برای افزایش حجم آب سدها استفاده کنیم که با همکاری کشاورزان، مصارف امسال را پوشش می دهد.

وجود ۲۳ هزار و ۶۱۵ حلقه چاه مجاز در کرمان

وی در خصوص وضعیت چاه های موجود در کرمان گفت: در مجموع در استان کرمان ۲۳ هزار و ۶۱۵ حلقه چاه مجاز حفر شده است. در بخش شرب هزار و ۴۰۰ حلقه چاه معادل ۵ درصد مصرف، در بخش صنعت هزار و ۴۶۹ حلقه چاه (۳ درصد) و در بخش کشاورزی ۲۰ هزار و ۷۴۶ حلقه چاه معادل ۹۲ درصد مصرف، وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان عنوان کرد: عمده مصرف آب استان کرمان مربوط به بخش کشاورزی است که مجموعا ۹۲ درصد مصرف را شامل می شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=133568

مطالب پیشنهادی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.